Uswah

31 August 2012

Maksud Sebenar Kemerdekaan Menurut Kamus Dewan Edisi Kesembilan

[Kredit]
 
"Allah mendatangkan kami bagi mengeluarkan hamba-hamba (manusia-manusia) dari menjadi hamba kepada hamba (manusia) supaya menjadi hamba kepada Allah yang Maha Esa lagi Maha Perkasa. Dari kesempitan dunia kepada dunia yang lebih luas. Dari kezaliman beragama kepada keadilan Islam."

[Rabi'e bin Amir]

Selamat Hari Kemerdekaan yang kelimapuluhlima, Malaysia!

-gabbana-

Sepatutnya post ini ditulis lebih awal. Tapi baharu sekarang dapat sambungan internet yang agak memuaskan. 

Moga kita menjadi hamba-Nya yang merdeka, merdeka daripada jajahan nafsu, jahiliyyah dan taghut yang mencengkam jiwa! 

Merdeka! Merdekaaa..!! MERDEKAAAA....!!! 

30 August 2012

Cokolat dan Kacang

[Kredit]

Bukan, ini bukan post untuk mempromosikan Ferrero Rocher atau Nini Cokelat Celup, Celup Celup. Peluh.

Tempoh hari saya ada membuat satu survey ringkas tentang kesihatan dakwah dan tarbiyah secara umumnya. Saya tanyakan satu soalan yang boleh tahan cepu gangsa jugalah. Soalannya berbunyi begini:

"Cuba kongsikan mengapa anda begitu alerjik dengan usrah, perkataan dakwah dan tarbiyah?"

Saya ingatkan tidak ramai yang berminat untuk memberi maklum balas untuk persoalan yang bosan sebegitu. Yalah, soalan punyalah skema! Namun, tidak saya sangkakan maklum balas yang saya terima boleh tahan memberansangkan. Adalah lebih tiga puluh komen yang diterima.

Daripada komen-komen dan maklum balas yang diterima, saya dapat merumuskan punca utama kepada kealerjikan kepada dakwah dan tarbiyah dan perkara-perkara yang seangkatan dengannya bolehlah dipecahkan kepada tiga, yakni: 
  1. Salah faham terhadap dakwah dan tarbiyah itu sendiri
  2. Tiada qudwah di kalangan para penggerak dakwah
  3. Amanah Syahadatul Haq yang tidak dilaksanakan secara menyeluruh dan bersungguh
 Uhm uhm.

Ini perkara seriyes. Ini bukan cobaan. Ini bukan main-main.

Perkara (1) dan (3) itu amat berkait-rapat sekali. Berlakunya salah faham terhadap Islam, dakwah dan tarbiyah itu adalah akibat para dua't yang belum lagi bersungguh-sungguh melaksanakan amanah Syahadatul Haqnya. Masih ramai para dua't yang sengaja bergelumang dan memalitkan diri dengan jahiliyyah, menyebabkan gerabak dakwah dan tarbiyah yang sepatutnya meluncur laju menjadi perlahan dan lembap. Tidak kurang juga yang bermalas-malasan, culas dan tidak bersemangat dalam menjalankan tanggungjawab ini. Akibatnya, ramai orang yang sepatutnya berpotensi untuk menyertai gerabak ini akhirnya lari dan jauh ketinggalan ke belakang. Semuanya gara-gara kesilapan dan kelemahan para dua't yang memandang enteng akan tugas berat ini.

Yang lebih mengalirkan peluh besar adalah para dua't ini kemudian menuduh pula bahawasanya orang di luar sana tidak berminat dengan dakwah ini. Kononnya, mereka anti-bulatan gembira dan menolak risalah yang ingin dibawa. Yang para dua't ini sudah berusaha sebaiknya tapi orang ramailah yang keras hati, degil dan hidung tinggi untuk menerima dakwah ini. Mudah sekali mereka menuding jari terhadap mereka yang sepatutnya disantuni dengan penuh kasih-sayang dan kelapangan dada.

Aduhai Pak Mat sayang, Pak Mat kaki temberang! 

Tetapi untuk berlaku adil, perlu juga disebut di sini bahawa memang ada para dua't di sana yang bersungguh-sungguh, bukan setakat hidungnya kembang-kempis melakukan dakwah, malah rambut mereka juga berterbangan ditiup angin kerana bersungguh-sungguh melaksanakan Syahadatul Haq dan tudung labuh mereka berkibar-kibar dek semangat yang berkobar-kobar dalam menegakkan agama Allah ini. Memang ada. Itu tidak dapat dinafikan. Dan perlu juga disebut, demi berlaku adil kepada semua, tuduhan-tuduhan yang dilemparkan kepada para dua't ini kadangkala keterlaluan dan berat sebelah. Hakikatnya, sememangnya ada golongan di luar sana yang anti-bulatan gembira dan setiap kali mendengar perkataan dakwah dan tarbiyah, nescaya gatal-gatallah kulit dan gugurlah rambut-rambut mereka. 

Pokoknya, para dua't wajib menjalankan amanah mengajak orang mengEsakan Allah dan berhakimkan dengan undang-undang Allah tanpa kompromi dan sebarang alasan lagi. Kita perlu memenuhi hak-hak syahadah ini dengan sebaiknya agar kita punya alasan untuk berlepas diri di akhirat sana nanti. Hanya selepas itu sahaja kita boleh berasa lega dan berlapang dada, walau ditohmah dan dikeji dari pelbagai arah, menggunakan beraneka cara. 

Kemudian perkara (2), yakni bagaimana para dua't yang gagal menunjukkan qudwah yang baik menyebabkan orang tidak yakin dengan risalah ini lantas terus mengucapkan 'Oktengsbai' terhadap ajakan menghambakan diri kepada Allah. Ini adalah perkara yang sumpah teramat seriyes. Lebih seriyes daripada bangun pagi sakit perut, lantas berlari-lari ke bilik air hanya untuk mendapati pintu bilik air terkunci. Err.

Masalah qudwah ini bukanlah masalah yang baharu. Semenjak saya bersama-sama dengan gerabak dakwah dan tarbiyah ini, telinga ini sudah disapa oleh angin shiuu shiuuu yang lalu berkali-kali, membicarakan isu qudwah ini. Ya, qudwah bukanlah segala-galanya, namun tanpa qudwah, segala-galanya akan porak-peranda. Pentingnya qudwah dan akhlak yang baik dalam menyampaikan dakwah dan tarbiyah sehinggakan ar-Rasul pernah bersabda:

"Sesungguhnya aku diutus untuk menyempurnakan akhlak yang soleh."

[Hadith Riwayat Bukhari]

Memang sukar untuk menjaga qudwah ini. Percakapan hendaklah sopan, bebas carut dan penuh dengan hikmah. Sopan tidak bermakna perlahan, lembut dan suara kepit. Err. Tetapi daripada percakapannya sahaja, orang yang mendengar bisa meneka yang si dia yang berkata-kata bukanlah orang yang biasa-biasa. Pakaian kemas dan berketerampilan. Bulu hidung tidak terkeluar. Bau badan yang hapak lagi tengik itu berjaya ditutupi dengan deodoran ketiak dan minyak cap kapak. Eh. Senyuman manis. Rambut tersisir kachak buat ikhwah dan tudung labuh kemas dan bebas tompokan hingus buat akhawat.

Itu baru dari segi sudut fizikal dan material. Belum lagi qudwah dari segi akhlak, cara berfikir dan perbuatan sehari-hari. Jika kita mahu melatih mutarabbi kita bersabar dan tidak pemarah, kita dahulu tidak bolehlah menjerit-jerit macam puaka Cina ketika tersekat di dalam kesesakan jalan raya. Sekiranya kita mahu melihat mad'u kita sentiasa berdisiplin dan menepati masa, kita dahulu tidak bolehlah asyik-asyik "On the way!" apabila ditanya di manakah gerangannya kelibat kita. Dan seandainya kita mengimpikan hadek-hadek bulatan gembira yang benar-benar menyayangi dan mengambil berat akan perihal diri kita, kita dahulu perlulah menghadiahkan mereka sekotak cokolat berintikan kacang rangup. Eh.

Ya, memang sukar untuk menjadi seorang murabbi dan dai'e yang menjadi contoh ikutan dan tauladan yang baik. Itulah harga yang perlu dibayar apabila kita membaiahkan diri kita untuk bersama-sama dengan perjuangan menegakkan al-Haq ini. TAPI, ia bukan pengorbanan yang sia-sia. Ia bukan harga yang terlalu mahal yang perlu kita bayar. Apatah lagi, ganjaran yang menanti kita di sorga sana tidak terbanding nilai dan harganya. Bukankah jalan ke sorga itu dipenuhi dengan duri, kaca dan watak 9gag yang kadangkala terasa seperti mahu dberi pelempang percuma..? Err. Mengorbankan ego, nafsu dan kepentingan diri sendiri demi membentuk qudwah yang baik pada diri adalah sebahagian daripada onak dan ranjau yang terpaksa kita lalui.  

Walaupon pahit untuk ditelan dan panas punggung kita setiap kali kita mendengarnya, kita perlu akui yang memang ramai orang di luar sana yang amat mudah terkesan dengan contoh ikutan yang dan tauladan yang ditunjukkah. Walau hebat bagaimanapon fikrah dan manhaj yang dipersembahkan, walaupon ia adalah kebenaran dan al-Haq yang turun dari langit, tetapi sekiranya si pembawa risalah itu buruk akhlaknya, cakap tak serupa bikin dan tidak berdisiplin, amat sukar orang ramai untuk mempercayai kata-katanya dan mengikuti jejak langkahnya. Maka jangan terkejut apabila ramai orang yang sanggup menyerahkan diri mereka kepada tok-tok syaikh ajaran sesat hanya kerana terpesona dengan kebaikan dan akhlak pijak semut tak mati yang dipamerkan.

Dakwah ini bukan kerja main-main, bukan mainan anak-anak kecil. Ia perlu dilakukan dengan penuh bersungguh, iltizam dan seriyes! Seseriyes kita berlari pecut dan muka berkerut ketika perut terkentut-kentut! Eheh. [Kredit]

Realiti pada hari ini mungkin sudah tidak sama dengan apa yang berlaku pada sepuluh atau dua puluh tahun yang lalu. Kini, kesedaran akan peri pentingnya mengamalkan cara hidup Islam di kalangan anak-ana muda khususnya, sudah semakin menyubur dan mengakar. Ramai di kalangan golongan muda marcapada ini  yang bergiat aktif dengan pergerakan Islam dan menyertai program-program yang Islami atas pilihan dan kehenadak mereka sendiri.

Dan hal ini termasuklah dengan mencari dan menyertai bulatan gembira. Sehingga ke hari ini, sudah ramai yang menghubungi saya secara peribadi, minta untuk dibulatangembirakan. Ada juga yang meminta saya untuk membulatangembirakan adik, kawan atau kenalan mereka. Maka saya dengan penuh keterujaan lagi hidung sedikit kembang-kempis, mengutip nama-nama tersebut dan menyerahkannya kepada akhawat atau ikhwah yang berkenaan, dengan harapan nama-nama ini akan dipantau dan disusuli dengan tindakan yang segera.

Nampaknya harapan saya terlalu tinggi, setinggi langit petala keempat. Rupa-rupanya banyak nama yang diserahkan itu tidak diambil tindakan yang sewajarnya. Setelah beberapa bulan, ada yang menghubungi saya semula, bertanyakan mengapakah nama-nama yang diserahkan itu masih tidak dibulatkan lagi. Ya, memang ada yang berjaya dibulatkan dan digembirakan, alhamdulillah. Tetapi majoriti nama yang diserahkan kekal sebagai nama di skrin komputer, email di dalam kotak dan beberapa patah perkataan di dalam otak. Terutamanya di kalangan ikhwah.

Saya malu. Jujur saya malu. Saya bom bam bom bam, dengan penuh semangat dan keterujaan menceritakan wahai bulatan gembira itu sumpah menyeronokkan! Ohoii siapa tidak menyertai bulatan gembira itu memang amat merugikan hey! Bulatan gembira dan kehidupan itu ibarat pelangi selepas hujan! Eh. Tetapi bila ada orang yang mahu dibulatkan, saya tidak mampu berbuat apa-apa. Tidak lebih sekadar menyerahkan nama-nama yang berkenaan kepada mana-mana ikhwah dan akhawat dengan harapan, mereka akan segera mengambil tindakan. Atau sekurang-kurangnya menyerahkan nama-nama itu kepada pihak yang bertanggungjawab pula. Harapan tinggal harapan.

Air mata mengalir laju. 

Sungguh, kerja kita masih terlalu banyak untuk dilakukan, masih jauh untuk diselesaikan. Di kala umat Palestin dibedil sehari-hari, orang-orang di Syria disembelih pemerintah sendiri dan umat Islam Rohingya dipijak dan dihenjak ibarat tiada harga diri, umat Islam di negara sendiri sakit tenat dengan pelbagai penyakit hati dan akhlak yang sudah membarah dan menular di dalam diri. Dan kita masih punya masa untuk bermalas-malasan, bergoyang-kaki dan berfikir-fikir selepas ini bukit mana yang mahu didaki untuk menangkap gambar tatkala matahari sedang terbit naik..? Peluh kecil.


"Belum tibakah waktunya bagi orang-orang yang beriman, untuk secara khusyuk mengingat Allah dan mematuhi kebenaran yang telah diwahyukan (kepada mereka) dan janganlah mereka (berlaku) seperti orang-orang yang telah menerima kitab sebelum itu, kemudian mereka melalui masa yang panjang sehingga hati mereka menjadi keras. Dan banyak di antara mereka menjadi orang-orang yang fasik." 
[al-Hadid, 57:16]

Uhm uhm. Siapa pula yang potong bawang merah ni.. Gosok mata. 

Marilah ikhwah dan akhawat sekalian, kita muhasarawak, muhakedah, muhaperak dan muhajohor diri kita, mengisi lompong-lompong yang kosong dan membaiki mana-mana kebobrokan yang ada. Jangan kita menjadi fitnah kepada dakwah dan tarbiyah yang mulia ini. Disebabkan kita, ramai yang lari dan berpaling daripada kebenaran yang agung ini. Angkara jahiliyyah yang bergelumang dan kemalasan yang menular di dalam diri, orang tidak percaya pada Islam dan tidak yakin dengan penyelesaian yang ia tawarkan.

Kita punya terlalu banyak kerja. Amanah ini terlalu berat menekan dada. Dan kita tidak punya masa.

-gabbana-

Eh.. Mengapa beri tajuk 'Cokolat dan Kacang' Inche gabbana..? Garu kepala.  

Ahahah. Anda rasa-rasa mengapa..? Senyum kenyit mata.

Insha-Allah akan berangkat pulang ke kampung di Kelantan malam ini. Doa-doakan agar selamat dan dipermudahkan semuanya. 

27 August 2012

Ayat-Ayat Seribu Satu Emosi

[Kredit]

Seorang dai'e dan al-Quran sewajarnya tidak dapat dipisahkan. Dalam menyampaikan kebenaran kepada masyarakat dan dalam mentarbiyah hati-hati di luar sana, al-Quran perlu dijadikan rujukan yang paling utama dan bukannya menjadikan belog-belog marhaen seperti APG ini sebagai manual sehari-hari.

Ehem.

Al-Quran juga wajar menjadi sumber motivasi terbesar buat mereka yang mahu memikul amanah dakwah dan tarbiyah ini. Di kala kesedihan dan kelemauan akibat mehnah dan tribulasi di atas jalan dakwah, kita sepatutnya mencari al-Quran terlebih dahulu unutk menenangkan jiwa dan emosi kita, sebelum terhegeh-hegeh memburu buku-buku motivasi dan penaik semangat karangan manusia-manusia yang diri sendiri punya banyak kelemahan dan kekurangan. Bukankah al-Quran itu datangnya dari Allah, yang paling tahu dan arif tentang selok-belok, setiap inci daripada jiwa dan perasaan kita?

Kerana itu, di belog APG ini, saya berusaha sebaiknya untuk berkongsikan mana-mana ayat-ayat chenta dari al-Quran, yang saya rasakan dapat memberikan manfaat besar kepada anda semua. Saya rasakan amat rugi dan menjual ikan sekiranya saya tidak berkongsikan dengan anda ayat-ayat yang telah banyak menampar pipi saya mahupon mencarik-carik hati dan jiwa saya. 

Seperti mana hati saya tersentuh dengan ayat-ayat chenta dari Tuhan, seperti itu juga saya mahu ia menyentuh hati dan jiwa anda. Seperti mana air mata saya mengalir laju akibat ditampar kuat oleh ayat-ayat berotot tegap, seperti itu juga saya mahu anda ditampar. Eh. Saya mahu anda merasakan apa yang saya rasa. Dan seperti mana saya terlopong mulut, teruja gembira dan kening naik sebelah akibat terlanggar dengan ayat-ayat yang cukup mengagumkan saya, seperti itu juga saya mahu anda melalui dan menjiwai ayat-ayat tersebut.

Maka lahirlah post-post seperti 'Anda Bertanya, al-Quran Menjawab', 'Anugerah Bintang Paling Popular', 'Ayat-Ayat Chenta Yang Menggirangkan' dan lain-lain lagi*. Dengan harapan persepsi dan sangkaan anda terhadap al-Quran sebelum ini akan berubah Insha-Allah. Sekiranya anda sebelum ini melihat al-Quran sebagai kitab lapuk beribu tahun usianya, saya mengharapkan anda kini dapat melihat al-Quran sebagai manual kool bergaya, yang dapat dimanfaatkan oleh sesiapa sahaja bila-bila masa dan ketika. Seandainya sebelum ini anda merasakan al-Quran itu hanya boleh dimanfaatkan oleh golongan ostad dan ostajah semata, kini harapnya anda juga dapat menggali intan pertama yang banyak dan sudah lama tersimpan di dalam al-Quran. Dan jika dahulu anda hanya mencari dan membaca al-Quran apabila ada orang yang dah nazak, pada malam dan pagi Jumaat dan majlis khatam al-Quran, amat besar harapan saya agar selepas ini al-Quran dan kita ibarat sepasang kekasih, berlari-lari di taman sambil menyanyikan, "Seiring dan sejalan, seindah bunga di taman..!" Err.

*Lain-lain lagi termasuklah projek Ayat-Ayat Chenta yang sehingga kini belum lagi saya berjaya sudahkannya. Peluh kecil menitik laju.

Jadi hari ini saya ingin berkongsikan dengan anda ayat-ayat yang penuh dengan emosi berwarna-warni, yakni ayat-ayat yang memberi kesan kepada saya secara peribadinya, dalam pelbagai cara dan rasa. Harapnya ayat-ayat ini akan memberi kesan yang bergaya kepada anda juga..!

Mari...!

Ayat yang membuatkan saya tertawa kecil, mata bersinar cerah

"Di sorga itu mereka memperoleh buah-buahan dan memperoleh apa sahaja yang mereka inginkan." 
 [Yaasiin, 36:57]

>> Sudah terbayang-bayang benda dan kenikmatan yang menunggu di sorga nanti (kalau masuk sorga, Insha-Allah!). Tak rugi kita tahan nafsu di dunia ni, sebab kat sorga nanti, kita boleh minta apa sahaja, saya ulangi, sapa sahaja yang kita mahu! Walawehhh! Ayuh kita jadi fanatik sorga..!


Ayat yang membuatkan mulut terlopong besar

"Dan perumpaan orang-orang yang membelanjakan hartanya pada jalan Allah, ialah sama seperti sebiji benih yang tumbuh mengeluarkan tujuh tangkai; dan pada setiap tangkai itu pula ada seratus biji. Dan (ingatlah), Allah akan melipatgandakan pahala bagi sesiapa yang dikehendakiNya, dan Allah Maha Luas (rahmat) kurnia-Nya, lagi Maha Mengetahui."
[al-Baqarah, 2:261]

>> Uissshhhh. Punyalah besar dan haibat ganjaran dan balasan yang Allah janjikan untuk amal kebaikan yang kita lakukan. Dan kita langsung tidak berasa teruja dan hidung kembang-kempis dengan tawaran sebegini..? Ruggiiiiiilaaaahhhh...


Ayat yang buat saya telan air liur

"Dan "Kitab-kitab Amal" juga tetap akan dibentangkan, maka engkau akan melihat orang-orang yang berdosa itu, merasa takut akan apa yang tersurat di dalamnya; dan mereka akan berkata: 'Aduhai celakanya kami! Kitab apakah ini? Ia tidak meninggalkan yang kecil atau yang besar, melainkan tercatat semuanya!' Dan mereka dapati segala yang mereka kerjakan itu sedia (tertulis di dalamnya); dan (ingatlah) Tuhanmu tidak berlaku zalim kepada seseorang pun."
[al-Kahfi, 18:49]

>> Mahkamah Agung Allah di Mahsyar nanti akan mengadili setiap daripada kita dengan seadil-adilnya. Segala perbuatan kita; korek hidung di bawah meja, terbang panjat tembok ketika sekolah asrama dan mengumpat mak mertua bersama rakan sekerja, semuanya itu akan tercatat, tidak tertinggal walau sedikit pon! Kalau yang sekecil-kecil perbuatan sebegitu pon Allah catat, apatah lagi sebesar-besar dosa seperti tidak menyampai Syahadatul Haq kepada jiran sebelah rumah! Gulp. Gulp lagi sekali. Dan gulp lagi.


Ayat yang menyebabkan saya senyum lebar nampak gigi

"Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu mengenai Aku maka (katakanlah): 'Sesungguhnya Aku sentiasa hampir (kepada mereka); Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila dia berdoa kepadaKu. Maka hendaklah mereka menyahut seruanku, dan hendaklah mereka beriman kepadaKu supaya mereka mendapat petunjuk.'"
[al-Baqarah, 2:186]

>> Allah ni sentiasa ada di sisi kita, malah sentiasa menanti-nanti dengan penuh keterujaan untuk kita mencari dan mengadu kepada-Nya. Allah, siapa yang tidak tersenyum lebar apabila memahami hakikat sedemikian..?


Ayat potong bawang merah

"Teman-teman karib pada hari itu saling bermusuhan antara satu sama lain, kecuali mereka yang bertaqwa."
[az-Zukhruf, 43:67]

>> Terfikir rakan-rakan yang kita kamcing dan baik di dunia ni, tapi tak pernah sekali pon kita sampaikan Syahadah al-Haq kepada mereka. Kat akhirat nanti mereka akan tuntut dan kejar kita tahu...? "Ohoii kau! Dulu kau pergi bulatan gembira dan konferens riang bagai, tapi sekali pon kau tak pernah nak tegur aku tak solat en...?? Jomlah masuk neraka sama-sama dengan aku!" Air mata mengalir deras. 


Ayat yang menyebabkan saya rasa seperti dipanah petir

"Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu bertanyakan (kepada Nabi) perkara-perkara yang jika diterangkan kepada kamu akan menyusahkan kamu, dan jika kamu bertanya mengenainya ketika diturunkan Al-Quran, tentulah akan diterangkan kepada kamu. Allah maafkan kamu pada yang demikian; kerana Allah Maha pengampun, lagi Maha Penyantun."
[al-Maidah, 5:101]

>> Apa yang penting? Bekerja dan jangan banyak tanya perkara-perkara yang tidak bermanfaat dan menambahkan amal! (Kalau ni jadi moto Wonder Pets, konfem tak laku cerita tu. Hohoho..)


Ayat rasa kepala terhentak kuat

"Wahai umat manusia, dibuat satu perumpamaan, maka dengarlah mengenainya dengan bersungguh-sungguh. Sebenarnya mereka yang kamu seru dan sembah, yang lain dari Allah itu, tidak sekali-kali akan dapat mencipta seekor lalat walaupun mereka berhimpun beramai-ramai untuk membuatnya; dan jika lalat itu mengambil sesuatu dari mereka, mereka tidak dapat mengambilnya balik daripadanya. Amat lemahlah yang meminta dan yang diminta."
[al-Hajj, 22:73]

>> Kita ini amat lemah lagi marhaen bukan..? Kalau seekor lalat yang tampak macam tiada apa-apa itu pon kita tak boleh nak cipta, siapa kita mahu sombong dan angkuh dengan Allah..?

Kuat lagi hantuk tu bang, kuat lagi! [Kredit]


Ayat rasa hati seperti dicarik-carik ibarat Puan Mama mencarik ayam untuk makan dengan bihun sup. Eh.

"Katakanlah (wahai Muhammad): 'Jika bapa-bapa kamu, dan anak-anak kamu, dan saudara-saudara kamu, dan isteri-isteri kamu, dan kaum keluarga kamu, dan harta benda yang kamu usahakan, dan perniagaan yang kamu bimbang akan rugi, dan rumah-rumah tempat tinggal yang kamu sukai, lebih kamu cintai daripada Allah dan RasulNya dan (daripada) berjihad pada jalan-Nya, maka tunggulah sehingga Allah mendatangkan keputusanNya (azab seksaNya); kerana Allah tidak akan memberi petunjuk kepada orang-orang yang fasik."  
[at-Taubah, 9:24]

>> Perlukah saya jelaskan dengan panjang-lebar lagi..?


Ayat ketaq lutut

"Sekali-kali tidak! Apabila nafas sudah sampai ke kerongkong. Dan dikatakan, 'Siapakah yang dapat menyembuhkan?' Dan dia menyangkakan sesungguhnya itulah waktu perpisahan. Dan bertaut betis (kiri) dengan betis (kanan). Kepada Rabb (Tuhan) engkau pada hari itu tempat kembali."
[al-Qiyamah, 75:26-30]

>> Ayat ni. kalau baca semasa qiam, memang tidak pernah gagal untuk menggegarkan jiwa dan err.. Mengetaqkan lutut. Memang sangat terasa cuak dan mengerikan ayat ni. Benarlah kematian itu adalah sebaik-baik peringatan.


Ayat 'Boleh saya pinjam bahu anda sebentar..?'

"Dan berpegang teguhlah kamu semuanya pada tali Allah, dan janganlah kamu bercerai-berai, dan ingatlah nikmat Allah kepadamu ketika kamu dahulu (di masa jahiliyyah) bermusuhan, lalu Allah mempersatukan hatimu, sehingga dengan kurniaNya kamu menjadi bersaudara, sedangkan (ketika itu) kamu berada di tepi jurang neraka, lalu Allah menyelamatkan kamu dari sana. Demikianlah, Allah menerangkan ayat-ayatNya kepadamu agar kamu mendapat petunjuk." 
[ali-Imraan, 3:103]

>> Setiap kali baca dan tadabbur ayat ni betul-betul, memang konfem akan buat hati ni sebak. Rasa sangat bersyukur, di sebalik masa silam lampau yang kelam lagi berlumpur di masa lalu, Allah masih nak pilih diri ni bersama-sama dengan gerabak dakwah dan tarbiyah. Rasa diri ni betul-betul diselamatkan daripada jurang api neraka! Ok sebentar, ada habuk masuk mata.

Uhm uhm. 

Sebenarnya ada banyak lagi ayat-ayat penuh emosi, baik yang riang ria, mengalirkan peluh, menembak tepat di hati, menggeletek pinggang dan macam-macam lagi yang ingin saya kongsikan. Tetapi cukuplah sekadar di sini. Cukuplah untuk membuktikan kepada anda betapa indah dan syoknya membaca dan mentadabbur al-Quran.

Juga.. Err.. Sebagai trailer untuk anda. Agar selepas ini anda akan lebih teruja dan mata bersinar-sinar untuk mendapatkan al-Quran, membuka dan membacanya dengan penuh ghairah dan keterujaan!

Jom jatuh chenta berguling-guling dengan al-Quran..! Senyum sampai telinga.

-gabbana-

Baca sambil tadabbur al-Quran ni macam tengok movie lah juga. Malah lebih osem dan bergaya..!
 

Ada jalan ceritanya, ada klimaksnya, ada masa-masa yang saspennya, ada juga masa-masa yang rasa macam nak tutup muka pakai selimut.

Anda tidak percaya..? Cubalah dahulu! Senyum.
 


24 August 2012

Rohingya, Erdogan dan Dot Dot Dot

[Kredit]
Ini adalah post yang telah saya tangguhkan penulisannya sehingga hari ni. Sehingga ayat ini ditulis, tiada jaminan yang boleh diberikan yang saya akan berjaya menyudahinya pada hari ini juga. Peluh kecil.

Ketika ini saya kira sudah ramai yang sudah pulang daripada beraya sakan melantak ketupat palas berendangkan ayam dan daging masak hitam beserta wajik dan dodol juga lemang dan kuih semperit. Err. Namun masih ada saki-baki yang berdegil tidak mahu pulang lagi dan masih mahu beraya di kampung halaman. Tidak mengapalah, raya kan sekali setahun? (Tapi di Malaysia walaupon sekali setahun, sekali tu kena darab tiga puluh kali. Hohoho..)

Setiap kali raya sebegini, pasti telinga anda sudah biasa dengan ayat cliche sebegini:

"Dalam kemeriahan kita menyambut Hari Raya dan bergembira bersama sanak-saudara, jangan kita lupa dengan saudara-saudara seagama di tempat lain yang tidak dapat merayakan hari raya seperti mana kita merayakannya."

Ya, cliche. Tapi itulah hakikatnya. Ketika kita sedang sibuk memilih kuih raya mana yang mahu disumbat ke dalam esofagus, kawan-kawan kita di Palestin sedang memilih batu kerikil mana yang mahu dilontarkan kepada tentera rejim zionis Israel hari ini. Ketika kita sedang sibuk menggayakan baju raya baru kita yang berwarna ungu muda itu *ehem*, sahabat-sahabat kita di Syria tiada baju untuk dipakai dek dibakar semuanya oleh tentera-tentera rejim Bashar al-Assad. Dan ketika kita riang gembira menyembelih ayam, kambing dan lembu untuk dijadikan juadah raya, saudara-saudara Rohingya kita disembelih untuk dijadikan 'juadah raya' oleh pelampau Buddha Rakhine. 

Dan anda tahu apa yang lebih menarik dan mengujakan tentang semua ini..? Semangatnya kita untuk memperjuangkan nasib saudara kita seagama ini adalah semangat hangat-hangat tahi ayam serama sahaja. Ketika isu ini sedang panas dan hangat dibicarakan, kitalah yang paling lantang sekali bersuara. Ketika krisis ini rancak didedahkan oleh pihak media, kitalah yang paling rajin sekali menghapdet kicauan dan status-status di MukaBuku. Ketika semua orang bising dan menuntut agar tindakan yang segera diambil, kita juga turut terjun ke dalam gerabak keretapi yang sama.

Nah, sekarang ke mana semua itu...? Semuanya hanyut, ditenggelamkan oleh dentuman mercun dan lagu-lagu raya. Semuanya larut, dihadamkan bersama-sama kuih tat nenas dan lemang Pak Ali. Smaaaccckkkk suatu tamparan ke muka sendiri.  

Itulah masalahnya kita ini. Kita ini 'issue-oriented.' Perjuangan kita adalah berdasarkan isu dan bukannya perjuangan agung membela ummah dan agama. Sayugia apabila tiada isu atau isu berjaya diselesaikan, maka kembalilah kita ke kerusi-kerusi dan sofa empuk kita, kembali menonton telebisen sambil mengunyah popkon panas yang rangup itu. Sedangkan perjuangan membela ummah ini adalah suatu perjuangan yang berterusan, sehinggalah khilafah kembali ditegakkan. Haih. 

Apa-apa jalan, sudah lama saya ingin menulis sesuatu tentang nasib umat Islam Rohingya yang diperlakukan dengan begitu jijik sekali oleh etnik Rakhine yang rata-ratanya beragama Buddha. Semoga perkongsian marhaen ini akan menjadi pencetus untuk kita lebih cakna dengan isu ummah di masa-masa hadapan dan tidaklah berbasa-basi dan acuh tak acuh sahaja. Semoga selepas ini kita lebih konsisten dan persisten dalam memperjuangkan nasib saudara-saudara seaqidah kita.

Latar Belakang

Secara ringkasnya, etnik Rohingya sudah sejak sekian lama teraniaya dan hidup dalam penderitaan. Cuma tahun ini, telah berlaku suatu krisis yang membawa kesengsaraan mereka ini ke pentas dunia.

Tragedi yang bermula pada awal Jun tahun ini tercetus apabila seorang wanita etnik Rakhine dirogol dan dibunuh, dipercayai dilakukan oleh beberapa lelaki daripada etnik Rohingya. Sebagai tindak balas dendam, suatu hari puak Rakhine ini telah mengepung dan menyerang sebuah bas dan membelasah lantas membunuh sepuluh orang lelaki Rohingya, kerana menyangkakan mereka yang bertanggungjawab membunuh wanita itu berada di dalam bas tersebut. 

[Kredit]
Selepas kejadian itu, semua neraka terlepas sudah (Baca: All hell breaks loose) bak kata omputih. Bermula dengan kejadian membakar rumah sebagai tindakan tindak-balas, krisis ini menjadi semakin parah dan berlarutan apabila ia bertukar menjadi lebih ganas dan brutal dengan pembunuhan etnik Rohingya secara berjemaah dan bersepadu oleh puak Rakhine. Etnik Rakhine mengambil kesempatan ini untuk melunaskan dendam mereka terhadap bangsa Rohingya ini yang telah disimpan sejak sekian lama. Lebih memburukkan keadaan adalah apabila diberitakan bagaimana pihak tentera dan polis yang rata-ratanya juga beragama Buddha turut bekerjasama dalam pembersihan etnik Rohingya ini.


[Kredit]
Laporan rasmi daripada pihak junta tentera yang memerintah Myanmar mengatakan tidak lebih daripada seratus orang yang terkorban daripada krisis ini. Penipu besar! Laporan daripada Amnesty International dan beberapa badan lain yang boleh dipercayai, juga daripada kenyataan mangsa yang terselamat mengatakan bagaimana ratusan, malah mungkin ribuan umat Islam Rohingya disembelih dengan riang gembiranya oleh puak pelampau Rakhine.  

Pelarian Rohingya ke Bangladesh mendakwa bagaimana pihak polis, tentera dan etnik Rakhine menembak penduduk kampung dengan begitu selamba tanpa rasa bersalah mahupon sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tiada gunanya. Gambar-gambar dan video yang berjaya ditangkap dan disebarkan juga menjadi bukti kekejaman dan kezaliman etnik Rakhine yang beragama Buddha terhadap umat Islam Rohingya. 

Rohingya? Apa tu..?

Sejarah etnik Rohingya panjang dan rumit untuk diceriterakan di sini. Disebabkan ini adalah belog dan bukannya jurnal sejarah, maka izinkan saya untuk meringkaskan susur-galur mereka. 

Menurut sejarah, etnik Rohingya sudah lama menetap di Burma (nama lama bagi Myanmar) yang berjiran dengan tanah Bengal ketika itu (Bangladesh belum lagi tertubuh). Mereka ini sudah lama menetap di Arakan, sehinggalah penaklukan oleh orang-orang Burma yang menyebabkan mereka terpaksa melarikan diri ke Chittagong, daerah di bawah kekuasaan British yang berjiran dengan Arakan. Untuk rekod, Arakan adalah wilayah yang sedang bergolak sekarang ini. Dan secara mudahnya, etnik Rohingya merujuk kepada golongan Muslim yang pernah menetap di Arakan, dan kemudian berhijrah ke Chittagong sebelum kembali semula ke Arakan.

Kawasan yang diwarnakan dengan merah adalah Arakan, wilayah yang sedang bergolak. [Kredit]

Semasa penjajahan British di India, pihak British telah menggalakkan orang-orang Bengal, terutamanya dari Chittagong untuk berhijrah ke Arakan untuk menguruskan dan bercucuk-tanam di sana. Disebabkan British memerlukan tenaga buruh murah untuk menguruskan tanaman padi di Burma, kemasukan imigran dari Bengal ke Burma meningkat dengan mendadaknya. Untuk rekod, penghijrahan yang berlaku ini melibatkan seluruh wilayah di Burma dan tidak hanya terhad di Arakan sahaja. Akibat penghijrahan secara berjemaah ini, orang Bengal menguasai ekonomi dan sosio-politik di Burma. Hal ini telah menyemai rasa inferior dan rasisme di kalangan penduduk peribumi Burma. 

Kebencian orang Burma terhadap orang-orang Rohingya bertambah parah ketika penaklukan Jepun di Asia. Orang-orang Rohingya majoritinya menyokong pihak pakatan (bukan Pakatan Rakyat) yang antara lainnya terdiri daripada pihak British, manakala etnik Rakhine menyokong penuh penjajahan Jepun ke atas Burma. Akibat daripada perbezaan ideologi ini, ribuan etnik Rohingya dibunuh dengan kejamnya oleh kedua-dua pihak Rakhine dan tentera Jepun. Ramai orang-orang Rohingya melarikan diri ke Chittagong.

Semasa pemerintahan junta tentera pula, nasib orang-orang Rohingya bertambah buruk. Di bawah pemerintahan kuku harimau besi Jeneral Ne-Win, operasi tentera berskala besar dan bersistematik dilancarkan terhadap golongan minoriti di Burma. Antara operasi yang paling ganas adalah Operasi Raja Naga. Untuk rekod, bukan orang-orang Rohingya di Burma sahaja yang menjadi mangsa diskriminasi ini, tetapi golongan minoriti yang lain juga seperti orang Kokang dan Cina Muslim. 

Menurut Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, etnik Rohingya adalah salah puak atau bangsa minoriti yang teraniaya sekali di dunia ini. Mereka tidak punya negara atau pemerintahan sendiri. Tiada negara yang mahukan mereka. Malah di Myanmar sendiri, mereka perlu meminta ijin setiap kali mahu berkahwin atau keluar daripada kampung halaman mereka! Kehidupan mereka sehari-hari amat sinonim dengan kedhaifan, penderitaan dan kesengsaraan. 

Dunia yang bisu, tuli dan buta

Hal ini sewajarnya dibahaskan dengan panjang lebar. Tetapi kerana saya khuatir anda tidak akan membaca artikel ini sehingga habis lantas tersengguk-sengguk menghasilkan air liur basi nanti.. Err. Maka izinkan saya meringkaskan cerita.

Seperti yang boleh diduga, apabila sesuatu tragedi atau krisis yang melibatkan umat Islam, pastilah reaksi yang diberikan masyarakat antarabangsa lembap dan berkelajuan kura-kura Pulau Galapagos lagaknya. Yang lebih menyedihkan, reaksi dan tindak-balas daripada masyarakat Islam di seluruh dunia juga di tahap itik pulang petang. 

Seperti biasa, Pertubuhan Saya Nampak Sahaja (Baca: Oooohh I See..) ada-lah mengeluarkan kecaman ini, amaran itu. Ada juga beberapa pemimpin Islam yang lantang mengeluarkan kenyataan keras mengecam tindakan kerajaan Myanmar di bawah pimpinan Jeneral Thein Sein sekarang ini, yang seakan-akannya redha dengan tindakan ganas etnik Rakhine terhadap umat Islam Rohingya. 

Tetapi err.. Setakat kecaman dan amaran sahajalah. Peluh besar.

Tambah memalukan adalah respon dan reaksi yang diberikan jiran tetangga Myanmar yang majoritinya beragama Islam.

Bangladesh selaku jiran yang terdekat menolak dengan tegas pelarian Rohingya yang mahu menyelamatkan diri mereka dan berlindung di negara itu. Malah, mereka tidak mengaku yang etnik Rohingya ini ada apa-apa pertalian dengan mereka. Sheikh Hasina, Perdana Menteri Bangladesh ketika diwawancara oleh Al-Jazeera berkaitan isu pelarian Rohingya ini dengan selamba badak air menyatakan yang bukan menjadi tanggungjawab mereka untuk membantu atau menyelesaikan krisis ini. Untuk rekod, Bangladesh sudah pon menampung lebih 300,000 pelarian Rohingya sedia ada.

Anggota ASEAN yang sepatutnya menjadi abang dan kakak kepada etnik Rohingya ini - Malaysia, Indonesia dan Brunei - juga tuli dan buta dengan apa yang berlaku di Myanmar. Indonesia, dengan jumlah penduduk Islam yang teramai di dunia, juga tidak mampu berbuat apa-apa bagi menyelamatkan saudara-saudara seaqidah yang saban hari disembelih di Myanmar. Malaysia juga apa kurangnya. Terlalu sibuk dengan isu pilihanraya agaknya, sehinggakan isu yang lebih besar sebegini ditolak tepi dan tidak diberikan perhatian yang sewajarnya. Pejuang demokrasi tulen konon! Brunei dengan segala tok nenek kekayaan dan kemewahan yang dimilikinya, juga tampak tidak sensitif dan tidak mempedulikan nasib etnik Rohingya ini. Seolah-olahnya negara Myanmar yang kecil, miskin dan tidak punya pengaruh yang besar itu kebal dan langsung tidak boleh disentuh!

Sudah, apa alasan yang mahu kita berikan kepada Tuhan ketika menghadap-Nya di mahkamah agung Mahsyar nanti..? Gulp. Air mata menitik laju. 

Selain reaksi umat Islam seantero dunia yang lembap dan ibaratnya tidak seriyes dalam membela nasib etnik Rohingya, perlu juga dikongsikan di sini reaksi di dalam Myanmar sendiri. Entah mengapa, seolah-olahnya seluruh rakyat Myanmar yang beragama Buddha merestui upacara pembersihan etnik ini. Hal ini adalah antara kesan dendam kesumat puak Rakhine terhadap Rohingya sejak sekian lama, rentetan dasar dan polisi pihak British yang melebihkan kaum pendatang. Juga pendekatan yang diambil oleh pihak junta tentera yang menjadikan Buddha dan perkauman sebagai senjata untuk mereka terus berkuasa.

Kenyataan Jeneral Then Sein dalam menjelaskan pendirian kerajaan Myanmar terhadap isu Rohingya ini sedikit sebanyak merumuskan persepsi masyarakat awam di Myanmar terhadap umat Islam Rohingya. Ujarnya:

"Kita mahu menghantar semua orang Rohingya ke mana-mana negara yang sudi mengambil mereka."

Lebih mengejutkan dan menyedihkan adalah bagaimana Aung San Suu Kyii, yang selama ini dilihat sebagai jaguh demokrasi dan penchenta keamanan turut diam membisu dalam isu ini. Beliau yang pernah memenangi Anugerah Nobel Keamanan ini, apabila diasak tentang isu Rohingya dan ditanya apakah wajar mereka ini diberi taraf kerakyatan, hanya mampu untuk menyatakan, "Saya tidak tahu." Pilihanraya tahun 2015 dilihat sebagai punca utama kepada kebisuan, kebutaan dan ketulian ini. Parti yang dianggotai oleh Puan Suu Kyii amat bergantung kepada sokongan orang-orang Buddha untuk menang pada pilihanraya kali ini.

Ceh. 


Fighter..?? Pfffttt! [Kredit]

Puan Suu Kyii, sila kembalikan Anugerah Nobel anda itu boleh...? Tindakan dan reaksi anda tidak bertepatan dengan gelaran dan status yang telah anda nikmati. Cukup memalukan!

Dia datang, jeng jeng jeng!

Di sebalik kekelam-kelibutan wilayah Arakan yang sedang bergolak dan reaksi dunia Islam yang amat menghampehkan, tiba-tiba muncul Turki sebagai wira pembela umat Islam Rohingya. Turki secara konsisten dan keras sekali mengecam kerajaan Myanmar atas layanan buruk mereka terhadap umat Islam Rohingya.

Terbaru, isteri kepada Perdana Menteri Turki, Recep Tayyip Erdoğan, Emine Erdoğan, bersama-sama dengan Menteri Luar Turki, Ahmet Davutoğlu, telah mengadakan lawatan kemanusiaan ke Myanmar, bersama-sama dengan bantuan kemanusiaan dan kebajikan untuk umat Islam Rohingya. Walaupon dari segi geografinya, kedudukan Turki di Eropah seolah-olahnya tiada kena-mengena dengan umat Islam di Myanmar, hal ini jelas telah membuktikan betapa persaudaraan sesama Islam itu merentasi sempadan dan negara.

Imej yang telah menyentuh jutaan manusia di luar sana. [Kredit]

Tindakan kerajaan Turki ini dilihat amat bijak, signifikan dan menyebelahi kerajaan pimpinan Erdogan, bukan sahaja di mata umat Islam malah di mata dunia. Semenjak misi Flotilla ke Gaza dua tahun lepas, Turki sudah mula menunjukkan taringnya di pentas politik antarabangsa. Turki kini tidak lagi dilihat sebagai sebuah negara lemah yang terkinja-kinja mahu menjadi ahli Kesatuan Eropah. Tetapi kini ia dilihat sebagai sebuah negara yang berotot tegap dan boleh diharap dalam membela nasib umat Islam. Dunia kini sedang memerhatikan Turki dengan begitu berhati-hati sekali.

Ya, negara-negara lain seperti Arab Saudi, Indonesia malah Malaysia sendiri telah menyatakan pendirian tegas mereka terhadap isu Rohingya ini. Pelbagai jenis tabung kemanusiaan juga dilancarkan oleh entah macam-macam badan bukan kerajaan dan kebajikan. Namun tiada satu pon yang dapat menandingi aura dan kesan jangka panjang seperti yang telah dilakukan oleh Turki. 

Syabas Turki! Adakah ini antara petanda awal yang khilafah Islamiyah akan ditegakkan semula..? Di bawah panji-panji kerajaan Turki, pewaris takhta Khilafah Uthmaniyyah..?

Dan malulah kita selaku jiran yang dekat dengan Maynmar pon lebih selesa goyang kaki dan hanya tahu mengutuk dan mengecam sahaja! Shame on us!

Err.. Apa peranan kita? Garu kepala.

Seperti biasa, artikel ini tidak ditulis sesuka-suki 'Nini Cokelat Celup! Celup celup!' Err. Sekiranya itulah tujuan saya menulis artikel ini, hanya untuk memuntahkan fakta-fakta tentang apa yang berlaku di Myanmar, saya rasa lebih berfaedah sekiranya saya melakukan terjunan banji sahaja. Eh. 

Kita mungkin tidak berupaya dan sehebat Erdogan, tetapi Insha-Allah, saya amat yakin yang kita punya peranan untuk dimainkan dalam membantu umat Islam Rohingya, saudara-saudara seaqidah kita. Kalau bukan kita, siapa lagi..?


Selamatkan Rohingya. [Kredit]
Saya kongsikan di sini beberapa tindakan yang boleh kita ambil Insha-Allah. Semuanya saya kira praktikal dan berada di dalam ruang lingkup kemampuan kita.

  1. Ambil cakna tentang isu ini. Pastikan anda sentiasa terhapdet dengan isu-isu dan perkembangan terkini. Luaskan pembacaan dan sumber rujukan anda. Err.. Kalaulah Utusan Meloya dan Harakah adalah sumber informasi anda semata-mata, saya syorkan untuk anda melakukan sedikit anjakan paradigma. Lakukan carian di internet untuk mengetahui perkembangan yang terkini. Antara laman sesawang yang menyediakan hapdet terkini tentang nasib umat Islam Rohingya adalah rohingya.org.
  2. Sumbangan ikhlas untuk umat Islam Rohingya. Saya pasti sudah banyak tabung-tabung khas dilancarkan untuk tujuan ini. Tetapi, di pihak anda, pastikan anda lakukan sedikit kajian tentang badan-badan kebajikan yang ingin anda salurkan sumbangan itu. Pastikan mereka adalah badan yang terpercaya dan ada kredibiliti. Anda tidak mahu sumbangan anda itu digunakan untuk tujuan atau kepentingan yang lain.
  3. Sebarkan maklumat terkini dan hapdet-hapdet terbaru tentang Rohingya. Percayalah, masih ramai sepupu-sepapat dan sahabat-handai kita di luar sana yang tidak tahu-menahu tentang nasib umat Islam Rohingya ini. Tetapi pastikan maklumat yang bakal anda kongsikan dan sebarkan adalah maklumat yang boleh dipercayai dan disokong oleh fakta dan realiti. Jangan semborono tekan butang 'SUKA' dan 'KONGSI' di laman MukaBuku anda tanpa mengesahkan dulu fakta dan berita yang dipaparkan. 
  4. Ramai orang Islam etnik Rohingya yang sudah menetap dan bekerja di Malaysia. Sekiranya anda berpeluang berjumpa dengan mereka, santunilah mereka. Berborak mesra dengan mereka dan tunjukkan kepada mereka, sebagai saudara seaqidah sedarah agama dengan mereka ini, anda sebenarnya cakna dan peduli dengan nasib umat Islam Rohingya di Myanmar yang sedang menderita. Mungkin anda boleh juga menyampaikan sedikit sumbangan kepada mereka ini, untuk disampaikan kepada keluarga mereka di Myanmar, sekiranya anda benar-benar percaya kepada mereka ini.
  5. Ajukan aduan dan protes terhadap kerajaan Myanmar atau mana-mana saluran media yang boleh anda akses. (Teringin juga nak hantar emel secara terus kepada Aung San Suu Kyii itu! Hohoho..) Sertai protes atau demonstrasi aman yang ada bagi membantah polisi Ada-Aku-Kisah? kerajaan Myanmar pimpinan Jeneral Then Sein.
  6. Doa. Jangan sombong dan malas untuk titipkan doa bukan sahaja untuk umat Islam Rohingya, tetapi juga saudara-saudara kita di Palestin, Syria, Somalia, Sudan, Afghanistan, Chechnya, Kashmir dan seluruh dunia. Doa adalah senjata orang-orang mukmin. Yakinlah padanya, Insha-Allah suatu hari nanti pasti nasib umat Islam seantero dunia akan terbela juga. 
  7. Dakwah dan tarbiyah. Tiada cara lain untuk mengembalikan kegemilangan Islam kepada tempatnya yang hak, melainkan dengan kita sendiri bersungguh-sungguh mahu menyebarkan kebenaran dan mahu menegakkan keadilan di muka bumi ini. Hanya dengan tarbiyah sahaja kita dapat menyedarkan dan mendidik masyarakat tentang peri pentingnya pemerintahan Islam selaku khalifah yang selayaknya. Jangan sesekali tinggalkan bulatan gembira, kerana di dalam bulatan-bulatan sorga inilah individu-individu Muslim yang akan mengembalikan semula Ustadziyatul Alam dibentuk. Hanya apabila Islam sudah tertegak di muka bumi ini penderitaan umat Islam akan berakhir!  
Saya kira tujuh langkah ini sudah cukup untuk cuba kita praktikkan, bagi menunjukkan solidariti kita terhadap umat Islam Rohingya. Bukan sahaja untuk mereka, tetapi juga untuk umat Islam seluruh dunia. Sekurang-kurangnya kita punya hujah dan alasan di Mahsyar nanti, apabila ditanya apa yang telah kita lakukan demi meringankan penderitaan dan kesengsaraan saudara-saudara kita yang tidak bernasib baik seperti kita ini.

Siapa tahu, dengan libasan sayap rama-rama yang tidak seberapa di pihak kita ini, bakal menghasilkan ribut taufan yang akan menggegarkan dunia suatu hari nanti..? Senyum kenyit mata.

Umat Islam Rohingya adalah bangsa yang telah lama dilupakan. They are the forgotten people. Sudah tiba masanya untuk kita mengangkat panji dan obor, berlari ke hadapan memperjuangkan nasib mereka ini.

O my brothers and sisters, you will no longer be forgotten!

Allahu musta'an!

-gabbana-

Alhamdulillah, siap juga akhirnya artikel untuk umat Islam Rohingya ini. Agak lama juga idea di kepala ini tidak mahu keluar, terperap sahaja di dalam kepala. Bahana kolestrol daripada daging rendang dan minyak lemang gamaknya. Peluh kecil.

Moga menjadi pencetus untuk kita lebih sensitif dengan isu ummah biidznillah. Moga menjadi salah satu alasan buat saya di Mahsyar nanti!

"Wahai saudara-saudara Rohingya seIslamku. Telah aku sampaikan, telah aku sampaikan! Saksikanlah. Saksikanlah!"

Kicauan Chenta

[Kredit]

Anda yang mengikuti dengan setia perkembangan sosio-politik dunia semasa ni, pasti menyedari yang semenjak petang tadi, Inche gabbana amat galak menghapdet status di MukaBuku dan secara otomatiknya, kicauan di Pengicau. Peluh kecil. 

Entah pening apa agaknya kepala saya hari ini, tiba-tiba bersemangat waja pula menghapdet status dan kicauan. Idea pula datang mencurah-curah ibarat air mata yang tumpah selepas menonton iklan raya Bernas. Eh.

Tiba-tiba saya mendapat idea boleh tahan gila untuk bertanyakan soalan kepada anda semua. Dan tidak ku sangka, hujan turun di tengah hari. Eh. Tidak saya sangka-sangkakan respon yang saya terima sungguh mengujakan.

Ada tiga soalan yang saya tanyakan:

  1. Jika anda bertemu mata dengan Inche gabbana, apa yang akan anda katakan kepadanya?
  2. Jika ada satu nasihat yang anda ingin sampaikan kepada Inche gabbana, apakah nasihat itu?
  3. If you were Inche gabbana yourself, what would have you done differently?

Jawapan-jawapan dan kicauan balas yang saya terima boleh tahan menariknya. Tidak kurang yang mengalirkan peluh dan menyebabkan saya tertawa seorang seperti orang gila pon ada. 

Mari saya kongsikan beberapa reaksi dan kicauan balas yang saya kira agak menarik dan mengujakan untuk tatapan bersama.

Anda sudah bersedia..? 

Jika anda bertemu mata dengan Inche gabbana, apa yang akan anda katakan kepadanya?

"Tahniah krn byk menyentap hati saya *pengsan" - Ain Adni

"Lari keliling padang sambil jerit inche gabbana pandang mata saya . . ! Inche gabbana pandang mata saya . . Lol" - Syafiq Razak

"Saya akan tanya soklan matematik kerja rumah saya." - Putri Noor Syamimi 

"wah! Assalamualaikum inche gabbana?" - @me07a

"saya dh gigil jumpe inche gabbana.haha" - @afifhusin

"hensem nye inche osemmmmm. harap dalamnya pun sama laa:-)" - @syahmikaberi

"moga Allah terima amalan&segala penulisan kamu. Jd saksi msk syurga.Kerna ramai yg mnulis, berdakwah, tp Allah xpndg pn :(" - @IniMuni91

"tanya, 'pakcik, macam mana pakcik eja osem?'" - @thetrisy

‎"bila nak hapdet blog?" =D" - Usaid Subki

"saya sayang enta kerana Allah. =)" - Izham Alias

"uhibbuka fillah wallah" - Mawardi Hafidzi 

"Fastaqim kama umirta" (11:112) ~macam dituju untuk diri sendiri je.. uhuk~ ^_^" - Haris Asyraf

"Peluk2 dan poke." - Ikram Mohd Noor 

"pftt~ inche gabbana ! wassup~ (sgt x ikhwah)" - Azyulail Azra

"tu diiiaaaa tu diaaaaa..." - Nur Syawal IV

‎"sheikh,sila berhenti 'pancung' orang" - Syahril Nasyriq Hadi

"Bisik "yusofff taiyoobb"" - @zailanson24

"terima kasih daun keladi untuk tarbiyyah yang kadang-kadang terasa macam kena tampar dekat muka sendiri *sengih*" - @FatinHsn

"ana akan bertanya,bagaimana akh menjaga hati daripada para peminat kaum hawa?" - @mylittlepencil

"nk try bckap dgn dia. nak tengok dia mmg guna betul ke bahasa ohsem supersaiya peluhbesar sgala bagai tu." - @mushehrazali

"penulisan ttg ikhwah, panggilan 'inche' menunjukkan jantina..misteriny anda kdg2 tertny2 adakah bole jd anda seorg akhawat?" - @mantapkosai 


Jika ada satu nasihat yang ingin anda sampaikan kepada Inche gabbana, apakah nasihat itu?

"akan ku nasihatkan inche gabbana spy buat buku cpt2 ea...erm, bukukan blog anda. hee ^^" -Makchu Imah 

"Teruskan istiqamah. Jangan paparkan siapa diri anda" - Fakhrul Ezam

"teruskan terbang hingga ke syurgaNya =)" - Cahaya Iman

"hati2 dgn takabbur, riya', ujub n penyakit hati yg sewaktu dgnnya...being famous is not easy...=)" - Solehtaiko Islam 

"jangan banyak merapik sangat. Pening baca. Maaf." - @ruqaiyahghazi

"dedahkan identiti anda!!!XD" - @AhnaffZahhid

"Ikut resmi padi semakin berisi semakin tunduk" - @fuzahzulkifli

"Moga beristiqamah di medan dakwah. Doakan untuk ummah!" - @aaidilidham

"Jangan mudah berhenti dan berputus asa mentarbiyahkan orang lain. :)" - Nuraisyah binti Ando

"Berhati2 kuasa infiniti jg hati. Muga thabat dijalanNya" - Syafiqah Allias

"kekal istiqamah dan rahsia dan qawiyyy! Dan cool!" - @kaishra

"nasihat..? Hmm.. is to remain unknown." - @Nadiah

"even mungkin tak mampu rahsiakan identiti forever, tapi selagi mampu, rahsiakanlah. hehee ;D" - @haikadove

"Jadilah seorang akhi yang mahal harganya dalam jalan dakwah. Persis rijal berkalung serban." - @mylittlepencil

"post yg short & straight to the point maybe? Utk org yg bru nk bjinak mebi pk 2x b4 nk bc. Sorry." - @nabilahzainul


If you were Inche gabbana yourself, what would you have done differently? (Sekiranya anda adalah Inche gabbana, ada apa-apa perubahan/perbezaan yang ingin anda lakukan)

"Nothing. You are unique in your own way." - Rue Anemone

"Anybody, everybody can be inche gabbana. Beliau pencinta keadilan dan menulis ketika orang lain dalam tidur. Ewah, macam orang kelawar lah pula" - Hussani Khairudin

"write simple, informative and interesting articles. No wordy articles. he3" - Fatin Izzati

"get married? Jk2" - @hyxer

"boleh suggest buat mukhayyam super saiya, being creative in DnT" - @mutayaimbiik 

Sudah.

Terima kasih semua untuk sokongan yang berterusan. Terima kasih untuk teguran, kritikan, pandangan, nasihat dan tazkirah yang Insha-Allah, saya yakin tiada tujuan yang lain melainkan untuk mentarbiyah saya menjadi seorang manusia yang lebih berjiwa hamba.

Teruskan mendoakan agar saya terus tsabat dan ikhlas di atas jalan ini. Dan sekiranya anda mula perasan dan perhatikan ada benda-benda yang pelik dan tidak osem yang saya lakukan, silakan, tanpa ragu-ragu dan kompromi, tegurlah saya, bimbinglah saya dan tunjukkan saya jalan yang lurus. Kerana saya ingin menyusuri jalan-jalan para rasul dan salafus soleh, jalan yang berduri dan berliku, tetapi pasti akan membawa kita semua ke sorga-Nya, biidznillah. Saya amat ingin!

Hey, pernah saya katakan sebelum ini yang anda semu sumpah osemness bukan..? Kalau belum..

Anda semua SUMPAH OSEMNESS...!! Wahahaha..

Terima kasih anda semua. Saya benar-benar memaksudkannya.

-gabbana-

Kepada jawapan-jawapan dan kicauan balas yang tidak terpilih, harapnya tidak berkecil hati. Tidak terpilih di belog ini, tapi insha-Allah saya semat dan simpan baik-baik di dalam hati. Senyum.

Esok Insha-Allah akan menulis sesuatu yang lebih seriyes dan bermanfaat.

Bismikallahumma ahya waamut.

Related Posts with Thumbnails
"Sesungguhnya Allah membeli dari orang-orang mukmin, baik diri mahupun harta mereka dengan memberikan syurga kepada mereka. Mereka berperang di jalan Allah; sehingga mereka membunuh atau terbunuh...

Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan demikian itulah kemenangan yang Agung."

-At Taubah, 9:111

  © Blogger template 'Ultimatum' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP