11 June 2009

Rampok

Terkejut. Gamam. Tak percaya. Tiga frasa yang menggambarkan perasaan aku at the moment. Aku telah dirampok oleh 5 orang remaja tempatan malam tadi. Ha, jangan tak percaya. Percaya! Walau pun diri aku sendiri still macam susah nak percaya... Heh..

Ceritanya macam ni. Aku baru abis solat Maghrib dan Isyak berjemaah kat Muslim Welfare House. On the way back tu, aku pasang lagu nasyid kegemaran aku, yang baru je aku download semalam masa aku di Ireland. Aku amik jalan shorcut macam biasa. Hazwan dan Aiman tak jauh kat depan aku. Tiba-tiba, aku perasan ada sekumpulan monyet datang mendekati aku. Salah seekor daripada mereka berlari di depan aku.

"Hey you. Stop there. We want to talk to you."

Pandai pulak monyet ni berkata-kata. Aku dah rasa tak sedap hati.

"I said stop there. We just want to talk to you."

"It's ok. We've got nothing to talk about," jawab aku yang cuba untuk buat selamba.

Mereka mengerumuni aku. Aku tahu apa yang mereka mahukan.

"Hazwan! Aiman!"

Hazwan dan Aiman berlari mendapatkan aku. Aku perasan yang monyet-monyet tu sedikit terkejut, mungkin tak menyangka yang aku berteman. Kami bertengkar.

"Give us your phone!"

Aku bagai hilang akal. Mungkin terlalu terkejut dengan apa yang sedang berlaku. Yang lebih aku risau dan cuakkan, kalau-kalau monyet-monyet tu ada pisau atau senjata yang lain.

"Please, my house is just there. I've got more friends in there," aku cuba untuk menakutkan mereka, walaupun tak berhasil.

Tiba-tiba aku perasan ada tangan yang menyeluk poket kanan seluar aku. Telefon aku telah berjaya mereka ambil.

"Please. Are you guys Muslim? Are you guys Muslim..??"

Aku dapat mengagak sekurang-kurangnya 2-3 daripada monyet-monyet tersebut beragama Islam, melihatkan rupa paras mereka yang kelihatan ala-ala pemuda padang pasir dan berjambang.

"We just want your phone, Give us your phone!" Gertak salah seekor daripada monyet-monyet itu.

Eh budak ni.

"He has already taken it!" Aku menjawab sambil menunjuk kepada salah seekor daripada monyet.

"Now give me your watch!" Salah seekor monyet yang lain pula bersuara.

Ini sudah lebih. Dah dapat betis nak peha pulak. Tangan monyet tu cepat je membuka jam tangan daripada pergelangan tangan aku. Tapi Hazwan cepat bertindak. Dia rampas tangan aku, dan kancingkan semula jam aku sebelum menolak monyet yang kurang hajar tu.

Kemudian kami bertiga lari. Walau pun Hazwan dan Aiman cuba melawan. Seekor monyet cuba untuk menendang Aiman, tapi cikai betul tendangannya. Tak kena pun. Yela, monyet kan pendek je kaki dia. Ada jugak monyet yang menarik jaket aku, tapi aku berjaya melepaskan diri.

Aku lari sepantas mungkin. Hazwan tertinggal di belakang. Takut aku kalau dia kena belasah. Alhamdulillah, dia pun sempat selamatkan diri.

"Run! Run as fast as you can and never come back again!" Bongkaknya monyet seekor ni.

Aku buka pintu dengan tangan yang menggeletar. Tak pernah seumur hidup aku diseluk, apatah lagi dirampok sebegini rupa. Trauma la sikit. Roslan, Iman, Epi dengan Jau ada kat rumah. Bila aku cerita apa yang terjadi, mereka kata kita pergi cari monyet-monyet tu dan ambil balik phone kau. Risau jugak aku, kalau-kalau bergaduh besar nanti. Iman siap nak bawak kuali lagi.

Tapi diorang tak jumpa monyet-monyet tu. Dah lari naik pokok gamaknya. Aku nampak Roslan ada pegang payung. Kalaulah diorang jumpa monyet-monyet tu, mesti teruk kena belasah. Jau sorang pun aku ingat dah cukup. Actually muda-muda je monyet-monyet tu. Aku rasa belasan tahun je tu. Tapi sebab ada 5 ekor, tu yang berani agaknya tu bile berdepan dengan kami bertiga.

Aku fikir-fikir balik, banyak je benda yang aku boleh buat. Aku boleh tumbuk monyet yang amik phone aku tu. Aku boleh jerit sekuat hati mintak tolong kat penduduk flat sekitar. Aku boleh suruh Aiman atau Hazwan balik rumah cepat-cepat panggil yang lain. Yang paling penting, aku boleh tak lari tadi. Sebab sekarang seolah-olah monyet-monyet tu dah menang. Diorang kuat dan digeruni, sebab kami lari. So next time, maybe diorang berani nak buat lagi. And diorang mesti cam muka kami bertiga.

Tapi, tak baik kan ada mentaliti kalau-kalau ni...? Kalaulah aku ini, kalaulah aku itu... Hakikatnya, benda ni dah jadi, dan memang ada dalam perancangan Allah yang Maha Bijaksana lagi Maha Mengetahui, yang benda ni nak jadi. So aku bersyukur sebab mesti ada hikmahnya benda ni jadi kat aku. Alhamdulillah. Aku jugak bersyukur sebab somehow aku tak terasa sangat kehilangan phone tu, tho baru je beli. Alhamdulillah. Dan aku bersyukur sangat at least kami bertiga selamat, tak cedera apa pun. Alhamdulillah.

Aku dah pon laporkan kat o2 suruh diorang block number aku. Aku ada je phone spare. So kena tunggu o2 hantar sim card baru.

Terima kasih kepada rakan-rakan, terutamanya Hazwan dan Aiman, atas sokongan yang ditunjukkan. Kalaulah Hazwan dan Aiman takde tadi, aku tak tau la macam mana aku handle the situation. Jam aku pun mesti dah hangus. Jazakumullah khair.

Terima kasih Allah kerana menyelamatkan nyawa hambaMu yang hina ini. Jadikan daku hamba yang bersyukur dan terus menyukuri segala nikmatMu. Amin.

-gabbana-

Yang masih trauma...

10 Caci Maki Puji Muji:

Musafir Kelana 11/06/2009, 07:39  

Kifarah ke atas dosa barangkali?

Atau penyucian harta?

Semoga Allah melindungi anta setiap masa. Amin Ya Rabbal 'Alamin.

Berjemaahlah selalu!

Ahmad Zharif Ahmad Zahir 11/06/2009, 17:07  

hey you alright? gosh it sounds terrible. haisy, the best advice when you stroll on london streets at night, dont even bother to stare at strangers, ignore as if no one there, its normal org kacau2, kan? aku pernah siap kene simbah arak..... but take it easy, its another colour in LONDON what.... when you back home go learn some silat or whatever, you might need that as well.

jgn trauma lama2 sgt ok, london streets at night still the best experience so far, exploring them is yet another exciting things to do.... :p

after all they din hurt you, thank Allah for that.

Inche gabbana 11/06/2009, 20:55  

pali: wallahu a'lam. DIA lebih mengetahui.

Zharif: aku ada je belajar silat, tp bile dh kena kat batang idong sendiri, kelam kabut tak tau nak buat ape. tau nak selamatkan diri je.

yep yep yep. alhamdulillah. and thank you! ;)

j477 12/06/2009, 03:39  

horror horror...
tp alhamdulillah..xde kecederaan
hphone bley ganti....:D

eyna_chan 12/06/2009, 11:42  

fuh..kisah yg mncemaskan
tp seb bek xde pe kan
em..cite ni brlaku kt ne?

Inche gabbana 12/06/2009, 18:00  

hijaz: btol btol. ko nak tlg gantikan fone aku..? hihihi.. ;)

eyna_chan: time jadi tue lagila gila2 cemas... huhu.. jd dkt je ngan rumah, kt london nih.

Anonymous 12/06/2009, 19:49  

tarbiyyah kehilangan harta benda dari Allah inshaAllah.. semestinya tanda Allah masih lagih dan akan selalu inshaAllah sayang pada adam..=)

Inche gabbana 13/06/2009, 06:52  

Insha-Allah... Harap2nye begitulah... ;)

Hiz'da 14/06/2009, 01:32  

huish...cuaknyer...
ni yg tkot nk p UK..huu~

Billy Aman 19/06/2009, 23:48  

ehmaaa...diz is the 1st time i read ur blog...huhu.klo ko g masjid2 kt msia ni..mmg ad sign hp dalam bulatan dan dicrossdkn..miahahahaha

Related Posts with Thumbnails
"Sesungguhnya Allah membeli dari orang-orang mukmin, baik diri mahupun harta mereka dengan memberikan syurga kepada mereka. Mereka berperang di jalan Allah; sehingga mereka membunuh atau terbunuh...

Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan demikian itulah kemenangan yang Agung."

-At Taubah, 9:111

  © Blogger template 'Ultimatum' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP