13 November 2014

Efek Murabbi

[Kredit]

murabbi
/moo`rob:bi/
kata nama 
Gelaran yang diberikan kepada seorang pentarbiyah (orang yang mendidik). Tak semestinya ensem, tapi konfem osem dan bergaya!

Ada empat elemen utama dalam tarbiyah:
  • murabbi
  • mutarabbi (orang yang ditarbiyah)
  • manhaj (silibus)
  • biah (persekitaran/suasana)
Kesemua elemen ini saling melengkapkan. Tanpa salah satu daripadanya, tarbiyah tidak mungkin dapat dihidupkan. Namun, antara keempat-empat elemen ini, tidak dapat diragukan lagi bahawa murabbi itulah yang paling penting.

Mengapa?

Tidak mungkin akan ada istilah mutarabbi itu jika tiada murabbi yang mencarinya. Manhaj tidak mungkin dapat dihidupkan tanpa ada tangan-tangan murabbi yang membangunkannya. Dan biah juga tidak dapat dibina andai si murabbi tidak memainkan peranannya. 

Untuk anda yang telah dan sedang merasakan betapa manisnya tarbiyah dalam erti katanya yang sebenar, sukar untuk saya gambarkan yang tidak pernah terlintas langsung di dalam kepala otak anda impian untuk menjadi seorang murabbi. 

Saya pasti ramai yang telah tersentuh dengan sosok yang bernama murabbi itu. Anda yang melihat sendiri pengorbanan, kesungguhan, keikhlasan dan semangat sang murabbi, pastinya menanam azam dan tekad untuk menjadi seorang murabbi juga; jika tidak sama hebat dengan murabbi anda, lebih hebat lagi! 

Ganjaran menjadi seorang murabbi ini juga tiada tolok tandingnya. Antara hadith feveret saya, yang sentiasa menjadi pendorong dan motivasi untuk saya bekerja lebih gigih dan bersemangat di atas jalan ini adalah hadith unta merah:

"Demi Allah! Sekiranya seseorang itu diberikan hidayah kerana [usaha dakwah] mu, maka itu lebih baik bagimu daripada kamu memiliki unta merah."

[Hadith Riwayat Muslim] 

Err. Siapa yang nak unta Inche gabbana? Kaler merah pulak tu. Like... Ewww?

Ok tak perlulah gedik sangat. 

Unta merah tu, pada zaman Nabi, adalah harta yang paling berharga buat kaum Arab. Jadinya Nabi SAW nak beritahu kita, ganjaran untuk keberhasilan dakwah adalah jauh lebih bernilai daripada sesuatu yang paling berharga untuk kita.

Jadi boleh je anda nak tukarkan unta merah tu kepada Ferrari merah ke, Lamborghini ke, Aston Martin ke, jet pejuang peribadi ke. Ada faham?

Dalam riwayat lain, disebut dunia dan seisinya. Dunia dan seisinya. DUNIA DAN SEISINYA KOTTT! Wey, apa lagi yang anda mahu..?? 

Bukan, kita tidak menginginkan ganjaran dunia untuk segala kerja-kerja tarbiyah dan dakwah kita. Bukan itu yang kita mahukan. Cukuplah keredhaan Allah menjadi motivasi utama untuk kita terus bekerja dan berkhidmat untuk agama ini. 

Namun Allah, ketua segala pakar psikologi kepada manusia, Maha Mengetahui fitrah makhlukNya yang bernama manusia itu. Maka suatu perbandingan perlu dilakukan untuk kita benar-benar memaknai ganjaran usaha-usaha dakwah kita. Senyum.

Waima pon begitu, menjadi murabbi itu bukanlah sesuatu yang mudah. Kata orang, tidak semudah memasak megi, apatah lagi menggoreng char koay teow telor dibasuh. Err.

Iyalah, untuk sesuatu yang ganjarannya sehebat unta merah malah dunia dan seisinya itu, tidak mungkinlah untuk mendapat semua itu kita hanya perlu goyang kaki sambil makan popkon di hadapan telebisen sahaja kan? 

Dan yang menjadikan tugas seorang murabbi itu sukar adalah kerana dia berhadapan dan berurusan dengan manusia. Manusia yang punya entah bermacam karenah, peel, perangai dan tingkah laku. Dan yang menjadikan semua itu lebih kompleks dan kerapkali membuatkan sang murabbi menggaru-garu kepalanya adalah kerana di dalam diri manusia itu ada seketul daging yang sentiasa berbolak-balik; hati.

Kata Syaikh Mustafa Mahsyur, membina manusia itu lebih sukar, jauh lebih sukar daripada usaha-usaha membina kilang. 

Anda benar wahai syaikh. Saya menjadi saksi betapa benarnya kata-kata anda itu.

Camtuhaaa. 

Sedar atau tidak, sang murabbi itu sebenarnya mempunyai kesannya yang tersendiri kepada mutarabbinya. Saya panggil ini sebagai efek murabbi; segala tingkah laku dan perbuatan sang murabbi sebenarnya akan memberikan kesan kepada orang-orang yang ditarbiyahnya, sama ada secara langsung ataupon tidak.

Hal inilah yang sebenarnya merupakan antara cabaran terbesar buat diri yang bergelar murabbi. Kadangkala sang murabbi pening dan hampir pecah kepala memikirkan entah bermacam solusi untuk menangani dan menyelesaikan masalah-masalah mutarabbinya; tanpa disedarinya bahawa punca sebenar kepada semua permasalahan itu adalah dirinya sendiri.

Kata omputih, "What goes around comes around."

Gulp. Apa... Apa maksud anda Inche gabbana..? 

Begini. 

Kadangkala kita hairan mengapa mutarabbi kita tidak tsiqah pada kita. Walhal amal-amal kita belum cukup mantap, bahan bacaan firah kita tidaklah seluas mana dan akhlak kita sendiri kadangkala mengalahkan beruang hitam yang sudah kebuluran selama sebulan. 

Nah, bagaimanalah si mutarabbi mahu tsiqah kepada kita?

Kadangkala kita marah, geram dan jelik dengan si mutarabbi yang asyik tidur sahaja di dalam bulatan gembira; baharu buka dengan al-Fatihah sudah tersengguk-sengguk mengeluarkan bunyi ala enjin jet lagaknya. Walhal kita pon punya perangai yang sama di dalam bulatan gembira kita sendiri! Ops.

Kadangkala kita terasa seperti mahu babab sahaja si mutarabbi kita yang lembam, gemok dan tidak bersungguh-sungguh mahu melakukan kerja-kerja tarbiyah dan dakwah. Rupa-rupanya kita pon tidak jauh bezanya; bawa bulatan gembira sekadar nak melepaskan batok di tangga, lebih mengutamakan hal-hal peribadi daripada mahu bermuayasyah bersama mutarabbi terchenta dan tidak bersungguh-sungguh dalam mahu menegakkan syahadatul haq yang selalu kita canang-canangkan itu. Alahai. 

Kadangkala kita hairan mengapa punyalah sukar mutarabbi kita itu mahu melengkapkan mutabaah amal harian dan mingguannya. Oh rupa-rupanya kita pon sama malas dan lembab dalam melangsaikan mutabaah amal kita. Ceh.

Kadangkala kita terpaksa menahan sabar dan marah dengan sikap mutarabbi yang suka dan mudah memberikan alasan; kucing nenek mati kena langgar lah, atuk saudara belah abang angkat ayah meninggallah, itu lah ini lah. Sehingga kita buntu bagaimana mahu menanganinya. Sehinggalah kita sedar bahawa diri kita juga sebenarnya amat mudah mencari dan mereka alasan setiap kali komitmen dan tenaga kita ditagih. Adeh. 

Dan kadangkala kita tidak faham mengapa si mutarabbi begitu susah mahu membuka cerita dan tidak suka berkongsikan masalah-masalahnya. Macam mana kita nak bantu dan selesaikan masalahnya bukan? Walhal kita juga jarang-jarang sekali berkongsi rasa dan cerita dengan mutarabbi kita. Sukar benar mahu kita luangkan masa berborak-borak bantal mesra dengannya. Aduhai.  

Aaaah Inche gabbana! Cukup! Cukuuupp! Dah koyak rabaaak dah niii!

Err. Ok asalkan anda faham baguslah. Eheh.

Itulah yang saya gelarkan sebagai efek murabbi. Kita yang bergelar murabbi ini sebenarnya punya pengaruh yang cukup besar pada anak-anak binaan kita itu. 

Setiap percakapan, perbuatan, tingkah laku, keputusan, amalan dan sikap kita mempunyai kesan kepada jiwa-jiwa yang mahu kita bina itu.

Perkataan murabbi itu sendiri sudah cukup agung dan mendalam. Kata akarnya adalah raa baa baa, yang bermaksud:

"To be a lord and master, collect, possess/owner, rule, increase, complete, bring up, preserve, chief, determiner, provider, sustainer, perfecter, rewarder, creator, maintainer, reposer of properties, developer, former of rules and laws of the growth, foster a thing in such a manner as to make it attain one condition after another until it reaches its goal and completion."
-Bayan Quran 

Foster a thing in such a manner as to make it attain one condition after another until it reaches its goal and completion.

Subhanallah. 

Seorang murabbi itu tidak akan pernah berhenti mendidik, membina dan menyantuni mutarabbinya sehinggalah dia mencapai misi dan obejktifnya; mati syahid atau hidup mulia!

Subhanallah sekali lagi. 

Murabbi itu bukan sekadar seorang ustaz dan ayah, bukan juga setakat seorang syaikh dan pemimpin. Tapi murabbi itu seorang sahabat, seorang konsultan, seorang psikiatris, seorang pegawai keselamatan, seorang tukang masak, seorang pembuat kek, seorang ahli sukan, seorang bantal, seorang paha, seorang beg tumbuk, seorang bahu, seorang telefon, seorang macam-macam lagi lah!

Ya, ia penat, sukar, melemaskan, merimaskan dan benar-benar mencabar. 

Tetapi menjadi murabbi itu juga memberikan kepuasan yang tiada tolok tandingnya, menghidupkan, menyegarkan, menghiburkan dan membahagiakan.

Dengan syarat, kita menjadi seorang murabbi yang memberi kesan. 

Murabbi yang memberikan efek sehingga ke sudut hati yang paling dalam.

Senyum.

-gabbana- 

6 Caci Maki Puji Muji:

Anonymous 14/11/2014, 07:24  

Perkongsian yg menarik. Made me recalled your peribadi as naqib usrah. Banyak lagi awak dan kita kena improve ni. yosh!

Sofwan Sharifuddin 14/11/2014, 16:05  

perkongsiang yg amat menarik... tersentuh rasa.. huhuhu tq ig

Anonymous 16/11/2014, 06:50  

Saya ialah seorang murabbi. Mutarabbi saya kalah kanak2 riang yg berumur antara 13 - 17 tahun. Manhaj saya bahasa inggeris. Biah saya bukan bulatan gembira tetapi Salam kelas yang ceria :)

Peace!!

Anonymous 17/11/2014, 08:25  

Ini sungguh menggempur jiwa...T_T

Anonymous 20/11/2014, 21:21  

Shaikh mustafa mahsyur..dgq penjelasan tafsir or sharing dari dia sgt lah osem!!

Anonymous 30/01/2015, 02:18  

Inche gabbana, saya menjadikan ibu saya sebagai murabbi. Hmm maybe one day baru saya dapat jadi budak usrah. Doakan saya juga jumpa sebuah bulatan gembira. Teringin tpi mungkin saya tak berusaha mencarinya.

Related Posts with Thumbnails
"Sesungguhnya Allah membeli dari orang-orang mukmin, baik diri mahupun harta mereka dengan memberikan syurga kepada mereka. Mereka berperang di jalan Allah; sehingga mereka membunuh atau terbunuh...

Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan demikian itulah kemenangan yang Agung."

-At Taubah, 9:111

  © Blogger template 'Ultimatum' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP