14 October 2012

Pelangi

[Kredit]

Penat
Aku penat,
Melarat,
Kadangkala aku rasakan aku seorang sahaja,
Seorang sahaja,
Yang melakukan segalanya.
Walhal aku hanya seorang,
Seorang sahaja,
Untuk melakukan segalanya,
Namun ia adalah kepenatan bahagia,
Ia adalah kepenatan yang berharga,
Yang membawa gembira. 

Gembira
Aku gembira, 
Terpesona,
Melihat hati-hati yang tersentuh,
Hati yang tersentuh,
Melihatkan bobroknya ummah,
Menyaksikan berkuasanya jahiliyyah,
Hati yang tersentuh,
Mendambakan bimbingan,
Merapatkan saf perjuangan,
Alangkah! Aku disaluti kegembiraan!
Yang kadangkala bercampur kesedihan..

Sedih
Aku sedih, 
Merintih,
Melihatkan rijal-rijal tanpa himmah,
Tanpa himmah,
Yang terpedaya dengan pesona dunia,
Yang tunduk pada nafsu beraja,
Tanpa himmah, 
Amat mudah berputus-asa,
Sering kering dan tandus jiwa,
Lemah iradah, qudrah tiada,
Namun semuanya ini buatkan aku teruja!

Teruja
Aku teruja,
Gempita,
Kerana pintu sorga terbuka luas,
Terbuka luas!
Untuk aku beramal bekerja,
Membebaskan manusia sebagai hamba,
Terbuka luas! 
Saham sorga untung berganda,
Mengejutkan manusia yang sedang lena,
Tidak kenal erti putus-asa,
Cuma khuatir kadangkala terasa.

Khuatir
Aku khuatir, 
Terfikir,
Adakah amal aku diterima?
Amal diterima?
Aku merasa aku bekerja,
Walhal niat bukan untukNya,
Amal diterima?
Mengejar status dan populariti,
Bekerja mencari keuntungan sendiri,
Bukan mengejar keredhaan abadi, 
Mujur ada yang memberi lega.

Lega
Aku lega, 
Semoga,
Ada yang sudi mengingatkan,
Sudi mengingatkan!
Ukhuwwah fillah menjadi pedoman,
Penampar di tika kealpaan, 
Sudi mengingatkan!
Membawa panji mujahid setia,
Sehingga mendapat antara dua,
Islam tertegak menang mulia,
Atau syahid merangkul jiwa. 

Syahid
Aku ingin syahid, 
Mujahid,  
Mengejar sorga yang abadi,
Yang abadi!
Kerana aku rindu,
Aku ingin ketemu,
Yang abadi!
Ya Allah! Jadikan aku,
Pejuang tsabat obor agamaMu,
Mati syahid impian yang satu,
Mengejar pelangi, selangit biru.
 


-gabbana-

Dimulakan di Serdang, disambung di Bangi dan disudahkan di Sepang. Alhamdulillah. Senyum.

9 Caci Maki Puji Muji:

AdaptingChange 14/10/2012, 17:17  

Jzkk!! :)

Unknown 14/10/2012, 18:52  

Owh so osemmm!! :')

Fauzan Zain 15/10/2012, 00:05  

mulia dibalas surga..

Anonymous 15/10/2012, 02:08  

subhanallah Maha Suci Allah
alhamdulillah segala puji bg Allah
Allahuakbar Allah yg Maha besar

(teringat lagu raihan)

subhanallah tulisan sepjg perjanan, multitasking. moga Allah redha

yosh berlari ke syurga!

ME n MYSELF! 15/10/2012, 02:33  

Kdg2 puisi/sajak mempersembhkan apa yg kita rasa..ungkapan yg x trgkap di bibir bole diungkpkn dgn kta2..

pencinta Rasulullah 15/10/2012, 13:30  

manusia memang ada macam2 perasaan thanx for make me thinking who i am and how good am i..

kupu-kupu lorong kehidupan 16/10/2012, 01:51  

cinta itu penawar..
cinta itu racun..
cinta itu hidup..
cinta itu mati..
cinta adalah segalanya

semoga kita tak pernah hilang cinta

cinta menjadikan kita manusia sejati

manusia yg sentiasa diuji..kerana cinta-NYA

utk destinasi keabadian cinta-NYA

bidadari malam 17/10/2012, 02:07  

pelangi itu jauh......

pramugara air asia 17/10/2012, 23:32  

hai bidadari malam
ko ni mesti gedik kan..

Related Posts with Thumbnails
"Sesungguhnya Allah membeli dari orang-orang mukmin, baik diri mahupun harta mereka dengan memberikan syurga kepada mereka. Mereka berperang di jalan Allah; sehingga mereka membunuh atau terbunuh...

Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan demikian itulah kemenangan yang Agung."

-At Taubah, 9:111

  © Blogger template 'Ultimatum' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP