Uswah Clothing

29 December 2012

Andainya Kalian Faham...

[Kredit]

Adli baharu sahaja pulang dari berjaulah bersama-sama ikhwah. Kali ini mereka ke Terengganu, menziarah shuyukh dan asatizah di sana. Memang osem.

Adli tiba di rumah dalam jam sepuluh malam lebih sedikit, selepas menghantar ikhwah yang tinggal berdekatan dengan rumahnya dan usai menikmati sate arnab dan nasi lemak sambal kerang. Pergh.

Dia kepenatan. Sumpah. Di samping menjadi pemandu tetap untuk jaulah tersebut, dia adalah perancang utama kepada program hujung minggu tersebut. Beberapa kali ketika memandu pulang ke rumahnya, dia terlelap ketika menunggu lampu isyarat bertukar hijau. Astaghfirullah. Dia benar-benar keletihan.

Setibanya di rumah, ibunya sedang sibuk menggunakan komputer. Bisnes lah tu, fikir Adli. Adli memberi salam ringkas kemudian terus masuk ke biliknya. Dia mengeluarkan pakaian kotor dari beg galasnya, menanggalkan pakaiannya dan bersedia untuk membersihkan dirinya. 

Air panas yang memancur ke atas kepalanya benar-benar menyegarkannya. Aaaahh. Kalau boleh dia tidak mahu terus berdiri di bawah pancuran air panas itu. Puas dia menyental muka dan seluruh tubuhnya. Dilap seluruh tubuhnya dengan cermat. Kemudian sempat dia berdiri di hadapan cermin, sambil mengagumi ciptaan Allah yang satu ini. Hensem jugak aku ni. Kikiki.. 

Dia menyarungkan kain cap Gajah Bersila, baju tee hitam 'Israel Is Not Real!' yang dibelinya dua tahun lalu sewaktu Minggu Penghayatan Islam di kolejnya. Kemudian dia keluar dari biliknya, dengan niat mahu berborak-borak dengan ibunya jika masih ada.

Ibunya masih khusyuk di hadapan komputer. Dia tersenyum ketika melihat kelibat Adli.

"Buat apa tu Ma..? Bisnes ke..?"

"Haah. Ada customer baru ni. Nak settlekan registration membership dia ni."

"Oooh..."

"How was your trip..?"

"Ok, best."

"Good good. Sapa yang ada..?"

"Adalah.. Mama bukan kenal pon kalau Adli bitau."

Ibunya hanya tersenyum mendengar jawapan anak keduanya itu. Matanya masih tertumpu pada skrin komputer.

"So Monday minggu depan Adli nak ikut Mama tak pergi IKEA?"

"Adli ada camping la Ma."

"Ha? Bila?"

"Monday tu la. Adli amik cuti kan..? Nak pergi camping dengan kawan-kawan."

Raut wajah ibunya berubah. Diam. Kemudian dia bersuara.

"Adli... Mama rasa... Uhmmm.. It's time for you to focus on climbing the corporate ladder. You have been spending too much time on your dakwah stuff.."

Not again, getus Adli. 

"Mama.. Apa ni..? Tiba-tiba je.."

"Ye la.. Mama tengok, Adli tak habis-habis ke sana sini, buat benda-benda dakwah tu. You need some rest. You need to focus on your career."

Adli panas.

"Tapi Ma.. My passion is not there, not with my job. Bukan tu yang Adli nak buat. You don't understand.."

"Apa yang Mama tak understandnya..? Mama kesian tengok Adli. Asyik penat je.. Macam mana nak excel in your job..? I know you can do better. I know you. You just need to push a little harder."

Adli mengerut dahinya. Jantungnya berdegup kencang. Lehernya berpeluh. Kemudian dia meletup.

"You will never understand. It's not for me! Just because you and Papa didn't make it, janganlah impose on me! 

Air muka ibunya berubah serta-merta. Adli tahu dia baharu sahaja melintas garisan yang sepatutnya tidak dilintasinya.

Kemudian ibunya tersenyum. Kelat.

"Bukan macam tu Adli..."

Adli tidak mahu meneruskan perbualan itu. Dia segera meluru masuk ke dalam biliknya. 

Malam itu hati Adli tidak tenang. Dia rasa sangat-sangat bersalah pada ibunya. Namun egonya dan rasa panas yang masih belum reda menghalang dirinya daripada pergi mengucup pipi ibunya dan meminta maaf. 

Berbolak-balik dia di atas katil. Gusar. Biliknya yang nyaman dengan kedinginan ekon cap Hitaci langsung tidak menyejukkan jiwanya. Kemudian hatinya berbisik,

"Kalaulah kau mati malam ni, konfem masuk neraka sebab mati dalam keadaan Mama tak redha!"

Gulp.  

Dia lantas mencapai Samson Nota yang dibelinya dengan duit bonusnya tahun ini. Dia memberanikan diri menaip sebuah mesej untuk ibunya.

"Mama sory kalau Mama kecik hati tadi. ;( I must have been tired. Shud nt hav said whateva I sed. Sorry.. I love u, will alwaiz do. Gudnite and salaam.. Muah!"

Berdebar-debar juga Adli menanti mesej balas. Namun Samson Notanya diam seribu bahasa. Dah tidur kot..

Akhirnya Adli dapat melelapkan matanya. Lebih tenang rasanya. 

Esoknya ketika hendak ke kerja, Adli cuba berlagak biasa dengan ibunya. Ibunya juga tampak biasa-biasa sahaja, namun Adli tahu ada sesuatu yang tidak kena. Ibunya lebih senyap daripada biasa.

Sebelum keluar rumah, seperti biasa Adli bersalam dengan ibunya dan membalas kucupan pipi dengannya. Mesra masih mesra, tapi ada sesuatu yang tidak semena. Merajuk?

Di opis, kepala Adli serabut memikirkan apa yang berlaku semalam. Dia tahu dia tidak sepatutnya mengatakan apa yang tersembul dari mulutnya. Jika dia menjadi ibunya, sudah tentu dia akan berkecil hati dibuatnya. 

Namun dia benar-benar tidak dapat mengawal perasaannya malam tadi. Isu dakwah dan kerjaya ini sudah lama dipendamkan dalam sanubarinya. Agaknya malam tadi terkeluar juga akhirnya apa yang selama ini disimpan di dalam benaknya yang paling dalam.

Hakikatnya, dia memang tidak dapat menghayati pekerjaannya sekarang ini. Bukan itu yang mahu dilakukannya. Dia tidak punya minat dengan kerjaya yang diceburinya kini. Hanya kerana mahu menghabiskan keterikatan dengan penajanya sewaktu belajar di luar negara dahulu; jika tidak, sudah lama dia berlari-lari gembira melakukan apa yang amat-amat dichentainya - tarbiyah dan dakwah. 

Sukar untuk dia menjelaskan kepada ibu dan ayahnya, hatta kepada rakan-rakannya yang lain. Pada pandangan mata mereka, tiada salahnya berdakwah sambil bekerja. Tapi mestilah seimbang antara keduanya. Dakwah berjalan, kerjaya pon lumayan! Barulah Islamik! Barulah menjadi qudwah kepada orang lain! 

Malah, dalam kalangan ikhwah juga ada yang berpandangan sedemikian. Setiap kali dia meluahkan perasaannya dan meminta pandangan mereka, pasti jawapan yang akan diterimnya hampir serupa. 

"Oh ok je, anta buatlah kerja anta sehabis baik, tapi dakwah janganlah tinggal..!"

"Ish apa masalahnya? Boleh je kan nak ekselen dalam kedua-dua bidang..?"

"La apa yang anta risaukan ni akhi..? Biasalah tu, ujian kerjaya. Sebagai seorang dai'e, anta kenalah beri yang terbaik! Barulah epik!"

Adli faham. Malah dia bersetuju sahaja dengan pandangan mereka semua. Namun yang mereka tidak faham dengan situasi Adli adalah dia mahu pergi lebih jauh lagi dalam tarbiyah dan dakwah. Dia tidak mahu biasa-biasa sahaja; setakat bawa bulatan gembira, sekadar berkonferens riang di hujung minggu, sekali-sekali menjadi muwajjih apabila dijemput...

Tidak, dia mahu jadi lebih daripada itu! Dia mahu menjadi Super Saiya peringkat kelapan! 


Oleh sebab itu, dia terpaksa mengorbankan aspek kerjayanya. Apabila diberi tugas, dia akan laksanakan dengan sebaiknya. Tepati masa. Buat segala apa yang diamanahkan. Namun tidak lebih daripada itu. Dia tidak kuasa mahu kerja lebih-lebih, semata-mata mahu mengambil hati Puan Bos Besarnya. Atau sengaja pulang lewat kerana mahu menunjukkan kepada rakan-rakan sekerjanya yang dia amat rajin bekerja. Tidak.

Kerana dia perlu berkejaran ke bulatan gembira. Dia ada mesyuarat tarbiyah yang perlu dipengerusikan. Dia mahu bertalaqi pula dengan mana-mana shuyukh besar atau murabbi agung bagi memantapkan ilmu di dada. 

Dia mahu jadi pendakwah tegar. Dia kepingin benar menjadi murabbi agung. Dia mahu berlari laju menuju redha dan sorgaNya! Nah, mana ada masa untuk menaiki tangga kerjaya..?? 

Aduhai, andainya mereka faham. 

Adli yakin benar, seandainya dia tidak bersama-sama dengan gerabak tarbiyah dan dakwah, sudah pasti dia kini menjadi pekerja cemerlang syarikat dan anak buah kesayangan Puan Bos Besarnya. Dia tahu dia mampu. Dia yakin yang dia ada kapasiti itu. 

Tetapi bukan itu yang dia mahu. Bukan itu yang didambakannya kini. Dia sangat bersyukur kerana tarbiyah dan dakwah telah membantunya membetulkan kompas kehidupannya.

Adli dikejutkan daripada lamunannya apabila peringatan emel masuk berbunyi pada iPapannya. Mama. Adli berdebar-debar mahu membuka emel yang dihantar ibunya.  

Life Is Such. Tajuk emel ibunya.

"Assalamualaikum dearest Adli,

What you said last night about us, your parents, was right.  We BUMPED our life... We didn't make it!

Adli, all the more reason why we want our children to succeed in their respective life.  We don't want your children to be embarrassed of you... The way you are embarrassed of me and your Papa."


Adli sebak.

"All I am asking is for you to realize your full potential in the corporate world.  I don't think you are doing that at the moment. The Company spent hundred of thousands of ringgit to sent you to Chicago... Don't you think it is Islamic for you to repay by proving your worth?  I am confident that you will make a good corporate guy and bring a lot of positive changes to any organizations. As someone who heads a big corporation, you would be in the position to do or start a lot of things/policies.  You can then inculcate all things Islamic.

I am not asking you to totally abandon your dakwah activities but to confine them to your non-working days only.  Your body needs enough rest for it to function well for you."


Adli menarik nafas. Panjang.

"Adli, Allah wants you to excell in both worlds - NOW and HEREAFTER.

Pernah tak Adli terfikir... Kenapa Adli ditakdirkan mendapat jawatan sekarang?  Mama yakin yang Allah SWT memberi Adli peluang untuk mempamerkan kebolehan Adli di dalam urusan DUNIAWI jugak.  It would be your greatest feat if you excel in both fields... DUNIA dan AKHIRAT!

Adli dah cukup dewasa untuk mempertimbangkan permintaan Mama ini.  I don't want you to have any regrets.

Teruskan berdakwah tapi jangan lupa to push yourself up the corporate ladder as well.  I know You can and You will not regret it!"


Air mata Adli mengalir perlahan.

Ya Allah... Andainya mereka faham...

-gabbana- 

Kisah ini sembilan puluh tiga perpuluhan empat lima peratus ada kena-mengena dengan yang hidup dan yang err, belum mati lagi. Juga ada kena mengena dengan status saya yang lalu, "Puan Mama dan Inche Papa menginginkan aku mendaki tangga korporat dengan segera, walhal aku mahu menaiki tangga sorga dengan bergaya. Aduhai."

Matilaaaahh kalau Puan Mama baca ni! Gulp.

27 December 2012

Oh Saya Sudah Jatuh Chenta Berguling-Guling!

[Kredit]

Hubb. Amor. Love. Pyaar. Chenta.

Antara konsep tertua yang dikenali manusia, setua manusia pertama yang dilahirkan ke dunia. Chenta.

Dahulu apabila menyebut sahaja perkataan ini, pasti badan tiba-tiba kejang kesejukan, bulu roma di belakang tengkuk berdiri teguk terasa seperti ada angin dingin yang bertiup kencang. Eheh. 

Dan chenta itu sering sekali dikaitkan dengan hubungan antara makhluk Marikh bernama lelaki dengan makhluk Uranus bernama wanita. Seolah-olahnya itu sahajalah chenta; suatu manifestasi rasa kasih, rindu dan sayang seorang seorang lelaki kepada seorang wanita. 

Paling-paling haibat sekalipon, chenta kepada mak ayah, kucing peliharan, kakak, adik, nenek belah ayah, tok su belah mak. Itu pon jarang sekali dikonotasikan dengan chenta; selalunya ungkapan sayang yang digunakan.  

Punyalah sempit ruang otak yang disediakan untuk memahami konsep agung ini. Aduhai.

Sehinggalah saya mengenali tarbiyah. Sehinggalah saya bersua dengan dakwah. Dan sehinggalah saya melintas jalan yang sama dengan ukhuwwah.

Semua itu telah mengubah persepsi saya tentang chenta. Ia bukan lagi suatu hubungan suci antara lelaki dan perempuan semata. Ia bukan lagi suatu ungkapan agung untuk mereka berlainan jantina. Ia bukan hanya eksklusif untuk mereka yang sudah berumah tangga atau berchenta berlari-lari di tepi gaung sambil bergolek-golek di atas padang rumput nan hijau. Err. Tetapi chenta yang suci, boleh sahaja dijalinkan oleh dua orang insan sama jantina.

Tersedak.

Err.. Anda ok kah..? Tepuk belakang.

Kalau dahulu dengar sahaja berchenta sesama jantina, pastilah tuduhan gay dan homosek akan dilontarkan dengan segera bukan..? Di samping menggeletar seluruh badan kesejukan dan muntah oren ungu secara spontan. Wahahaha.. Ok sedikit keterlaluan di situ.

Tetapi tidak, rupa-rupanya, dua orang yang sama jantinanya, juga boleh jatuh chenta sesama mereka, tetapi orientasinya bukan seksual. Hadafnya bukan pemuasan nafsu. Objektif akhirnya bukan mahu melempiaskan rasa kasih dan sayang yang akhirnya membawa ke ranjang. Na'udzubillah.. Bukan.

Tapi orientasinya Allah. Hadafnya sorga dan objektif akhirnya adalah keredhaanNya yang abadi lagi hakiki.

Ya, anda tahu apa jenis chentakah itu. Ukhuwwah fillah. Ya, ukhuwwah fillah. Senyum. 

Di sini, bukan konsepnya yang mahu saya bincangkan. Pernah sudah saya nukilkan sebelum ini di dalam banyak penulisan yang lain. Kalau nak berbincang lebih lanjut tentangnya, mungkin di lain masa. Kali ini saya hanya ingin meluahkan rasa chenta saya kepada ikhwah yang beraneka ragam, berlainan latar belakang dan bermacam rupa. 

Kerana saya ini amat mudah jatuh chenta orangnya. Saya seorang penchenta tegar; maka ijinkan saya untuk berkongsi rasa jiwa dan luahan sukma yang telah lama terbuku di hati. 

Begini.

Apabila mengetahui ada mana-mana al-akh yang cukup haibat semangatnya dalam menegakkan agama Allah ini, saya pasti amat kepingin untuk berjumpa dengannya. Mendengarnya ke sana dan ke mari, sibuk memberikan taujihat rabbani yang menyentuh hati, aduh, telinga ini amat mendambakan kata-katanya yang menyejukkan sanubari. Diberitahu pula hadek-hadek binaannya menjadi dan gaban-gaban belaka, betapa diri ini amat teringin menjadi mad'unya yang terchenta. Mendengar dan mengetahui kehaibatan dirinya sahaja tidak mencukupi; saya amat teringin untuk berjumpa, berlaga pipi, berbual mesra dan bersama-sama berzikir mengingatinya. Waduh, sungguh saya sudah jatuh chenta...!

Kadang-kadang, membaca status-status basah di MukaBuku juga sudah boleh membuatkan saya jatuh chenta. Pelik, tapi benar belaka. Apatah lagi apabila tulisan dan nukilan al-akh itu sudah bisa menggugah jiwa dan rasa. Saya tahu tulisannya tulus. Saya tahu nukilannya ikhlas. Mengapa? Kerana ia terus menusuk dan mencucuk ke hati. Malah kadang-kadang itu, tidak semena-mena bilik menjadi berhabuk dengan tulisannya. Eheh. Apatah lagi sekiranya saya mengenali al-akh itu secara peribadi, kenal akhlaknya dan selesa dengan perwatakannya. Aduhai, walaupon baru sekali dua bertemu, sungguh saya sudah jatuh chenta...!

Itu belum lagi dihitung belog-belog anak muda yang kini tumbuh dengan galaknya ibarat jerawat selepas bersukan. Eh. Kadang-kadang seperti tidak percaya dengan tulisan-tulisan yang mereka hasilkan, apatah lagi sekiranya mengenali siapa di sebalik penulis rahsia tersebut. Ehem. Jeles juga dengan mereka ini; muda-muda lagi sudah merasa nikmat tarbiyah yang jarag sekali dirasai. Bertambah jeles apabila mereka berjaya menukilkannya dalam bentuk penulisan dengan baik sekali. Ah tak perlulah puji lebih-lebih di sini, risau ada pula yang muntah darah nanti. Wahahaha. Tapi iya, tulisan mereka yang begitu sempoi tapi cukup menyentuh hati, sungguh telah membuatkan saya jatuh chenta...!

Oh, antara yang paling mudah membuatkan saya jatuh chenta adalah apabila melihat anak-anak muda yang begitu bersih wajahnya, jujur perwatakannya dan baik tingkah-lakunya. Apatah lagi apabila melihat mereka begitu konsisten sekali ke masjid untuk solat berjemaah. Peerrgghh memang mata bersinar-sinar ah saya melihat mereka ini. Juga mereka yang apabila mendengar pengisian atau perkongsian marhaen saya, tampak jelas pada wajah mereka minat dan perasaan ingin tahu yang sangat kuat. Dapat saya baca pada raut wajah mereka yang hidayah sedang mengetuk pintu hati mereka bertalu-talu. Setiap gerakan mata mereka yang tersenyum, kening terangkat tanda bersemangat dan bibir terukir penuh kepuasan.. Aaahhhh! Wahai anda, sungguh saya sudah jatuh chenta...! 

Tetapi cukuplah saya berjumpa dengan mana-mana ikhwah, walau pon baharu pertama kali bertemu, namun seolah-olahnya kami adalah sahabat lama yang sudah lama terpisah. Senyumannya. Gelak tawanya. Laga pipinya. Sentuhannya. Adudududu. Saya tidak kekok untuk menceritakan masalah yang terbuku di hati. Tidak rasa janggal untuk mengadu isu-isu yang sudah lama menggaru kepala. Tidak pula rasa was-was untuk menceritakan perkara-perkara yang kadang-kadang boleh juga memalukan diri sendiri. Pada raut wajah mereka, jelas sekali keikhlasan mereka untuk mendengar. Dan mereka tidak perlu pon memberikan apa-apa jawapan atau maklumbalas; cukuplah mereka berada di situ, sudi mendengar segala luahan hati sambil tersenyum penuh kechentaan.. Itu sahaja sudah lebih daripada mencukupi. Kerana kita tahu dan pasti, hatinya penuh keikhlasan, sentiasa bersinar terang dengan cahaya keimanan. Ya Allah, sungguh saya sudah jatuh chenta...!

“Sesungguhnya seorang lelaki telah menziarahi saudaranya di kampung lain. Maka Allah Taala menghantar malaikat untuk mengintip perjalanannya. Apabila lelaki itu melalui jalan yang ditunggui oleh malaikat itu, malaikat itu bertanya, 'Ke mana kamu ingin pergi?' Dia berkata, 'Aku ingin pergi bertemu saudaraku di kampung ini.' Malaikat itu bertanya lagi, 'Adakah bagi kamu ada apa-apa tujuan daripada nikmat yang akan kamu perolehi darinya?' Lelaki itu menjawab, 'Tidak, melainkan kerana aku menyayanginya kerana Allah Taala.' Lalu malaikat itu berkata, 'Sesungguhnya aku merupakan utusan Allah kepadamu untuk menyampaikan bahawa Allah Taala menyayangimu sebagaimana kamu menyayangi saudaramu keranaNya.'"

[Hadith Riwayat Muslim]

Nanges, ketap bibir.

Ya, chenta itu agung. Chenta itu suci. Chenta itu hakiki. Keagungan, kesucian dan hakikat chenta itu tidak terletak pada maknanya yang berbunga-bunga semata-mata. Namun agung dan sucinya chenta sesama manusia itu terletak pada niat dan tujuannya.

Ya saya sudah jatuh chenta. Berguling-guling. Fillah, lillah, in shaa Allah. Ya, pada andalah, siapa lagi! Tertawa kecil.

Na'am akhi, ana uhibbuka fillah.

Sudikah anda menchentai saya keranaNya, kembali..? Senyum.

-gabbana-

Anda nak muntah hijau ke, muntah darah ke, muntah nasi ke, silalah. Tiada siapa yang menghalang. Wahahaha..
  

24 December 2012

Say "Oktengsbai Jahiliyyah"!



I used to have a girlfriend. Oh man, only God knew how much I loved and cared for her. We even promised each other that we would get married and happily live ever after. Not just here in this world, also in the hereafter. Because of that, we did things that we were not supposed to do, because we were so confident that we would eventually be together. We were so in love that our hearts became blind. We thought we owned this world. We thought nothing could stop and separate us. 

At the end, things didn't turn out to be like what we wanted and expected. Looking back, how I wish I never stepped into that dark alley of jahiliyyah. But I did. And it changed the course of my life forever. Ever. Now that it has been my past, I can appreciate how stupid and naive I was. And it also gives me the chance to taste the sweetness of hidayah.

For that, "Oktengsbai jahiliyyah!"

I used to smoke. A lot. Just name me all the brands that you can think of. Dunhill? Marlboro? Salem? Gudang Garam? I've tried them all. I was even the hero amongst my peers. They themselves couldn't believe their eyes, seeing me smoking like crazy. It was as if, my mouth just couldn't stop producing smokes. In the morning, after breakfast, brunch, before lunch, after lunch, tea-break, before dinner, after dinner, supper. You name it. All day long. I could afford not to have any meal for the day, but I'd die if I didn't smoke a single butt. 

Until one day, a doctor told me, that if I'd continue with my current life-style, I'd live just long enough to see my eldest child (if I have any) graduating from his/her primary school. He even jokingly told me that smokers will never get old, because they can't live long enough to be old! That made me think. Deep. What's the purpose of my life in this world? To be wasted just like that? Nah, I must change. My life ain't going into the drain like dirty, murky water. It is meant for something greater.

And that's when I said, "Oktengsbai jahiliyyah!"  

I used to shop like there's no tomorrow. If you've watched 'Confessions of a Shopaholic,' yeah, I think I was triple worse than that. No, make it quadruple. Anything, and I really mean anything and everything, that caught my eyes, would be certainly mine in the next few seconds. I didn't even bother to look at the price tag. If I liked it, I grabbed it, paid for it and tadaaaa! It'd be officially mine. Money was never an issue. I had a credit card that practically had no limit at all, because it was my dad's. Haha. The best part is, I didn't even consume or use whatever I bought! It was the thrill of buying new stuff that dragged me so far. It gave me this, inexplicable satisfaction; it was almost like a drug.

Then I got to know about Palestine. About Somalia. About Kashmir. And suddenly I felt so cruel and naive at the same time. I just couldn't believe that shopping was like my daily routine, when my brothers and sisters out there were struggling to have even a glass of clean water. I felt like banging my head to the wall; they couldn't even eat or sleep or study at peace, not until somebody shot their father or their house was bombed or someone they knew were butchered. And me? Happily surrounded by my Anya's handbags and Prada's shoes and Marc Jacobs' shades. Eerrrgghhhh!

I, thus, decided, "Oktengsbai jahiliyyah!"

Movies and games, those two things were inseparable from me. During my free time, you could easily find me at only two possible places; either in front of my flat screen TV playing the latest games with my Playstation or at the nearest cinema watching any newly released movies. I loved Ramadhan. Why? After terawih, while waiting for sahur, I would do a marathon on movies or series. I didn't even mind watching the same movies all over again. If others would khatam their Quran during the holy month, I usually khatam-ed my collection of movies. And games. Sweats. If my friends wanted to watch a movie, they'd ask for my review first. If I said don't watch it, they won't. I was practically the celebrated pro in the field. 

Until a friend managed to persuade me to attend this talk. Or brainwashing session I'd say. And to think about it, it must have been His plan after all. I was supposed to go out with another friend to watch this new installment of X-Men, when at the last minute he couldn't make it. As angry as Wolverine I was, I accepted the invitation to attend the talk, as I had nothing else to do. At first, I was rather skeptical. Then, it opened my eyes. And heart. I could see the ummah was suffering. Hard. It struck me that there were still a lot of works to do, to revive the deen, to build the foundation of the ummah, and yet, what had I done so far? Nothing. Besides watching movies and playing games. Pppffffttt.

It wasn't that difficult for me to declare, "Oktengsbai jahiliyyah!" 

I was already joining tarbiyah dan dakwah, or 'the' coach if you like. But something was not right. Somehow I felt big. I was proud. I thought I was the best among all. When I was invited to give a talk, I thought people liked me very much, for my eloquence, for my jokes, for my ability to 'psycho' others. In my circle, I was very sure my mad'us loved me greatly as I was good at conducting it. And I thought other hadek-hadeks were envious for not having somebody like myself as their murabbi. It was very hard for me to accept criticism. Yet, I was always eager to criticize others. I thought I was always right. I was so confident of myself.

Until one day, a dear al-akh of mine, came to have a pillow talk with me. Initially, I didn't suspect anything fishy. Then at one point, he looked at me, his eyes were all watery, he smiled guiltily and suddenly started it off with "Akhi.." Then I knew what was coming. I was defensive. I didn't want to listen. I thought he was being unfair and irrational. Then it hit me. He said, "Akhi, I won't stop this, until I'm damn sure that we will enter paradise together. He, SAW, once taught us, 'He who as in his heart the weight of a mustard seed of pride shall not enter Paradise…' And what was he meant by 'pride' akhi? That is, when you think you are better than others and you look down upon them. That is pride. And for that, you won't be allowed to enter jannah! And I...I won't let that happen! Ever!" I hugged him. I cried my heart out.

That was when, deep in my heart, I knew it, "Oktengsbai jahiliyyah!"

To change, is never easy, my friend. But it is a must. There is nothing to be worried or feared about, but yourself. Do it, slowly but surely. The choice is yours. The decision is in your hand.

Let go of your past. However dark it is, a brighter future awaits you. However dirty and murky it might be, it will always remain a past. Live for today, and plan well for your future.

Take the risks, and conquer your fears. Your unknown fears. And He, the Almighty, the Most Loving of all, should guide you until you can smell the sweet scent of jannah. He, the Most Forgiving, shall await you at the door of the eternal paradise.

Change today. Change now. Say, "Oktengsbai jahiliyyah!" 

"And hold firmly to the rope of Allah all together and do not become divided. And remember the favor of Allah upon you - when you were enemies and He brought your hearts together and you became, by His favor, brothers. And you were on the edge of a pit of the Fire, and He saved you from it. Thus does Allah make clear to you His verses that you may be guided."
[ali-Imraan, 3:103]

Chopping onions, with smiles. 

-gabbana- 

Will be leaving for Penang to attend a walimah tomorrow. Certainly not my own. Ehem.

Pray for my safe journey. God-willing, we shall meet again. If not in this virtual world, let's us hope to see each other in jannah. Biidznillah...

23 December 2012

Kata Kita Atau Kata Dia?

[Kredit]

Manusia: Chill la bro. Bukan buat apa pon, nak berkenal-kenalannya je. Sentuh-sentuh memang takde ah. In fact, Islamik kot perhubungan kitorang ni. Siap bagi tazkirah, kejut Subuh semua. Lagi pon, senang ah nanti nak kawen, sebab dah kenal hati budi. En?

Allah: Dan janganlah kamu mendekati zina! Sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji dan suatu jalan yang buruk. [al-Isra', 17:32]


Manusia: Lah, apa salahnya aku nak kejar harta? Penting kot umat Islam marcapada ini ada harta dan pangkat. Baru la orang lain respek nanti! Nanti geng-geng kau orang jugak yang menadah, minta ihsan daripada orang-orang kaya. Takde duit, dakwah pon tak boleh nak jalan, kau tahu...??

Allah: Dijadikan terasa indah dalam pandangan manusia cinta terhadap apa yang diinginkan, berupa perempuan-perempuan, anak-anak, harta benda yang bertumpuk dalam bentuk emas dan perak, kuda pilihan, haiwan ternak dan sawah ladang. Itulah kesenangan hidup di dunia, dan di sisi Allahlah tempat kembali yang baik. [ali-Imraan, 3:14]


Manusia: Eh, perlu ke nak amalkan semua ajaran dalam Islam ni? Macam impossible je. Zaman dulu mungkinlah, sebab ada Nabi. Zaman sekarang.. Ish, macam tak relevan je. Bukan semua kot yang] sesuai..

Allah: Wahai orang-orang yang beriman! Masuklah ke dalam Islam secara keseluruhan, dan janganlah kamu ikuti langkah-langkah syaitan... [al-Baqarah, 2:208]


Manusia: Alah, tak perlulah nak ekstrem sangat buat dakwah tarbiyah semua. Cukuplah sekadar jadi orang baik, solat tak tinggal, tak makan rasuah, tak hisap dadah. Ok lah tu. Tengok rezeki pon murah je Allah bagi. Kalau pelacur pon Allah bagi masuk sorga, takkanlah orang macam kita ni Allah nak campak masuk neraka?

Allah: Dan di antara manusia, ada yang menyembah Allah hanya di tepi; maka jika dia memperoleh kebajikan, dia berasa puas dan jika dia ditimpa dengan sesuatu cubaan, dia berbalik ke belakang. Dia rugi di dunia dan akhirat. Itulah kerugian yang nyata. [al-Hajj, 22:11]


Manusia: Rilek boleh tak brader? Biasa lah tu, sekali-sekala nak enjoy-enjoy, hoyeah-hoyeah sikit. Takkanlah asik-asik nak tunggang-tonggeng atas sejadah? Adoiii. Kadang-kadang nak karok jugak. Nak merokok jugak. Nak rasa jugak lembutnya tangan awek yang penat-penat dah sapu losen cap 'Aku Putih; Kau Ada..??' jugak. Perrrgghhh.

Allah: Sudahkah engkau melihat orang yang menjadikan keinginannya (nafsu) sebagai tuhannya. Apakah engkau akan menjadi pelindungnya? Atau apakah engkau mengira bahawa kebanyakan mereka itu mendengar atau memahami? Mereka itu hanyalah seperti haiwan ternak, bahkan lebih sesat jalannya. [al-Furqaan, 25:43-44]


Manusia: Kadang-kadang saya rasa Allah tu tak adillah. Kenapa sesetengah orang Dia uji gila-gila dan setengah orang lain dia bagi bahagia? Kenapa orang kafir maju dan kaya, menindas umat Islam semuanya dan umat Islam pula, lemah papa kedana, dihinjak, dipijak sesuka-suka..? Di mana keadilan Allah..? Aish.

Allah: Diwajibkan atas kamu berperang, padahal itu tidak menyenangkan bagimu. Tetapi boleh jadi kamu tidak menyenangi sesuatu, padahal itu baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu, padahal itu tidak baik bagimu. Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui. [al-Baqarah, 2:216]


Manusia: Eh yang anda sibuk-sibuk nak tegakkan hukum Islam ni kenapa..? Apa fasal yang bising-bising nak bina negara Islamlah, tegakkan hukum Allah lah. Dah majoriti orang kata tak nak, tak payahlah nak lebih-lebih. Kita ni negara demokrasi. Suara rakyat dikira! Ikut majoritilah anda! Power to the people!

Allah: Dan jika kamu mengikuti kebanyakan orang di muka bumi ini, nescaya mereka kana menyesatkanmu dari jalan Allah. Yang mereka ikuti hanya sangkaan belaka dan mereka hanyalah berbuat kebohongan. [al-An'am, 6:116]


Manusia: Alahai. Perlu ke nak usrah-usrah bagai ni? Sikit-sikit tarbiyah. Sikit-sikit dakwah. Sampai bila nak tegakkan negara Islam macam tu? Takpelah, kau orang teruskan dengan taman-taman sorga kau orang tu. Aku nak guna cara lain, lagi cepat dan pantas!

Allah: Manusia diciptakan (bersifat) tergesa-gesa. Kelak akan Aku perlihatkan kepadamu tanda-tanda kekuasaan(Ku). Maka janganlah kamu meminta Aku menyegerakannya. [al-Anbiya', 21:37]


Manusia: Kamon la anda. Mustahil kot nak pisah-pisahkan kehidupan di zaman moden ni. Solat, solat juga. Tapi hiburan mesti ada. Quran, mesti baca. Tapi ideologi Barat perlu diutama. Susah kottt nak jadi orang baik seratus persen sekarang ni. Alah, Insha Allah, Allah kautim punyalah. Asalkan benda-benda basic tak tinggal, takkanlah Allah nak berkira sangat en?

Allah: Dan diletakkanlah kitab (catatan amal), lalu engkau akan melihat orang yang berdosa berasa ketakutan terhadap apa yang (tertulis) di dalamnya, dan berkata, 'Betapa celaka kami, kitab apakah ini, tidak ada yang tertinggal, yang kecil dan yang besar melainkan tercatat semuanya,' dan mereka dapati (semua) apa yang telah mereka kerjakan (tertulis). Dan Tuhanmu tidak menzalimi seorang jua pon. [al-Kahfi, 18:49]


Manusia: Eh, apa yang anda dapat dengan balik lewat-lewat malam, berbulatan gembira semua tu? Tak rasa membazir ke duit gaji yang banyak-banyak tu disedekahkan untuk sesuatu yang tak nampak pon ke mana ia pergi? Daripada anda buang tenaga anda tu ke hulu-hilir bagi ceramah lah, konferens riang lah, apa lah, baik simpan bagi bubur lambuk ke, edar kain pelikat percuma ke. Ahahaha. Eh.

Allah: Sesungguhnya Allah membeli dari orang-orang mu'min, baik diri mahupon harta mereka dengan memberikan sorga untuk mereka. Mereka berperang di jalan Allah; mereka membunuh atau terbunuh, (sebagai) janji yang benar dari Allah di dalam Taurat, Injil dan al-Quran. Dan siapakah yang lebih menepati janjinya selain Allah? Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan demikianlah kemenangan yang agung. [at-Taubah, 9:111]



***

Kata kita, atau kata Dia..? [Kredit]

Manusia berkata-kata,
Dan Allah juga berkata-kata,
Namun kita lebih mudah diperdaya, 
Dengan kata-kata manusia,
Yang penuh tipu dusta,
Bersulam nafsu dan gelora jiwa,
Daripada kata-kata penuh bijaksana,
Yang turun dari langit petala,
Bersumber agung dari si Dia.  

Manusia berkata-kata,
Dan Allah juga berkata-kata, 
Tapi kita lebih risau dan garu kepala,
Dengan kata-kata manusia,
Mengkritik mengomel tentang kita,
Mencari peluang untuk mencaci nista,
Daripada firmanNya yang mulia,
Yang lebih arif tentang manusia,
Kerada Dia adalah si Pencipta.

Manusia berkata-kata,
Dan Allah juga berkata-kata,
Pelik, dengan mulut manusia kita lebih berkira,
Kata-kata mereka lebih kita utama,
Lafaz lidah mereka lebih berharga,
Ibaratnya merekalah pemberi dosa pahala,
Sedangkan yang membezakan antara kita semua,
Adalah siapa yang lebih bertaqwa,
Di sisi Pemilik sorga neraka.

-gabbana-

Sering juga terperangkap dengan permainan kata-kata manusia ini. Sehingga kadang-kadang terlupa dan alpa, yang Allah ada di atas sana, sentiasa melihat dan mendengar setiap perbuatan dan tingkah laku kita. Haih.
Moga Allah ampunkan dosa.

22 December 2012

UPSN: Ujian Penilaian Sorga Neraka

[Kredit]

Kali pertama saya menduduki ujian, jika dapat saya ingati dengan baik, adalah sewaktu berumur enam tahun. Ketika itu di alam tadika.

Masuk sekolah rendah, ujian dan penilaian yang diadakan bertambah sukar dan menggarukan kepala. Namun masih boleh dikira kacang putih cap Pagoda Tua. Mendapat markah seratus peratus untuk beberapa kali dikira sebagai perkara normal dan bahan untuk bongkak dan tunjuk bijaksana. Ehem.

Saya mula merasai betapa pahit dan tidak seronoknya kegagalan apabila tidak berjaya melompat darjah apabila keputusan Penilaian Tahap Satu (PTS) diumumkan. Yang lebih memedihkan jiwa adalah apabila ramai rakan-rakan baik semeja lepas semuanya, sedangkan saya tertinggal di belakang dengan hiba. Tsk. 

Saya menebusnya semula dengan berjaya mendapat A lurus dalam Ujian Penilaian Sekolah Rendah. Bukan setakat berjaya, malah penuh bergaya juga. Eheh. Malah, apabila melihat ke belakang, saya bersyukur tidak lepas PTS sewaktu derajah tiga dahulu, kerana pasti saya akan terlepas banyak pengalaman dan perkara-perkara yang menarik sekiranya hanya melalui lima tahun sebagai kanak-kanak ribena sekolah rendah berbanding enam tahun. Dan pastilah saya tidak dapat menjawat jawatan ketua pengawas sekolah. Eh. 

Kemudian saya terpilih pula untuk melanjutkan pelajaran sekolah menengah di Sekolah Bintang. Di sini ujiannya lebih mencabar lagi. Apatah lagi saya terpaksa bersaing siku dan lutut dengan kanak-kanak terbaik dan terpilih seluruh Malaysia. Mata pelajaran yang perlu dipelajari lebih sukar dan mengalirkan air mata. Ketika di tingkatan satu, ketika hidung masih berhingus dan bulu kaki belum mengerinting lagi (err...), selalu jugalah menangis tak fasal-fasal hanya kerana merasakan agak jauh ketinggalan berbanding rakan-rakan yang lain atau merasakan subjek yang diajar pada hari itu benar-benar sukar dan membeliakkan mata. 

Malah, pernah dua tiga kali jugalah saya menangis kesedihan penuh pasrah dek terhantuk kuat kepala pada almari kayu di dorm asrama. Mengapa? Sebab takut jadi pelupa dan bodoh, dek otak yang bergegar kuat..! Wahahaha. Comel kan...?

Muntah.

Di sekolah menengah, seolah-olahnya mustahil untuk menjadi pelajar cemerlang. Yalah, dengan begitu banyak mata pelajaran dan ilmu-ilmu baru yang perlu dikuasai. Pergh. Mengalir-ngalir peluh di dahi. Proses pembelajaran di peringkat menengah atas lebih sukar dan mencederakan otak. Subjek-subjek seperti matematik tambahan, biologos dan alkemis betul-betul mencabar kelelakian dan kesasaan akal dan minda saya selama ini. Kali ini bukan sekadar menghafal dan mengingat, namun perlu benar-benar memahami dan menguasai subjek-subjek tersebut dengan baik sekali sekiranya sungguh-sungguh mahu naik pentas bersalam dengan tetamu kehormat, senyum tangkap gambar dan menerima sijil dan hadiah penghargaan setiap tahun. Eh. 

Fuh. 

Namun alhamdulillah, entah mengapa, Allah memudahkan lagi urusan saya di sekolah menengah. Walaupon tidaklah menjadi pelajar paling cemerlang saban tahun, namun, ehem, bolehlah sekali-sekala mengembangkan hidung dan melebarkan saiz pinggang dengan pencapaian yang berjaya dicapai. Eheh. Klimaksnya adalah apabila saya mendapat, err, adalah beberapa jumlah A dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia. Ketika itu hanya Allah sahajalah tahu betapa gembira dan bersyukurnya diri ini. 

Inche gabbana boleh tahan nerd jugalah suatu ketika dahulu. Tetapi kekal comel. Eh? [Kredit]

Dengan keputusan yang bolehlah tahan itu, saya ditawarkan biasiswa untuk melanjutkan pelajaran ke luar negara pula. Ok, di sini ceritanya bertukar menjadi sedikit ngeri dan menyeramkan. Uhm uhm. Anda sudah bersedia dengan popkon panas dan setin air berkarbonat sejuk untuk babak-babak yang tidak diingini..?

Baiklah.

Di kolej persediaan yang namanya dirahsiakan (batuk), saya seolah-olahnya hilang arah dan motivasi untuk belajar dengan cemerlangnya seperti di sekolah menengah dahulu. Antara faktor utama penyebab kepada situasi ini adalah rasa inferior melampau dengan para pelajar super yang lain, juga kerana subjek-subjek yang diambil kali ini sumpah sukar lagi menyukarkan. Kalau dahulu di sekolah menengah, bolehlah sekali-sekala mahu lek lek dulu, isap okok dulu, di kolej lain pula ceritanya. Di sini, kalau ada masa-masa lek lek dulu isap okok dulu, ia bukanlah kerana terlalu banyak masa yang boleh dibuang, tetapi disebabkan otak sudah cedera parah akibat subjek-subjek dan esainmen yang membunuh, lantas terpaksa berhenti rehat sebelum otak menjadi parah dan dimasukkan ke dalam wad kecemasan dan penjagaan rapi. Hohoho.. 

Buat pertama kalinya dalam sejarah hidup sebagai seorang pelajar, saya mendapat gred 'gagal' untuk satu subjek yang diambil. Ketika itu, rasanya berhenti mengalir darah dalam badan dan luluh semua kulit yang ada; seperti tidak percaya dengan apa yang berlaku. Ketar lutut juga ketika itu, bagaimana mahu memberitahu hal tersebut kepada Inche Papa dan Puan Mama. Dan buat pertama kalinya juga, saya terpaksa menduduki semula peperiksaan beberapa subjek yang diambil, dek keputusan yang tidak berapa memberansangkan. Bukan sekali, malah dua kali. Waduh, hanya Allah sahaja tahu betapa malunya diri ini ketika itu. Status di kolej persediaan jauh lebih penting lagi kerana keputusan peperiksaan akhir nanti akan menentukan sama ada saya dapat terbang ke luar negara atau pon tidak. 

Sekali lagi Allah mentakdirkan saya untuk melepasi ujian di peringkat ini. Di saat-saat akhir, saya berjaya memenuhi piawaian kedua-dua pihak universiti dan penaja untuk terbang ke luar negara. Alhamdulillah. Ceritanya panjang, namun saya masih ingat dengan jelas bagaimana ketika saya memperoleh keputusan peperiksaan A-Levels yang diambil, saya menangis teresak-esak, tersedu-sedu sehingga Inche Papa sendiri membuat muka pelik dan jelik melihatkan saya yang begitu hodoh agaknya ketika itu, air mata dan hingus membasahi seluruh muka. Wahahaha.. 

Di luar negara... Kisahnya lebih sadis dan mengalirkan air mata. Dipendekkan cerita (kena pendekkan weh, jika tidak, tak tahulah saya bila nak sampai poin utama ni!), saya tidak lagi secemerlang dahulu. Ketika ini memang bertungkus-lumus mahu cukup-cukup makan dan minum sahaja. Awal-awal dahulu adalah berangan-angan mahu menjadi pelajar cemerlang kelas pertama. Namun apabila masa semakin berlalu, saya akhirnya menerima hakikat setelah mengenalpasti potensi dan kemampuan sebenar diri saya ketika itu. Eceh alasan. 

Diringkaskan dan dilajukan ke hadapan, saya berjaya menamatkan pengajian saya di universiti dengan segulung ijazah di tangan, walaupon keputusannya tidaklah secemerlang dan boleh dibanggakan. Apatah lagi apabila ia melibatkan hati dan perasaan Inche Papa dan Puan Mama. Ketika itu, memang agak jelaslah kekechiwaan yang terpampang pada wajah-wajah mereka, terutamanya Inche Papa. Adoi, memang berat lagi menggugah jiwa. Saya dan mereka tahu yang saya boleh buat lebih baik lagi, namun kerana banyaknya main dan amat mudah hilang fokus di sana, saya tidak berjaya mencapai keputusan yang lebih baik daripada sepatutnya. 

Akhirnya saya belajar untuk redha dan menerima perancangan Tuhan ini untuk saya dengan sebaiknya. Alhamdulillah. Apatah lagi apa yang berlaku adalah disebabkan oleh kelemahan dan kelalaian di pihak saya sendiri. Mudah dan kasar katanya, padan muka hang! 

Tersedak.

Ok Inche gabbana.. Apa motif anda cerita pada kami semua-semua ni..? Nak berlagak dan tunjuk terer-kah, yang Inche gabbana ni konon-kononnya seorang pelajar cemerlang, gemilang lagi terbilang..?? Tak malu...! Pffttt! 

Errr.. Pandang kanan, pandang kiri. Kepala anda terhantuk pada almari jugakah...? Wahahaha..

Begini.

Dalam kehidupan kita sebagai seorang dai'e, cabaran, mehnah dan ujian yang dihadapi adalah sama seperti kehidupan kita sebagai seorang pelajar. Atau sebagai seorang marhaen sehari-sehari.

Maksudnya begini. Mula-mula ujian yang terpaksa kita lalui mungkin tampak senang dan kacang goreng sahaja. Tetapi semakin banyak kita beramal dengan ilmu yang kita ada, semakin lama kita bersama-sama dengan gerabak tarbiyah dan dakwah ini, kita dapati semakin sukar dan mencabar pula mehnah dan tribulasi yang terpaksa kita hadapi. Yalah, mula-mula tu, mungkin soalan matematik mudah satu tambah tiga atau empat belas bahagi tujuh sahaja yang ditanya. Tetapi semakin kita dewasa, soalan pengamiran lah, pengoksidaanlah, tangkap-muat-lepas lah, semua itu pula yang menghambat diri kita. 

Jika dahulu, hanya luka-luka kecil, calar-balar yang sedikit sahaja yang kita tanggung. Tetapi semakin lama dan semakin berani kita menelusuri jalan yang penuh berliku ini, luka-luka pada tubuh badan semakin banyak dan dalam. Sekiranya dahulu, tiada apa-apa yang perlu kita peningkan dan gusarkan. Paling hebat pon abang murabbi nak datang ziarah dan kita tergopoh-gapah menyorokkan gambar awek di atas meja. Eh. Tetapi kini, terlalu banyak perkara dan musykilah dakwah yang perlu kita ambil berat sampai kadang-kadang tu tidak tidur malam dibuatnya. Mungkin dahulu kita membayangkan betapa indahnya jalan tarbiyah dan dakwah ini, walaupon panjang tapi ia dipenuhi dengan ukhuwwah laga pipi dan taman-taman sorga tempat kita melepaskan lelah dan payah. Tapi kini betapa kita menyedari, kadang-kadang ukhuwwah yang ada boleh juga laga kepala dan taman-taman yang sedia ada bertukar menjadi taman neraka! Aduhai!

Kadang-kadang terlintas juga di hati kita, menyesal juga kita dahulu ambil keputusan untuk bersama-sama dengan gerabak ini. Kalau beginilah keadaannya dan rupanya untuk buat tarbiyah dan dakwah, kita merasakan yang lebih baik kita jadi orang yang baik sendiri-sendiri sahaja! Tengok orang lain, gembira sahaja dengan kehidupan mereka. Boleh berjaya dengan cemerlang dalam hekzem, boleh kejar status dan pangkat sehingga menjadi figur yang dihormati. Ada awek lawa dan kereta semat. Kita? Kita? Dah la tak hensem, gemok.. Terperap pula dengan geng-geng usrah yang syok sendiri dan jumud ini! Dan kita tak mana! Sebab tarbiyahlah kita jadi begini! Kerana dakwahlah kita tidak berkembang, maju ke mana-mana!

Bukan sekali dua kita terfikir begitu. Bukan sekali-dua kita dihambat dengan persoalan sebegitu. Bukan sekali-dua kita digugah dengan gegaran sedemikian. Tiga kali. Empat kali. Tujuh kali. Berkali-kali! Alangkah!

Astaghfirullah...  

Akhi, akhi, akhi... Mengalir air mata. Usap kepala. I can feel you. Saya mungkin tidak mempunyai jawapan yang akan memuaskan hati anda. Tetapi biarlah Allah yang berbicara...

"Aliff Laam Miim. Adakah mereka sangka mereka akan dibiarkan dengan berkata, 'Kami beriman' dan tidak akan diuji..?"
[-al-Ankabut, 29:1-2] 

Akhi sayang, inilah sunnah jalan perjuangan ini. Tatkala anda menandatangani borang pendafaftaran dan akujanji untuk bersama-sama memikul beban tarbiyah dan membawa obor dakwah ini, mungkin anda terlepas pada diskelemer dan cetak kecil (Baca: Small print) yang hadir bersama-sama borang tersebut. Betapa apabila anda melangkah masuk ke dalam gerabak tarbiyah dan dakwah ini, secara otomatiknya anda pasti akan diuji. Akan dihambat dengan mehnah dan tribulasi. Akan dibelasah dengan fitnah yang pasti akan menyebabkan anda ragu-ragu dan was-was dengan jalan ini. 

Kerana itulah sunnahnya, wahai akhi. Itulah sunnahnya.

Mengapa kita perlu diuji sehingga sedemikian rupa, wahai Inche gabbana yang disayangi..?

Tersembur. Err. Ok.

Kerana Allah amat menyayangi kita. Kerana Allah amat menchentai kita. Dan kerana Allah amat ingin kita masuk ke dalam sorgaNya.

Hah? Begitukah caranya Allah menunjukkan kasih-sayangNya kepada hamba-hambaNya..? Garu kepala.

Iya lah. Lihat sahaja apa yang menimpa kekasih hatiNya, ar-Rasul Muhammad SAW itu..? Bukankah baginda adalah manusia yang paling dekat denganNya, makhluk yang paling dichentai dan disayangiNya..? Dan pada masa yang sama, baginda juga adalah manusia yang paling banyak menerima seksaan dan ujian. Baginda adalah makhluk yang terpaksa menanggung beban mehnah dan tribulasi yang paling berat dan menggugah jiwa.

Ya, baginda adalah kekasihNya yang paling utama. Namun baginda adalah kekasihNya yang paling banyak terluka dek mahu membuktikan keikhlasan hatinyanya dan kesungguhan chentaNya pada rabbnya yang ar-Rahman dan ar--Rahim itu. 

Maka sekiranya benar kita mahu dichentai dan dibelai dengan kasih-sayang rabbani, kita perlu bersedia sesungguhnya dan setulusnya dengan apa sahaja yang bakal menimpa. Baik ujian kesusahan berupa kegagalam dalam hekzem tahunan, kematian orang-orang terchenta yang amat dekat dengan kita, dipulaukan oleh rakan-rakan yang kita percaya, cedera dan luka pada fizikal tubuh badan kita dan sebagainya, atau dengan ujian yang lebih berat lagi yakni ujian kesenangan, baik ujian berupa kejayaan dalam pencapaian duniawi, pujian melambung tinggi, harta dan pangkat yang masuk ke dalam pintu hati dan lain-lain lagi. 

Dan ketahuilah, ujian-ujian ini tiada yang lain melainkan mahu menjadikan kita lebih baik daripada siapa kita yang seblumnya. Mehnah-mehnah yang datang menimpa semuanya kerana mahu menguatkan jiwa dan memantapkan keimanan kita di atas jalan ini. Fitnah yang mengasak kita tanpa henti adalah hanya kerana mahu memastikan kita akan terus beramal keranaNya tanpa mengenal erti putus-asa.


"...supaya Dia menguji kamu, siapakah antara kamu yang lebih baik amalannya."
[al-Mulk, 67:2]

Untuk pada dua't khususnya, ujian yang menimpa bukan sekadar mahu menjadikan kita manusia yang lebih baik. Ia bukan juga sekadar mahu memantapkan keyakinan dan kepercayaan kita terhadap risalah yang dibawa.

Lebih daripada itu, ia adalah ujian penapisan daripadaNya, agar yang benar-benar ikhlas, kuat dan bersungguh sahaja yang akan tinggal untuk memperjuangkan agama ini. Kerana manhaj ini adalah manhaj yang agung lagi mulia. Pastinya Dia hanya mahu jundiy-jundiy yang benar-benar seriyes, ikhlas dan benar-benar rela menjual harta dan jiwanya sahaja yang tinggal untuk menjulang tinggi panji dan mengibar semangat bendera agama ini.

Ya, Dia pasti akan menapis kita yang tidak ikhlas dan bersemangat, sepertimana Dia pernah menapis tentera-tentera Thalut suatu ketika dahulu.

Nanges. 

Ya Allah! Kuatkah hatiku! Mantapkan hamasahku! Dan teguhkan imanku! Agar aku terus terpilih menjadi tenteraMu! Amiin, ya robbal a'lamin! [Kredit]

Arakian itu wahai akhi sayangku, berlapang dadalah dengan Allah. Anggaplah hambatan-hambatan yang sedang menyagat kasar dan memukul kuat tubuh jiwamu itu, sebagai tanda Dia masih ingat dan sayang pada dirimu. Tanggapilah fitnah yang melanda sebagai persediaan untuk anda menjadi lebih kuat iman dan mantap jiwa di masa hadapan. Pandanglah mehnah dan tribulasi yang tidak henti-henti mengalirkan peluh besar anda itu, dengan pandangan redha dan penuh keyakinan padaNya.

Dan yang lebih utama, bergembiralah dengan ujian yang datang menimpa, sebagaimana para sahabat yang cukup kuat imannya dalam peristiwa Ahzab, ketika mana mereka melihat berbondong-bondong tentera kuffar datang menuju ke arah mereka. 

"Dan ketika orang-orang Mu'min melihat golongan-golongan (yang bersekutu) itu, mereka berkata, 'Inilah yang dijanjikan Allah dan RasulNya kepada kita.' Dan benarlah Allah dan Rasulnya. Dan yang demikian itu menambah keimanan dan keislaman mereka."
[al-Ahzab, 33:22]

Allahu rabbi. Senyum, air mata mengalir perlahan.

Ya, kita mahu jadi seperti itu. Apabila diasak hebat, kita tahu itu sapaan dari Allah untuk menguji keimanan kita. Apabila kita dibalun lasak, kita faham benar itu adalah isyarat chenta daripadaNya. Dan apabila hati dan jiwa kita terusik, mula berasa ragu-ragu dan was-was dengan jalan yang kita tapaki dan mula mahu yakini ini, ketahuilah, itu adalah bisikan syaitonirojim dan cucukan jarum-jarum halus taghut yang mahu kita menjadi teman mereka di neraka kelak. 

Sekiranya kita berjaya mengharungi ujian, tekanan, seksaan, mehnah dan tribulasi ini, ketahuilah, kita akan menjadi insan yang lebih baik daripada sebelumnya. Lebih beriman. Lebih redha dengan ketentuan. Dan pastinya lebih tahan dan kuat menahan dugaan. 

Namun seandainya kita gagal.. Tarik nafas. Ketahuilah, Allah akan gantikan kita dengan segolongan manusia yang sudah lama menanti-nanti untuk memacak panji dan mengibarkan bendera agama ini. Pasti. Nau'dzubillah. Moga Allah menjauhkan kita daripada tergolong dalam segelintir manusia yang berputus-asa dengan perjuangan ini.

Potong bawang. 

Akhi, semakin jauh kita menelusuri jalan ini, pasti akan lebih besar dan tajam-tajam durinya. Semakin lama kita melalui denai dan lorong sunnah perjuangan ini, lebih ganas dan rakus raksasa yang sedia mengganggu-gugat perjalanan kita. Dan semakin biasa dan laju kita menapaki setiap liku dan ranjau yang memenuhi jalan yang sumpah panjang ini, makin licin dan bahaya pula mana-mana bahagiannya yang rata, sekiranya kita tidak berhati-hati. 

Namun suatu hari nanti, kita akan menoleh ke belakang, dan kita tahu, kita tidak pernah menyesali perjalanan ini. Apabila kita berhenti untuk melihat sekilas pandang, kita berasa gembira mengalirkan air mata, melihat semakin ramai yang mahu menyertai. Dan ketika kita diizinkanNya untuk merasa, menikmati sedikit ilham dan pencerahan agung daripadaNya, kita akan menarik nafas lega, kerana tatkala itu, kita tahu dan yakin, bahawa inilah jalannya. Ya, inilah jalannya.


"Di antara orang-orang Mu'min itu, ada orang-orang yang menepati apa yang telah mereka janjikan kepada Allah. Dan di antara mereka ada (pula) yang menunggu-nunggu dan mereka sedikit pon tidak mengubah (janjinya)..."
[al-Ahzab, 33:23]

Kerana akhirnya, kita teramat ingin memenuhi janji-janji kita kepadaNya, agar dapat kita bersama-sama dengan golongan terdahulu, berkasih-sayang, bersuka gembira di taman-taman sorga. Untuk itu, kita perlu, tiada kompromi, melepasi ujian-ujian yang terbentang di jalan ini. Untuk ini, kita amat perlu mendapat gred A lurus untuk Ujian Penilaian Sorga Neraka ini. Kerana yang kita mahukan adalah sorga. Yang kita dambakan adalah bersama ar-Rasul di kebun-kebun sorga sana. Dan yang amat kita rindukan adalah chenta dan kasihNya.

Dan... Siapa kita untuk tidak redha dengan ketentuan takdirNya...?

-gabbana-

Ya, saya tahu, panjang. Harap tidak ada yang juling mata dan berbuih mulut membacanya. Ahah.

Moga menjadi penepuk mesra di bahu dan pengusap sayang di kepala buat anda yang sedang bergelora jiwa dan sengsara sukma di luar sana. Moga kasih-sayang Allah sentiasa di sisi, menenangkan dan hati anda yang berbolak-balik itu. Senyum.

Related Posts with Thumbnails
"Sesungguhnya Allah membeli dari orang-orang mukmin, baik diri mahupun harta mereka dengan memberikan syurga kepada mereka. Mereka berperang di jalan Allah; sehingga mereka membunuh atau terbunuh...

Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan demikian itulah kemenangan yang Agung."

-At Taubah, 9:111

  © Blogger template 'Ultimatum' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP