28 May 2014

Antara Pendekar Mustar, Kungfu Panda dan Menjadi Murabbi

[Kredit]

Antara filem yang telah berjaya melonjakkan nama P. Ramlee sebagai maestro dalam bidang perfileman adalah filem Pendekar Bujang Lapok. Filem yang sering saya tonton sewaktu kecil-kecil dahulu, terutamanya ketika waktu sahur di bulan Ramadhan. Diulang tonton beberapa kali tanpa berasa bosan.

Antara babak yang sering mencuit hati adalah bagaimana Pendekar Mustar melayan karenah Ramli, Sudin dan Ajis (semuanya telah kembali ke rahmatullah) yang mahu menuntut ilmu persilatan daripadanya. Tidak pasti sama ada Pendekat Mustar berjaya menurunkan ilmu dan kepakarannya kepada para pendekar bujang lapuk itu. Yang pasti, ketiga-tiga mereka dijulang sebagai hero di akhir filem kerana berjaya menyelamatkan Ros, anak gadis Pendekat Mustar yang diculik oleh sekumpulan samseng.

Di dalam filem animasi Kungfu Panda pula - filem yang berjaya menyebabkan ramai orang ketawa berdekah-dekah lupa diri dan jatuh berguling-guling sehingga hampir-hampir tercekik popkon perisa karamel - Po, watak utama di dalam filem itu, yang merupakan seekor panda gemok gebu-gebu, berjaya menewaskan Tai Lung, seekor harimau bintang salji, selepas mendapat didikan dan tunjuk ajar daripada Shifu. Meskipon pada awalannya Shifu skeptikal pada kemampuan Po kerana luarannya langsung tidak gaya seperti seeekor perwira yang boleh menewaskan Tai Lung, namun akhirnya dia menyedari Po mempunyai kebolehan dan potensi yang tersendiri lantas melatih Po dengan teknik dan kemahiran kungfu yang diwarisinya sejak turun-temurun.  

Tidak pasti pula sama ada Po atau suku-sakat kaum kerabatnya adalah antara kaum panda yang terpilih dan bertuah untuk diterbangkan ke Malaysia untuk tinggal di dalam zoo hotel bertaraf lima bintang. Eh.

Lari laju-laju.  

Dalam sebuah hadith yang diriwayatkan oleh Imam Muslim, Imam Ahmad dan Imam Termizi yang menceritakan tentang seorang ghulam (budak/pemuda), dikisahkan bagaimana ghulam tersebut yang pada awalannya dipilih untuk menuntut ilmu dari ahli sihir diraja, bertemu dengan seorang rahib (murabbi/guru) dan akhirnya berminat untuk berguru dengan rahib tersebut.

Diringkaskan cerita, setelah beberapa ketika ghulam tersebut berbulatan gembira bersama rahib tersebut, dia telah mendapat satu peluang untuk beramal dengan ilmu yang dituntutnya. Di sebuah jalan yang sering dilalui oleh orang ramai, ada seekor raksasa/binatang buas yang menghalangi jalan tersebut. Ghulam telah memberanikan dirinya untuk menghalau binatang tersebut. 

"Pada hari ini aku akan tahu, siapakah yang lebih afdhal, tukang sihir atau rahib," getus si ghulam.

Lalu diambilnya seketul batu dan dibaca:

"Wahai Tuhanku, sekiranya rahib lebih Kau chentai daripada tukang sihir, maka bunuhlah binatang ini dan berilah laluan kepada orang ramai."

Ditakdirkan Allah, binatang tersebut berjaya ditewaskan/dihalau hasil daripada ikhtiar dan usaha ghulam itu. 

Mendengarkan peristiwa ini, si rahib telah mengungkapkan kata-kata yang sungguh lejen, yang akan menjadi fokus kepada perbincangan tulisan saya kali ini.

Kata sang rahib:

"Wahai anakkau. Engkau pada hari ini lebih afdhal daripada diriku. Engkau telah sampai pada peringkat yang dapat aku lihat hari ini."

Lejen. Sungguh lejen.

Pada kata-kata si rahib, terbit sifat-sifat seorang murabbi sejati. Seorang murabbi yang amat menchentai dan mengasihi mutarabbinya. Seorang murabbi yang ikhlas dan tulus dalam menuai hasil tanamannya suatu ketika dahulu.

Meski ghulam sudah menjadi lebih pawer dan haibat dari si rahib, langsung tidak ada rasa dengki atau hasad pada diri si rahib. Malah dia berasa gembira dan terharu melihatkan perkembangan ghulam yang kini sudah melangkaui kehebatannya sendiri. Inilah sikap seorang dai'e murabbi sejati yang benar-benar faham dan ikhlas dalam menelusuri jalan perjuangan ini.

Berbeza mungkin dengan sikap segelintir mahaguru persilatan contohnya, yang menyimpan buah terakhir dan terhebat untuk dirinya sendiri, agar anak-anak murid yang berguru dengannya tidak mungkin dapat menewaskannya suatu hari nanti. Atau dengan pendekatan sesetengah senior di kantor-kantor yang kedekut ilmu dan tidak mahu berkongsikan pengalaman dan kemahiran yang ada pada dirinya, kerana tidak mahu junior-junior mereka naik tangga keparat dahulu. Err maksud saya, korporat. 

Ehem. 

Tarbiyah telah mengajar kita sesuatu yang berbeza. Tarbiyah telah memaknai erti menjadi murabbi yang sebenar. 

Seorang murabbi yang jujur dalam membimbing mutarabbinya pasti gembira apabila anak-anak didikannya menjadi jauh lebih baik dirinya. Tiada kegembiraan dan kepuasan yang dapat menandingi apa-apa selain melihat insan-insan yang dibinanya menjadi seorang manusia yang jauh lebih berkemampuan dan berkebolehan daripada dirinya. Tiada rasa dengki. Tiada hasad. Tiada.

Malah seorang murabbi itu seharusnya berusaha sebaiknya untuk mentarbiyah anak-anak didiknya sehingga ke tahap mereka ini pada bila-bila masa sahaja layak dan mampu untuk menjadi seorang mursyid am! Walaweh!  

Hal ini begitu dihayati dan dijiwai sekali oleh Syaikh Abdul Qadir al-Kailani. Katanya:

"Maha Suci Allah yang telah menggerakkan hatiku untuk memberi nasihat kepada manusia dan telah menjadikan kerja itu sebesar-besar cita-citaku.


Apabila kau melihat wajah seorang murid sodiq yang lahir di bawah bimbinganku, aku berasa kenyang, puas, bangga dan gembira. Bagaimana dia boleh lahir dari bimbinganku?"

- Al-Fathu al-Rabbani, ms 27. Dipetik dari al-Muntalaq, bab Pelukan Cendekiawan

Subhanallah. 

Dan anda tahu apa yang lebih mengujakan daripada semua itu?

Pada masa yang sama, Islam menganjurkan umatnya agar berlumba-lumba dalam mengejar kebaikan. Allah memerintahkan agar kita bersegera ke arah keampunanNya. 

Bayangkan, manusia jenis apa yang akan lahir agaknya, apabila sang murabbi yang sepatutnya mendidik dan membina mutarabbinya menjadi lebih baik daripada dirinya sendiri, pada masa yang sama berusaha dengan gigih untuk meningkatkan kapasiti dirinya agar dia sendiri tidak tertinggal jauh ke belakang? Pastilah dunia ini dipenuhi dengan manusia-manusia yang Super Saiya yang boleh berterbangan di udara dan berjalan laju di atas air. Epik.

Itulah indahnya tarbiyah. 

Seorang murabbi itu sanggup mengorbankan dirinya semata-mata mahu melihat mutarabbinya menjadi seorang manusia berjiwa hamba.

Seorang murabbi itu sanggup bersengkang mata, bangun di tengah-tengah malam untuk mendoakan keteguhan jiwa buat mutarabbinya.

Seorang murabbi itu sanggup berbelanja besar, menginfaqkan hartanya asal mutarabbinya senang dalam menuntut ilmu dan bahagia.

Seorang murabbi itu sanggup melepaskan tawaran-tawaran dunia yang fana, hanya kerana mahu menanam sendiri akar-akar tarbiyah yang membumi dalam jiwa-jiwa mutarabbinya.

Dan seorang murabbi itu, akan bersungguh-sungguh mentarbiyah dan menjaga dirinya sendiri, akan terus dan kekal menjadi qudwah pada pandangan mata mutarabbinya.

"Syaikh al-Kailani kemudiannya meringkaskan sifat-sifat dai'e dan syarat-syarat tauthiq di dalam satu sifat yang ringkas dan padat; iaitu sifat tajarrud kamil dan tenggelam sepenuh dirinya ke dalam dakwah. Dai'e itu lupa dirinya. Dia tidak nampak kecuali mad’unya. Perkataannya hanya yang memberi kebaikan kepada mad’unya. Dunia dai'e adalah luas tanpa had, tanpa perniagaan, tiada keinginan sendiri dan tiada mengejar pangkat. Semua itu tiada dalam dunianya. Yang ada di dalam dunia dai'e hanyalah para mad’u yang didakwahnya. Itulah perniagaannya, keseronokannya dan pangkatnya."

-al-Muntalaq, Jihad Hujjah

Betapa besarnya pengorbanan seorang dai'e murabbi itu!

Allahu. Nanges.

Manusia-manusia yang lahir daripada madrasah tarbiyah yang luhur dan suci ini, pasti akan melahirkan rijal-rijal yang bukan sahaja soleh dan musleh, malah mampu untuk menggegarkan dunia.

Sepertimana para sahabat yang lahir daripada madrasah tarbiyah ar-Rasul SAW.

Sepertimana Tariq bin Ziyad yang dihasilkan daripada sentuhan Musa bin Nusayr.

Sepertimana Sultan Muhammad al-Fateh yang lahir dari rahim tarbiyah Syaikh Syamsuddin.

Sepertimana Imam Hassan al-Banna yang dibentuk dan diacu oleh tangan ayahnya sendiri.

Sepertimana Erdogan yang dibimbing dan dididik dengan begitu baik oleh Erbakan.

Dan sepertimana Son Goku yang tanpa Datuk Kame pastilah tidak akan mampu menghasilkan Kamehameha. Eh.

Kerana pada sosok seorang manusia yang hebat itu, pasti ada murabbi yang cukup berjasa di belakangnya.

Senyum, kenyit mata.

-gabbana- 

Sangat sibuk sekarang ini kerana menguruskan hal-ehwal buku IPJ. Tiada apa yang saya inginkan melainkan memberi yang terbaik kepada anda semua. Insha-Allah anda yang telah menempah dan membuat pembayaran (untuk gelombang yang pertama), paling lewat minggu hadapan saya menjangkakan anda akan mula dapat menikmati helaian-helaian IPJ.

Moga Allah redha dengan usaha-usaha kecil untuk menyebarkan fikrah Islam dan dakwah ini. Mohon doa kalian semua! 

6 Caci Maki Puji Muji:

Anonymous 28/05/2014, 16:42  

Tanamkan niat nak menjadi Murabbi sekarang! :D

Anonymous 28/05/2014, 21:18  

Tak habis lagi cerita panda?
Berbaik sangka lah! Bukan semua perkara boleh kita fahami dan terjemahkan. Masing2 kita ada hujahan masing2 dalam melaksanakan sesuatu tindakan.

Unknown 28/05/2014, 23:30  

Hadith Ghulam...

Anonymous 29/05/2014, 08:06  

Sesuatu yang kita fahamkan tak semestinya satu kepastian. Disebalik sesuatu yang zahir, tersembunyi ketidakpastian yang tak terungkaikan. Tiada suatu lepastian dimata manusia, melainkan pengetahuanNya.

Anonymous 29/05/2014, 10:45  

Eh terasa,relex sudah...

Unknown 30/05/2014, 19:08  

Actually, nak sgt jemput IG utk bagi ceramah kat sekolah sy utk Tamrin Tingkatan, sbb kebanyakan n3 IG bertepatan dgn tema Tamrin. Tp, sy bukan AJK BADATI(Badan Dakwah Tarbiyah Islamiyah). So, sy x boleh masuk campur hal ehwal BADATI.

Related Posts with Thumbnails
"Sesungguhnya Allah membeli dari orang-orang mukmin, baik diri mahupun harta mereka dengan memberikan syurga kepada mereka. Mereka berperang di jalan Allah; sehingga mereka membunuh atau terbunuh...

Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan demikian itulah kemenangan yang Agung."

-At Taubah, 9:111

  © Blogger template 'Ultimatum' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP