22 January 2012

Kadangkala Pabila Jam Teruk, Kita Perlu Juga Berpatah-Balik Dan Menikmati Makan Malam Yang Menyegarkan Bersama Keluarga

[Kredit]

Saya berjanji pada diri sendiri yang post ini pendek sahaja. Ok, et lis lebih pendek daripada biasa. Wahahaha..

Pada jam ini, sepatutnya saya sudah tiba di Butterwoth, Pulau Mutiara. Atau masih dalam perjalanan ke sana. Peluh kecil.

Kami sekeluarga bertolak untuk menuju ke Pulau Pinang pada jam lima petang tadi. Sangkaan kami, pastilah keadaan jalan sudah lebih baik, sementelah orang ramai berpusu-pusu untuk pulang ke kampung pada sebelah paginya. Dan sangkaan tersebut seolah-olahnya tepat apabila sepanjang perjalanan selepas melalui tol Jalan Duta tampaknya lancar dan riang gembira.

Sehinggalah kami tiba di kawasan Rawang. Bak kata omputih, semua neraka terlepas sudah.

Jumlah kenderaan yang beratur sejauh mata memandang. Tidak tahu di mana penghujungnya. Mujurlah Inche Papa seorang yang penyabar orangnya. Dia terus memandu dengan penuh kool dan bergaya. Of kos lah ada sedikit keluhan dan tawaan resah di sana sini. Manakan tidak. Rasanya kalau ada seorang mak cik mengayuh basikal tua mahu menjual apam balik ketika itu, pastilah basikalnya itu dapat bergerak lebih laju daripada semua kenderaan bermotor yang ada ketika itu. Punggung ke punggung, bumper to bumper...!

Selepas hampir tiga jam memandu, dek tidak tertahan untuk membuang air kumbahan dalam tubuh badan, kami berhenti di Lembah Beringin. Bayangkan, dari tol Jalan Duta ke Lembah Beringin mengambil masa tiga jam...!! Dan sangkaan saya, pastilah saya dapat melaksanakan tuntutan alam dengan penuh selesa dan penuh kelegaan. Yalah, siapa yang mahu masuk ke dalam kawasan hutan belantara yang penuh dengan jin bertendang dan puteri bunian itu..?? Selain daripada para pelajar Kolej Yang-Namanya-Dirahsiakan dan kaki tegar golf, rasanya tidak ramai yang tahu kewujudan Lembah Beringin. Hihihi..

Sekali lagi sangkaan saya meleset. Buat pertama kalinya dalam seumur hidup saya, saya melihat begitu banyak kenderaan dan ramainya orang di hentian Lembah Beringin itu. Choyyy. Peluh besar. Sehinggakan untuk masuk tandas juga beratur. Dan punyalah terdesak keadaan ketika itu, perempuan pon turut serta beratur di hadapan tandas lelaki, kerana bilangan kaum itu yang mahu membuang bahan kumbahan yang begitu ramai.

Akhirnya Puan Mama membuat keputusan yang paling bersejarah di dalam abad ini. Memandangkan perjalanan ke Pulau Pinang pada asalnya adalah untuk memenuhi jemputan keluarga belah Puan Mama, Puan Mamalah orang yang paling teruja dan kepingin untuk ke sana. Dan dia jugalah yang lebih berhak untuk membuat sebarang keputusan.

Keputusannya..? Berpatah balik ke Kuala Lumpur.

Hoyeeeaaahhh kata saya di dalam hati. Wahahaha.. Eh tapi memang saya mengangkat tangan dan mengatakan "Hoooraaayyy" pon di hadapan Puan Mama. Bukan apa, terasa mahu lumpuh punggung dan tulang belakang akibat duduk diam di dalam kereta terlalu lama..! Hohoho..

Maka akhirnya kami berpatah balik ke Kuala Lumpur. Destinasi kami? Restoran Sakura Kristal di Taman Melewati untuk menikmati hidangan makan malam. Ya, setelah perjalanan yang begitu meletihkan, kami berhak menikmati layanan yang menyegarkan sebegitu. 

Saya kira dalam kehidupan kita sehari-hari juga begitu. Espeseli dalam kehidupan kita sebagai seorang dai'e. Kadangkala, apabila menemui jalan buntu atau tersekat di tengah jalan dan amat sukar untuk kita terus mara ke hadapan, mungkin tiba masanya untuk kita berundur sebentar, merehatkan diri untuk mengumpul tenaga dan bermuhasabah. 

Bukan, itu bukan berputus-asa. Tapi mengambil keputusan yang praktikal dan realistik.

Untuk apa..? Supaya dapatlah kita meneruskan kembali perjalanan di atas jalan yang sumpah panjang ini, setelah mencari di mana kesilapan kita, merancang semula dan mengecaj semula tenaga yang telah kehabisan. Anda setuju..?

Senyum kenyit mata.

-gabbana-

Sudah saya katakan lebih pendek daripada biasa bukan..? Hihih.. Anda terkejut dengan hapdet ini..? Beritahu saya tentangnya. Benarlah Allah itu sebaik-baik perancang.

Allahu a'lam.. 

6 Caci Maki Puji Muji:

nini 22/01/2012, 01:00  

yeah....take time.....untuk fikirkan kembali....dan rencakan kembali...=D

CiliPerang 22/01/2012, 07:47  

Nice.. baru best dgn kependekkan post kali ini ^^

sorry.. sy byk kepala sbb posting sblm2 ni panjang. huhu..

-tajuk memang panjang in order to nak cover kependekkan posting eyh? :p-

jenjalan belog; masih di Glasgow

Mr. AZZ 22/01/2012, 13:14  

haha..semalam ana pun balek aloq staq dari kl..10 jam jgk le travel.ho3.alhamdulillah slamat sampai. =)

Rare and Collectables 22/01/2012, 13:24  

biar lambat asal selamat...

cipansakti 22/01/2012, 20:09  

uhuh. just when i need it!

tengs somac ya Allah!

orgkuantang 23/01/2012, 13:29  

huk3..rase nak nangeh sebb tharu...btul la..kalo nak truskan jugak buleh jem gak otak kan..

Related Posts with Thumbnails
"Sesungguhnya Allah membeli dari orang-orang mukmin, baik diri mahupun harta mereka dengan memberikan syurga kepada mereka. Mereka berperang di jalan Allah; sehingga mereka membunuh atau terbunuh...

Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan demikian itulah kemenangan yang Agung."

-At Taubah, 9:111

  © Blogger template 'Ultimatum' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP