31 May 2016

Kita Merindukan Akhlak Saorang Musa

"Robbi inni limaa anzalta ilayya min khairin faqiir." Salah satu doa Nabi Musa AS yang cukup pawer! [Kredit]

Ada sesuatu yang sangat menarik dengan catatan Allah SWT tentang Nabi Musa AS di dalam surah as-Syu'ara.

Seperti yang kita sudah sedia maklum, nama Musa AS adalah nama yang paling banyak diulang-tayang di dalam kitab agung al-Quran itu. Tidak lain dan tidak bukan, perjalanan hidup rasul 'Ulul Azmi itu begitu banyak pengajaran dan hikmahnya, bukan sahaja sebagai panduan kepada Rasulullah SAW dan para sahabat baginda, tetapi sudah tentunya untuk kita yang hidup di zaman ini.

Apabila Allah SWT mengarahkan Musa AS untuk berdakwah kepada Firaun dan kaumnya, baginda mula mendapat tentangan daripada Firaun dan konco-konconya. Di dalam babak yang dirakamkan di dalam surah as-Syu'ara ini, Allah SWT membandingkan perangai atau sikap Firaun, manusia terkutuk sepanjang zaman dengan hamba-Nya yang mulia. Firman Allah SWT:
"Dia (Firaun) menjawab, 'Bukankah kami telah mengasuhmu dalam lingkungan (keluarga) kami,w aktu engkau masih kanak-kanak dan engkau tinggal bersama kami beberapa tahun dari umurmu. Dan engkau (Musa) telah melakukan (kesalahan dari)* perbuatan yang telah engkau lakukan dan engkau termasuk orang yang tidak tahu berterima kasih.'" 
[as-Syu'ara, 26:18-19]

*Kesalahan membunuh seorang Qibti tanpa sengaja

Lihatlah perangai terkutuk Firaun itu! Bagi melemahkan semangat Musa AS dan kerana tidak boleh menerima risalah yang dibawa baginda, Firaun telah menggunakan taktik keji dengan mengungkit-ungkit kebaikan dan jasanya kepada Musa AS (sekiranya anda masih ingat, Firaunlah yang telah membesarkan Musa AS di dalam istananya). Dan tidak cukup dengan itu, Firaun juga sengaja menggarishitamkan (Baca: Bold and underline) kesalahan Musa AS yang telah tidak sengaja membunuh seorang Qibti apabila sang Qibti bergaduh dengan seorang Yahudi.

Semuanya hanya kerana sebuah ego! Ego kerana tidak boleh menerima kebenaran yang dibawa Musa AS dan ego kerana seorang Yahudi hina, yang pernah dibersarkan dan diasuh oleh tangannya sendiri, kini datang dan mendakwa dirinya seorang rasul! Mana mungkin!

Nah, ayuh kita lihat bagaimana seorang Rasul Allah, seorang kekasih-Nya menanggapi hal ini. Allah SWT merekodkan respon Nabi Musa AS dengan begitu jelas dan indah:
"Dia (Musa) berkata, 'Aku telah melakukannya dan ketika itu aku termasuk orang yang sesat.

Lalu aku lari darimu, kerana aku takut kepadamu, kemudian Tuhanku menganugerahkan ilmu kepadaku serta Dia menjadikan aku salah seorang di antara rasul-rasul.

Dan itulah kebaikan yang telah engkau berikan kepadaku, (sementara) itu engkau telah memperbudak Bani Israil.'" 
[as-Syu'ara, 26:20-22]

MashaAllah! Lihatlah betapa besarnya perbezaan akhlak dan sikap Musa AS dengan Firaun laknatullah itu!

Pertamanya, baginda tidak menafikan 'dosa' atau kesalahannya yang pernah dilakukannya di masa lalu.

"'Aku telah melakukannya dan ketika itu aku termasuk orang yang sesat."

Betap rendahnya hati baginda. Betapa mulia dan besarnya jiwa baginda yang tidak malu untuk mengaku kesilapan yang pernah baginda lakukan!

Hari ini kita melihat, ada dalam kalangan para dua't yang terlalu malu dengan masa silamnya yang gelap dan hitam itu, sehinggakan sanggup menipu dan berbohong semata-mata untuk mengambus dosa-dosanya yang lalu. Ya, sememangnya kita dianjurkan untuk berasa malu dengan aib-aib kita yang lalu, tetapi tidaklah sampai tahap kita menipu tentangnya. Bukankah seorang mu'min itu tidak mungkin menipu?

Dan seperti Musa AS, bukankah ketika itu kita berada di dalam kesesatan, tidak kenal mana yang baik dan buruk? Bukankah ketika itu kita dikuasai oleh hawa nafsu dan bisikan syaitonirrojim sehingga kita larut di dalam maksiat dan jahiliyyah? Seperti kata-kata yang lejen ini:

Every saint has a past and every sinner has a future. Setiap 'malaikat' itu ada masa silamnya dan setiap pendosa itu ada masa depannya.


Kita jadikan masa silam kita yang lampau itu sebagai pedoman dan motivasi untuk kita melangkah lebih jauh dan laju di atas jalan perubahan ini! Kita rangka dan rancang masa depan yang lebih bahagia dan cerah untuk kehidupan kita! Hoyeaaahh!

Kemudian siapakah yang menunjukkan jalan kepada kita? Siapakah yang telah menuntun dan membimbing kita supaya kembali ke jalan yang lurus dan benar? Siapakah yang telah menyelamatkan kita dari jurang api neraka yang sangat dalam dan dahsyat itu? 

Lalu aku lari darimu, kerana aku takut kepadamu, kemudian Tuhanku menganugerahkan ilmu kepadaku serta Dia menjadikan aku salah seorang di antara rasul-rasul.

Allah! Allah lah yang begitu berbaik hati untuk menyelamatkan kita. Yang telah menghantar Makcik Hidayah dan Pakcik Taufiq untuk membelasah kita cukup-cukup agar kita kembali sedar dari kelalaian dan kealpaan kita yang begitu kritikal. Yang telah mengurniakan cahaya petunjuk kepada kita agar kita dapat keluar dari lubang dan gaung yang gelap dan dalam.

Alangkah bertuahnya kita. Alangkah beruntungnya kita. Alangkah!

Dan apakah caranya untuk kita menunjukkan rasa syukur dan berterima kasih kita kepada Allah yang telah mengeluarkan kita dari musibah yang sangat dahsyat itu? 

Dengan berdakwah! Dengan menyampaikan kebenaran! Dengan menyebarkan chenta dan kebaikan!

Sepertimana Musa AS yang menzahirkan rasa takzim dan syukurnya kepada Tuhannya yang Maha Mulia dengan pergi berdakwah kepada Firaun, nemesis agung yang tiada tandingnya ketika itu! 

Lantas, kita sampai kepada bahagian yang ingin saya tekankan pada penulisan kali ini. 

Begitu hebatnya akhlak junjungan mulia bernama Musa AS itu, begitu dahsyatnya tarbiyah Allah yang telah meresap jauh ke dalam jiwanya dan betapa tingginya akhlak seorang rasul, seorang dai'e yang akan terus menjadi pedoman untuk kita sehingga akhir zaman, baginda menuturkan dengan tulus dan mulus:

"Dan itulah kebaikan yang telah engkau berikan kepadaku, (sementara) itu engkau telah memperbudak Bani Israil."

Subhanallah! Lihatlah akhlak yang begitu hebat ini!

Di sebalik kebenciannya kepada kekufuran dan kekejaman Firaun, Musa AS tidak pernah menafikan kebaikan dan jasa baik Firaun kepada dirinya, yang telah membesarkan dan mengasuhnya di dalam istana Firaun sendiri. Baginda tidak menolak bahawa Firaun lah yang telah mengambilnya dan bersetuju untuk membesarkannya, walaupun ketika itu semua bayi lelaki Bani Israil telah diarahkan untuk dibunuh oleh FIraun sendiri. 

Beza sekali sikap Firaun dengan Musa AS. Firaun yang penuh takabbur dan ego itu, tanpa segan silu mengungkit-ungkit jasa dan kebaikannya pada Musa AS. Tidak cukup dengan itu, dihamburkannya pula kesalahan Musa AS yang dilakukan ketika mana baginda berada di dalam kesesatan. Sedangkan Musa AS, dengan penuh tawadhu' dan kerendahan hati, tidak pernah berdusta dalam kata-katanya; pantas mengiktiraf jasa Firaun pada dirinya! Allah Allah!

Kata-kata yang pendek dan tuntas ini - "Dan itulah kebaikan yang telah engkau berikan kepadaku..." - mengandungi hikmah dan ibrah yang begitu besar buat para dua't di luar sana. Ia mengandungi fiqh dakwah yang begitu hebat dan luar biasa!

Apabila kita menyatakan jasa dan kebaikan seseorang itu, apatah lagi di hadapan orang ramai, bukankah dengan cara itu ia dapat mencairkan hati orang tersebut? Bukankah ia dapat melembutkan hatinya lantas menjadikannya tertarik untuk mendengar setuan yang ingin kita sampaikan? Bukankah ia dapat menimbulkan rasa terharu dan menambat hatinya untuk mendengar kata-kata kita yang seterusnya? 

Justeru itulah yang dilakukan oleh Musa AS, apabila baginda menyambung, "...engkau telah memperbudak Bani Israil"! Dengan bahasa yang lebih indienya, baginda sempat lagi menganjing Firaun tu! Eheh. 

Lantas marilah kita sama-sama mencontohi ketinggian akhlak dan kebesaran jiwa Musa AS.

Di zaman yang mana para ostad ostajah dan para dua't saling bertikam lidah, bercakaran dan menikam dari belakang, kita sampai melupakan perkara yang lebih besar dan utama. Betapa kita semua adalah saudara seaqidah yang ikatan yang mengikat hati-hati kita adalah ikatan ad-deen yang lebih pekat dari darah!

Kadangkala kerana perbezaan pendapat yang sedikit, kita pantas bersorak menjatuhkan, cepat sekali mencerca dan mematikan. Sedangkan orang yang kita kutuk dan gelakkan itu tidak lain adalah murabbi kita juga, ikhwah kita juga, akhawat kita juga, saudara seaqidah kita juga. Orang-orang yang punya keutamaan yang cukup besar di sisi kita. 

Sedangkan Musa AS telah menunjukkan kepada kita, bagaimana jasa seorang kafir yang menentang Allah itu pada masa-masa yang tertentu, dihargai dan tidak dilupakan. Inikan pula budi baik dan kebaikan murabbi, ikhwah dan saudara-saudara yang pernah sama-sama tidur sebantal dengan kita, makan setalam dengan kita dan berkejar-kejaran bermain osom gergasi dengan kita? 

Malah kadangkala - na'udzubillah - akhlak kita lebih mirip kepada Firaun; kerana tidak puas hati dengan al-akh itu atau kerana dengki dengan al-ukht itu atau marah kepada sekumpulan manusia yang lainnya, kita pantas mengungkit-ungkit kebaikan dan jasa kita kepada mereka. Tidak cukup dengan, tidak puas menyakitkan hati mereka dengan cara itu, kita highlightkan pula kesalahan dan dosa-dosanya yang lalu!

Allahu. Tidak Firaun-kah itu namanya?? 

Kita hidup di zaman yang akhlak dan sikap itu sudah jatuh entah nombor sembilan atau sepuluh, tetapi menegakkan pendirian peribadi entah betul atau salah itulah yang utama. 

Kita hidup di zaman yang akhlak yang baik itu bukan lagi ciri-ciri yang wajib ada pada diri seorang dai'e murabbi, tapi asalkan petah bercakap dan mudah sekali memberi dalil apabila berkata.

Dan kita hidup di zaman yang mana contoh tauladan yang baik itu semakin dilupakan, pudar dalam ingatan walhal yang mana yang berani berdebat dan berjiddal, yang mana yang paling lantang bersuara, itulah yang akan disanjung dan diraikan.

Ayuhlah kita mendidik jiwa kita agar dapat berakhlak seperti Musa AS, kerana sungguh akhlak yang mulia itu adalah kunci kepada khazanah luar biasa yang tidak tertanding nilainya!


Sungguh di zaman yang penuh kegilaan dan pancaroba ini, kita amat merindukan pada dua't yang berakhlak seperti Musa!

-gabbana- 

Ramadhan sudah benar-benar menghampiri kita. Sudahkah kita mempersiapkan diri dan jiwa bagi menyambut tetamu agung sekali setahun ini?
   

14 May 2016

Lelaki Ini Menemukan Ajalnya Di Tali Gantung. Anda Tahu Kenapa?

Almarhum as-Syahid Syaikh Motiur Rahman Nizami

11 Mei yang lalu mencatatkan satu lagi noktah hitam dalam sejarah perjuangan umat Islam. Syaikh Motiur Rahman Nizami, amir kepada Jamaat al-Islami di Bangladesh digantung di penjara Dhaka Sentral 1 minit selepas tengah malam waktu tempatan. 

Almarhum Syaikh Motiur Rahman Nizami (selepas ini akan disebut sebagai Syaikh Nizami sahaja) dijatuhkan hukuman mati oleh kerajaan Bangladesh pimpinan Sheikh Hasina atas tuduhan melakukan pembunuhan beramai-ramai, rogol dan merancang pembunuhan orang-orang bijak pandai (Baca: top intellectuals) semasa peperangan antara Pakistan dan Bangladesh (ketika itu dikenali sebagai Pakistan Timur) pada tahun 1971; satu tuduhan yang dinafikan sekeras-kerasnya oleh Syaikh Nizami dan Jamaat al-Islami pimpinannya. 

Syaikh Nizami adalah pimpinan tertinggi Jamaat al-Islami Bangladesh yang kelima yang menjalani hukuman mati. Selain Jamaat al-Islami sendiri, kebanyakan gerakan-gerakan Islam serta beberapa buah negara di seluruh dunia mengecam hebat tindakan kerajaan Bangladesh yang dilihat melulu dan tidak adil itu.

Benarkah tuduhan kerajaan Bangladesh itu? Apa yang terjadi sebenarnya? Mungkinkah seorang pemimpin tertinggi bagi sebuah pertubuhan Islam melakukan jenayah sedemikian rupa?

Untuk menyingkap sebab sebenar Syaikh Nizami dikenakan hukuman mati, tidak cukup dengan kita hanya membaca keratan-keratan akhbar, apatah lagi post-post di Mukabuku. Kita perlu menelusuri sejarah hampir tujuh puluh tahun yang lalu, malah mungkin lebih lama sebelum itu. Dan saya tidak pasti sama ada saya mampu untuk menulis peristiwa yang cukup bersejarah ini dengan adil.

Untuk memudahkan cerita, saya kira bolehlah kita bermula dengan sejarah perpisahan India dan Pakistan. Kerajaan British bersetuju untuk memberikan kemerdekaan kepada India pada tahun 1947, setelah hampir 200 tahun menjajah India. Namun disebabkan oleh permusuhan antara umat Islam dan Hindu di India terutamanya di kawasan Punjab (kalaulah saya boleh huraikan sebab-musabab kepada permusuhan ini pula; sangat menarik untuk diterokai!), Kongres Kebangsaan India terpaksa bersetuju dengan permintaan Liga Muslim untuk memberi autonomi kepada umat Islam India. Maka terbentuklah sebuah negara yang diberi nama Pakistan.

Pakistan pula, dengan kelicikan pihak British, terbahagi kepada dua; Pakistan Barat (Pakistan sekarang) dan Pakistan Timur (Bangladesh), yang dipisahkan oleh India di tengah-tengahnya. Maka kita sudah dapat menjangkakan yang perpisahan antara Pakistan Barat dan Timur tetap akan berlaku, sama ada cepat atau lambat sahaja. 

Peperangan antara Pakistan Barat dan Timur pada tahun 1971, atau lebih dikenali sebagai Peperangan Pembebasan Bangladesh oleh mereka yang menyokong pembentukan negara Bangladesh, dicetuskan oleh kebangkitan nasionalis Bengal yang tidak berpuas hati dengan tindakan kerajaan Pakistan ketika itu yang menidakkan kemenangan besar Parti Liga Awami pimpinan Sheikh Mujibur Rahman (bapa kepada Sheikh Hasina). Dengan kemenangan itu, sepatutnya Parti Liga Awami berhak menubuhkan kerajaan Pakistan yang baharu kerana memperoleh majoriti kerusi di Parlimen.

Bagi menghalang daripada kebangkitan puak nasionalis ini, Pakistan telah menggunakan kekerasan berupa tindakan ketenteraan terhadap rakyat Pakistan Timur. Antaranya termasuklah dengan menubuhkan askar militia radikal agama seperti Razakkar, al-Badr dan al-Syams.

Di sinilah tuduhan terhadap Syaikh Nizami dan anggota Jamaat al-Islami yang lainnya muncul. Syaikh Nizami dikatakan mengetuai militia al-Badr dan terlibat secara langsung dalam pembunuhan dan merogol rakyat Pakistan Timur ketika itu. Astaghfirullah.

Walaupun menurut pemimpin kanan Jamaat al-Islami yang berpengkalan di luar negara bahawa sememangnya Syaikh Nizami menyokong kerajaan Pakistan pada tahun 1971 itu, tuduhan-tuduhan lainnya adalah salah dan tidak berasas.

Kerajaan India, Amerika Syarikat dan beberapa negara lain segera campur tangan dan memberikan sokongan kepada kerajaan Bangladesh yang ditubuhkan secara buangan. Bantuan ketenteraan daripada India, yang dipimpin oleh Indira Gandhi ketika itu, akhirnya terbukti berkesan apabila Pakistan akhirnya menyerah kalah pada bulan Disember tahun yang sama.

Sheikh Mujibur Rahman dilantik sebagai Presiden pertama Bangladesh dan antara tindakannya yang terawal adalah mengharamkan penubuhan Jamaat al-Islami yang dilihat sebagai pengkhianat kerana menyokong malah membantu perjuangan Pakistan. Syaikh Nizami melarikan diri ke luar negara bersama ahli-ahli Jamaat yang lainnya.

(Nota: Tidaklah diketahui mengapa Syaikh Nizami mengambil pendirian untuk menyokong perjuangan Pakistan. Teori saya, sebagai salah seorang anggota Jamaat - sebuah persatuan Islam yang cukup berpengaruh yang diasaskan di Pakistan oleh Syaikh Abul 'Ala al-Maududi - beliau tidak sanggup melihat perpecahan yang berlaku antara umat Islam. Allahu a'lam.)

Apabila Sheikh Mujibur Rahman dibunuh pada tahun 1975 dan yang menggantikannya adalah Jeneral Ziaur Rahman, beliau telah membenarkan ahli-ahli Jamaat, termasuklah Syaikh Nizami untuk pulang ke Bangladesh.

Mereka menghidupkan semula Jamaat al-Islami dan Syaikh Nizami muncul sebagai antara pemimpinnya yang utama. Syaikh Nizami mengambil peluang keemasan ini untuk menubuhkan sayap pemuda Jamaat yang dikenali sebagai Islami Chhatra Sibir (Persatuan Pelajar Jamaat).

Politik di Bangladesh, sekiranya mahu dibandingkan dengan politik di Malaysia, jauh lebih rumit dan membotakkan kepala. Sejak tahun 1991, kepemimpinan utama Bangladesh bertukar tangan antara dua orang wanita sahaja; Khaleda Zia, balu kepada Jeneral Ziaur Rahman yang juga dibunuh, dan Sheikh Hasina yang merupakan waris kepada Presiden pertama Bangladesh, Sheikh Mujibur Rahman.

Khaleda Zia memimpin parti Parti Kebangsaan Bangladesh (BNP; err macam UMNO mungkin? Eheh.) manakala Sheikh Hasina adalah pemimpin kepada Parti Liga Awami. Antara kedua-dua parti ini, ada parti-parti lain yang sama ada menyokong BNP atau Liga Awami.

Khaleda Zia dan Sheikh Hasina, dua pemain utama politik di Bangladesh. [Kredit]

Jamaat al-Islami, yang merupakan parti politik Islam terbesar di Bangladesh telah memilih untuk membuat pakatan 4 penjuru dengan BNP (Pakatan Harapan pon ada 3 penjuru je ok?). Pakatan ini terbukti berhasil apabila mereka memenangi pilihanraya pada tahun 2001. Syaikh Nizami sendiri pernah menjadi menteri di dalam kerajaan campuran pimpinan Khaleda Zia ini dengan memegang portfolio pertanian dari tahun 2001 hingga 2003 kemudiannya menjadi Menteri Industri pada tahun 2003 hingga 2006. 

Namun pakatan ini tewas kepada Liga Awami pada pilihanraya yang diadakan pada tahun 2008. Sheikh Hasina naik menjadi Perdana Menteri Bangladesh buat kali keduanya (kali pertama pada tahun 1996).

Sheikh Hasina tidak membuang masa untuk menghancurkan lawannya. Pada tahun 2009, kerajaan Bangladesh telah menubuhkan Tribunal Jenayah Antarabangsa untuk membicarakan mereka yang dilihat sebagai pengkhianat kepada Bangladesh di dalam Peperangan Pembebasan Bangladesh 1971. Syaikh Nizami adalah salah seorang yang ditangkap dan dibicarakan oleh tribunal ini.

Walaupon pada mulanya dunia antarabangsa menyambut baik penubuhan tribunal ini, ia kemudiannya dikecam kerana hampir semua yang dibicarakan adalah para pemimpin pembangkang di dalam parlimen Bangladesh ketika itu. Jelas ia adalah permainan politik Sheikh Hasina yang mahu mengekang pengaruh para pemimpin pembangkang terutamanya Jamaat al-Islami.

Syaikh Nizami akhirnya dijatuhkan hukuman mati pada tahun 2014. Perbicaraan ke atasnya dikritik hebat kerana ia dijalankan dengan terlalu banyak kelemahan dan kelompongan. Contohnya, hanya ada empat orang saksi pembelaan yang dibenarkan memberi keterangan untuk membela Syaikh Nizami. Selain itu, peguam bela Syaikh Nizami juga mendakwa sering diekori dan diganggu sepanjang perbicaraan berlangsung. 

Ahli-ahli Jamaat juga seringkali dikasari oleh pihak polis. Malah tidak kurang yang 'hilang' secara tiba-tiba meskipon mereka tidak menuntut apa-apa ilmu ghaib menghilangkan diri. Err.

Pada 2013, Jamaat al-Islami Bangladesh sekali lagi diharamkan oleh kerajaan Bangladesh dan dilarang daripada menyertai sebarang aktiviti politik. 

Hukuman mati ke atas Syaikh Nizami dikekalkan apabila Syaikh Nizami dikatakan enggan menulis permohonan maaf kepada Presiden Bangladesh. Akhirnya pada 11 Mei 2016 bersamaan 4 Syaaban 1437H, as-Syahid Syaikh Motiur Rahman Nizami menghembuskan nafasnya yang terakhir sebagai di tali gantung.

[Kredit]

''Demi Allah, sesungguhnya aku telah hidup selama 73 tahun dan telah ditimpa penyakit yang pelbagai, dan mungkin sahaja untuk aku menyahut panggilan maut pada bila-bila masa," demikianlah Syaikh Nizami berwasiat. Sambungnya lagi, "Tetapi Allah ingin memuliakan aku dengan syahid di jalan-Nya. Jangan kalian berduka dan jangan kalian meminta keampunan kepada sesiapa sahaja selain Allah! Jangan doakan aku dengan kehidupan tapi berdoalah buatku dengan keteguhan dan penerimaan di sisi Tuhanku. Sesungguhnya syahid di jalan-Nya ialah cita cita tertinggiku!''

Allah Allah! 

Maka bergemalah ayat-ayat chenta-Nya yang agung, yang sentiasa menjadi saksi zaman-berzaman kepada hamba-hamba Allah yang terpilih untuk mati syahid di atas jalan-Nya yang mulia:

"Dan jangan sekali-kali kamu mengira bahawa orang-orang yang gugur di jalan Allah itu mati; sebenarnya mereka itu hidup seraya mendapat rezeki di sisi Tuhannya.

Mereka bergembira dengan kurnia yang diberikan Allah kepada mereka dan bergirang hati terhadap orang yang masih tinggal di belakang yang belum menyusul mereka, bahawa tidk ada rasa takut pada mereka dan mereka tidak bersedih hati.

Mereka bergirang hati dengan nikmat dan kurnia dari Allah. Dan sungguh, Allah tidak menyia-nyiakan pahal orang-orang yang beriman." 
[ali-Imraan, 2:169-171] 

Syaikh Nizami akan terus dikenang sebagai seorang mujahid sejati yang terus setia mendokong kebenaran hingga ke akhir hayatnya. Meskipon dihambat dan diasak dengan pelbagai mehnah dan ujian, dia terus teguh berdiri di atas prinsip-prinsip Islam, sehinggalah dia memperoleh antara dua; hidup mulia atau syahid menemukan-Nya. 

Kita memerlukan lebih ramai insan seperti Almarhum as-Syahid Syaikh Nizami untuk memenangkan agama yang mulia ini; manusia yang tidak mementingkan diri dan meletakkan kepentingan agama melebihi segala-galanya.

Dan ia bermula dengan diri kita.

Sekurang-kurangnya Syaikh Nizami, meskipon tidak sempat melihat kemenangan Islam di dunia, beliau telah menang di 'sana'.

Kita? Bagaimana? 

-gabbana-

Rujukan:
  1. Al-Jazeera
  2. BBC News
  3. History.com 
  4. Wikipedia
  5. Laman Mukabuku Kun Anta

Related Posts with Thumbnails
"Sesungguhnya Allah membeli dari orang-orang mukmin, baik diri mahupun harta mereka dengan memberikan syurga kepada mereka. Mereka berperang di jalan Allah; sehingga mereka membunuh atau terbunuh...

Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan demikian itulah kemenangan yang Agung."

-At Taubah, 9:111

  © Blogger template 'Ultimatum' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP