28 April 2012

Kaca Mata Cap Ayam. Anyone?

[Kredit]
Ketika anda dengan riang gembiranya membaca post ini, alhamdulillah, saya sudah pon sampai ke destinasi yang dituju. Saya menulis post ini di dalam pesawat Air Asia, dalam keadaan tempat duduk yang sempit, orang di sebelah yang sedang tidur (di sebelah hujung kanan, mujur tempat duduk di sebelah kanan kosong) dan badan yang kesakitan dek mengangkat beg dengan postur yang tidak betul sebelum berlepas tadi.
Sempurna.
Pesawat? Berlepas..? Anda nak ke mana Inche gabbana?
Ahah. Biarlah ia menjadi rahsia. Walaupon saya yakin manusia-manusia dan makhluk yang bermastautin di destinasi yang saya tuju sudah tahu lebih awal akan kedatangan saya. Peluh. Ini semua akibat sedikit masalah teknikal yang berlaku sehingga menyebabkan identiti saya terbongkar tanpa segan silu lagi.
Tidak mengapa. Saya yakin ini semua sudah termaktub dalam perancanganNya yang Maha osem itu.
Kali terakhir saya ke luar negara adalah pada awal tahun dahulu, percutian bersama keluarga. Takdelah luar negara mana pon, Thailand je pon. Hohoho.. Kali terakhir saya ke luar negara untuk urusan dakwah dan tarbiyah? Err..
Tidak pernah. Ini yang pertama kali. Pertama kali semenjak saya balik ke Malaysia secara bagus (Baca: Back for good).
Awal tahun lepas pernahlah saya ke Kerajaan Bersatu. Adalah saya membuat perkongsian bersama ikhwah dan memberikan pengisian Saya Hosem. Tapi di samping ke sana untuk berjumpa ikhwah dan melalui kembali jalan memori, antara tujuan lainnya adalah atas urusan perniagaan. Kiranya tidaklah saya ke sana seratus peratus untuk tujuan dakwah dan tarbiyah (Ya ya, saya tahu. Dakwah dan tarbiyah itu sepatutnya setiap masa dan ketika, bila-bila masa dan di mana-mana kita berada. Terima kasih kerana mengingatkan. Peluh kecil, tersipu-sipu).
Tapi perjalanan seumpama ini, adalah yang pertama kali. Sememangnya ketika saya meminta Puan Mama untuk membelikan tiket penerbangan saya pada bulan Januari dahulu, ketika itu tiada yang lain bermain di kepala saya melainkan dakwah dan tarbiyah. Awal-awal lagi saya sudah memasang niat pemergian saya ini adalah untuk meninggalkan sesuatu yang berfaedah dan berguna di tempat yang saya singgahi nanti, Insha-Allah.
Nota kecil: Of koslah ada juga terlintas untuk berjalan-jalan sambil menangkap gambar riang gembira di musim bunga yang sungguh jelita ini! *koff koff*
Sudah lama saya begitu cemburu melihatkan ikhwah atau mendengar tentang akhawat yang ke luar negara atas urusan dakwah dan tarbiyah. Kepingin benar saya untuk melakukan perkara yang sama. Pada saya, seorang akh atau ukht itu belum lagi benar-benar komited dan bersungguh dengan dakwah dan tarbiyahnya kalau dia belum lagi boleh dihantar ke mana-mana untuk melakukan kerja-kerja dakwah dan tarbiyah. Pada pandangan saya yang marhaen inilah.
Jadi saya amat gembira, teruja dan bersyukur apabila diberikan peluang ini. Semacam mata bersinar-sinar apabila peluang ini dibuka kepada kami pertama kali dahulu. Saya pon apa lagi, teruslah menyambarnya ibarat seorang lelaki yang menyambar peluang dakwah yang datang kepadanya bergolek-golek. Eh.
Jujurnya, dakwah dan tarbiyah telah banyak mengubah diri ini, terutamanya persepsi dan pandangan saya terhadap semua benda. Contohnya, dahulu, tidak pernah langsung terlintas di hati saya untuk belajar sehingga ke tahap PhD. Tetapi kini, setelah melihatkan ustaz-ustazah dan ikhwah-akhawat yang mempunyai PhD dan impak yang diberikan kepada hadek-hadek atau masyarakat di sekeliling, kini saya mula memasang niat untuk berPhD pula (Bukan Perasan hot debabommm tahu…?? Wahahaha).
Atau dahulunya saya tidak tahu, malah amat jahil dengan apa tujuan saya diciptakan. Misi utama adalah untuk menjadi seorang Muslim ‘baik-baik’ dan pada masa yang sama, menjadi super kaya dengan sebuah Bentley, sebuah Jaguar dan sebuah Volkswagen Kumbang, yang diparkir di rumah banglo saiz jumbo, lengkap dengan kolam renang dan jakuzi, serta bilik rahsia bawah tanah. Cukuplah baik seorang diri, berkahwin dengan orang yang baik juga dan melahirkan zuriat yang baik. Dakwah? Tarbiyah? Bahasa Ugandakah itu?
Tetapi berkecimpung dengan dakwah dan tarbiyah telah mengubah segala-galanya. Segala-galanya! Sungguh benar kata-kata yang sungguh hoyeaaahhh ini: “Tarbiyah bukanlah segala-galanya, tapi segala-galanya bermula dengan tarbiyah!”
Begitulah. Jika Syed Qutb mengatakan nikmat berada di bawah bayangan al-Quran adalah nikmat yang luhur dan membersihkan, maka saya mahu mengatakan, nikmat berada di bawah bayangan dakwah dan tarbiyah adalah suatu nikmat sumpah osem yang luhur dan membersihkan! Wahai!
Seolah-olahnya dahulu sebelum disentuh oleh dakwah dan tarbiyah, saya melihat dunia ini dengan kaca mata tak cukup kuasa; semuanya kabur dan tidak jelas. Lubang dan lopak di atas jalan, ah tiada apa-apa yang perlu dirisaukan. Duri dan paku saya nampak sebagai nikmat dan hiasan. Samseng-samseng di jalanan saya sangkakan hero dan kawan.
Allah, jahilnya saya!
Namun, dakwah dan tarbiyah telah memberikan saya sepasang kaca mata yang baru; kaca mata yang bukan sahaja cukup kuasanya, malah kool dan bergaya pula! Kerana kaca mata ini, saya dapat melihat jahiliyyah dengan lebih jelas. Kerana kaca mata ini, saya lebih faham dan yakin dengan tujuan hidup saya diciptakan. Kerana kaca mata ini, saya tersedar dari lena saya yang panjang! Apa lagi yang mahu saya pinta..??
Subhanallah walhamdulillah allahu akbar! Air mata mengalir laju. 
Ooh, sungguh comel dan bergaya tahu, anda yang memakai kaca mata dakwah dan tarbiyah ini..? ;D [Kredit]
Maka itulah misi saya sepanjang berada di negara asing ini. Kalau bukan memberikan kaca mata baru yang penuh bergaya sekali pon, izinkan saya untuk mengelap dan menggilap kaca mata yang sedia ada. Izinkan saya untuk berkongsikan persepsi dan pandangan pada dunia yang wajib akan membuatkan anda teruja! Insha-Allah!
Kerana ini adalah kaca mata kehidupan. Dengan kaca mata inilah, ia akan membimbing kita untuk melalui liku-liku kehidupan yang penuh dengan onak dan duri ini. Dengan kaca mata ini juga ia akan membantu kita membuat keputusan-keputusan penting di dalam kehidupan; dari nak kerja apa di syarikat mana, nak kahwin dengan siapa hatta sehinggalah nak beli rumah di mana sekali pon, kaca mata inilah yang akan memudahkan urusan kita. Kaca mata inilah yang akan memastikan keputusan yang kita ambil nanti bukan keputusan yang dibuat berdasarkan bisikan syaitonirojim atau kehendak hawa nafsu diri.
Kerana kaca mata ini digilap dengan sentuhan rabbani. Kaca mata ini dicuci dengan air kasih-sayang keranaNya dan dilap pula dengan kain tarbiyah yang membasahkan jiwa. Tidak hairanlah ia adalah sepasang kaca mata yang cukup berkuasa dan bergaya pula! Kalah kaca mata cap Rebeng atau Okeli itu tahu..?? Wah!
Kini anda sudah tahu. Kehidupan di dunia di fana ini tidak lama. Maka sudah pastilah sepanjang perjalanan menuju redhaNya ini, kita mahu memakai sepasang kaca mata yang akan membantu kita melihat jalan yang kita lalui ini dengan lebih jelas dan terang-benderang bukan?
Eh anda, takkanlah untuk sesuatu yang altimet penting seperti kehidupan kita ini, kita mahu ia dibimbing dan dipandu oleh kaca mata cap ayam sahaja..? Ahah. 
Senyum kenyit mata. 
 -gabbana-

15 Caci Maki Puji Muji:

Anonymous 28/04/2012, 22:25  

en gabbana...en gabbana... apa2 pun all the best..selamat mnyerabutkan kepala di sana..kerana kita murabbi bukan penceramah...

Anonymous 28/04/2012, 23:06  

mana shoutbox IG? :(

Anonymous 28/04/2012, 23:55  

"kerana kita murobbi bukan penceramah."

...makes me ponder a lot...

Anonymous 29/04/2012, 01:01  

"kerana kita murobbi bukan penceramah." *echoes*

"antara ilmu dan fikrah"

teringat diri sendiri jugak bila bawa usrah. huu

Qaseh Ana 29/04/2012, 20:10  

Ada banyak cara yang kita boleh bantu orang lain menuju jalanNya. Yang penting kita sampaikan dengan ikhlas kan? Sebab degan keikhlasan tu, insyaAllah senang penerimaannya :D

Anonymous 29/04/2012, 22:15  

mau tahu, apa beza murabbi dan penceramah? nak cakap beza mengajar dan mendidik ke?

Anonymous 30/04/2012, 09:56  

Assalamu'alaykum

Selamat. Semoga tenang bila teruji dalam beramal.

Anonymous 30/04/2012, 21:20  

like :-)

Anonymous 30/04/2012, 21:26  

tersenyum sendirian menikmati keindahan dakwah dan tarbiyah dari kaca mata org yg osem spt kamu.. mcm tgok drama korea dgn adegan pada musim bunga.. oppss.. hehe.

Apa2 pun selamat berjaulah dan bertadabbur.

Ikhlas,

Si pencari.

Aida Azizi 30/04/2012, 22:47  

Buleh pinjam cermin mata yg osem tur

cucutokjanggut 30/04/2012, 22:59  

Assalamualaikum wbt.

Kalau mengharapkan bergambar dengan bunga tu , mungkin dah habis gugur kot. haha.

ibu ayam 30/04/2012, 23:33  

musuh utama org breiman adalah nafsu sendiri..semoga perjalanan mencari redha ilahi diberkati..

Anonymous 02/05/2012, 00:01  

Encik....entri br pls.

Anonymous 02/05/2012, 02:17  

selamat bermusafir. bermusafir dgn membetulkan niat kerana Allah akan memberikan makna yg besar kpd anda. seperti mini umrah/haji.

Anonymous 04/05/2012, 18:52  

assalamu'alaikum inche.. boleh jawab soalan saya?

Tamrin tu ap?

Related Posts with Thumbnails
"Sesungguhnya Allah membeli dari orang-orang mukmin, baik diri mahupun harta mereka dengan memberikan syurga kepada mereka. Mereka berperang di jalan Allah; sehingga mereka membunuh atau terbunuh...

Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan demikian itulah kemenangan yang Agung."

-At Taubah, 9:111

  © Blogger template 'Ultimatum' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP