Uswah Clothing

29 September 2010

Doa Rabitah

Ditujukan khas buat ikhwah seantero dunia, khasnya buat kalian yang berada nun jauh di London sana... Saya amat merindui kalian... ;(


"Ya Allah! Kau mengetahui bahawa hati-hati ini telah berkumpul kerana mengasihiMu!
Bertemu untuk mematuhi perintahMu!
Bersatu memikul beban dakwahMu!
Hati-hati ini telah mengikat janji setia untuk mendaulat dan menyokong syariatMu!
Maka eratkanlah Ya Allah, akan ikatannya...
Maka eratkanlah Ya Allah, akan ikatannya...
Maka eratkanlah Ya Allah, akan ikatannya...!
Kekalkan kemesraan antara hati-hati ini akan jalanNya yang sebenar.
Penuhkan piala hati ini dengan cahaya RabbaniMu yang tidak kunjung malap...
Lapangkan hati-hati ini dengan limpahan iman dan keindahan tawakkal kepadaMu.
Hidup suburkan hati-hati ini dengan ma'rifat tentangMu..
Jika Kau mentakdirkan mati, maka matikanlah pemilik hati-hati ini sebagai para syuhada' perjuangan agamaMu! 
Kaulah sebaik-baik sandaran dan sebaik-baik penolong...
Ya Allah, perkenankanlah permintaan ini... 
Ya Allah, perkenankanlah permintaan ini...  
Ya Allah, perkenankanlah permintaan ini..."

Moga kita semua terus tsabat dan setia pada jalan INI! Biidznillahi ta'ala.. Ayuh...! 


-gabbana-  

28 September 2010

Things People Actually Do During Office Hours

Salaam all! Lately I have been updating my blog quite frequently eh..? Hehe.. Well, partly it's kinda my new azam (I tried looking for 'azam' in in the internet, and 'intention' is the best that came out.. So might as well just use azam!) to do so; to make sure my blog is always updated. And another part... Haha.. Do I really hafta say it out loud..?

Well... Because I don't really have things to do during my office hours! ;p i know I know, its 'kinda' wrong, as if I curi tulang and all.. But I figured out, it's much better to do something  (and have something to do!) rather than wandering around, physically and mentally, not doing anything. Right..? (I bet most of you are nodding in agreement.. ^^) And post such as this will definitely benefit both you and me. So let us together thank Allah for giving me this opportunity to write! Hihihi..

Ok, lets cut short the merepeking part and go straight to the point of me writing this post. Here goes...

10 Forbidden Things During Office Hours, Yet People Are Doing Them As If No One Cares.. ;p 
  1. Coming in late to the office, and yet, still got guts to go to the cafe and have breakfast some more...
  2. Treating the tea-lady as if she is your personal Indonesian bibik.
  3. Talking and gossiping loudly, just to make sure everyone is aware of the current hot affairs. 
  4. Fully utilising the desk-phone to settle your own personal matters.
  5. Surfing the internet like there is no tomorrow... (Including online-shopping)
  6. Going out for lunch 15 minutes earlier and come back to office half an hour later.
  7. Sleeping... (Note: This is completely different from dozing off.. =p)
  8. Pretending there is no work to do, when there is actually a mountain of workloads waiting to be dealt with.
  9. Going back early, although already came in late in the morning (refer to Point 1). Reason being, no work to do (Point 8) or want to avoid traffic jam/congestion at the LRT station.
  10. Writing a blog post... Wakakaka.. ^^"
Gossiping may be productive!
You might have a different set of list altogether, but those are things that I personally think are the most common in such working environment.

Well, whatever it is, for those who are reading this and you are working just like myself, make sure you have identified your real intention of working! Lillahi ta'ala.. Insha-Allah! ;)

-gabbana-

27 September 2010

Indahnya Dosa (sambungan - Edisi Akhir)

"Tapi.. Din masih tak dapat nak kaitkan dengan soalan Din tadi... Apa kena-mengena hadith ni, dengan hakikat yang manusia tu diberi pilihan untuk menjadi hamba yang soleh atau hamba yang ingkar..?"

Si ibu tersenyum lagi.

"Din agak-agaklah, apa kaitannya..?"


"Uhhhmmmm... Din tak taulah bu. Betul Din tak tau... Tolong jelaskan... Boleh..?"

Kali ini si anak yang tersenyum manja. Dia amat arif yang ibunya amat lemah, mudah tewas dengan senyuman nipisnya itu. Senjata merbahaya.

"Haha, Din Din.. Cepat sangat mengalah! Tapi tak apa, sebab Din betul-betul nak tahu, biar ibu cuba jelaskan. Ya..?"

Si anak hanya tersenyum gembira sebagai jawapan.

"Macam ni Din... Dalam hadith tadi, Din setuju yang mesej  utama yang cuba hendak disampaikan adalah keagungan kasih dan cinta Allah pada hamba-hambaNya. Betul..?"


Si anak mengangguk laju, tidak sabar mendengar penjelasan penuh kepada persoalannya di awal perbualan tadi.


"Jadi di sini jelas yang Allah amat gembira, sentiasa ternanti-nantikan hamba-hambaNya yang telah membuat noda dan dosa, untuk kembali kepadaNya. Yalah, bayangkan betapa gembiranya Allah, sehinggakan kalau kita berjalan kepadaNya, Dia membalasnya dengan berlari kepada kita!


Kiranya, Allah lebih suka kepada orang yang berbuat dosa dan kembali kepadaNya untuk bertaubat, berbanding dengan orang yang langsung tidak berbuat dosa! Lebih teruk lagi, mereka yang terus menerus bergelumang dengan kemungkaran tanpa ada niat langsung untuk bertaubat!"  

Si anak kelihatan sedikit kehairanan. Sedikit kaget melihatkan ibunya yang amat bersemangat memberi penjelasan.


"Kalau macam tu bu, maksudnya kita kena buat banyak-banyak dosa lah bu...?"


Si anak menggaru-garu kepalanya yang tidak gatal.


"Haha.. Bukan macam tu Din. Allah sentiasa suka pada hambaNya yang taat dan selalu patuh pada perintahNya. Tapi pada masa yang sama, tiada manusia yang sempurna dan bebas sepenuhnya daripada melakukan dosa. Maka kasih sayang Allah bertambah pada hambaNya yang cuba sedaya upaya untuk taat, tetapi kadangkala tergelincir juga. Mereka ini bangkit semula, tidak membiarkan tubuh badan mereka dilumuri dengan lumpur dan becak. Mereka kembali pada Rabb Pencipta mereka, menadah tangan memohon keampunan, membiarkan air mata membasahi pipi tanda penuh penyesalan.

Sebab tu Din, Nabi Muhammad SAW pun bangun untuk solat memohon keampunan pada setiap malam, walaupun pada hakikatnya, dirinya itu maksum, bebas daripada sebarang dosa. Dan baginda tidak hanya memohon keampunan secara acuh tak acuh, malah tangisannya begitu menghibakan sehingga basah janggutnya!"


"Wow.. Subhanallah... Hebatnya!"


"Din tahu tak yang Allah selalu berbangga dengan hamba-hambaNya yang bangun solat malam, semata-mata untuk mencari keredhaanNya? Allah menunjuk-nunjuk pada pada malaikatnya, kerana begitu gembira dan berbangga melihatkan hamba-hambaNya yang sanggup mengorbankan waktu tidur mereka demi kasih dan cinta Allah. 


Hakikatnya anakku, Allah sentiasa menanti-nantikan hamba-hambaNya yang telah terjelepok, jatuh ke dalam lembah dosa yang hina, untuk kembali kepadaNya. Pintu taubat itu sentiasa terbuka, 24 jam sehari, setiap saat dan ketika. Tidak pernah dittutup, melainkan ketika ruh sudah sampai ke kerongkong. Dia sentiasa menunggu-nunggu panggilan kasih dan permohonan keampunan daripada hamba-hambaNya yang penuh mengharap. Dan Dia akan menyahut panggilan itu. Dia tidak akan menghampakan harapan menggunung hamba-hambaNya...


"Subhanallah..."


"Anakku, hanya mereka yang pernah berdosa dapat merasakan betapa nikmatnya taubat itu. Hanya mereka yang pernah melakukan noda, akan menghargai betapa kasihnya Allah padaNya usai dia memohon keampunan daripadaNya. Ketika itulah, ketika itu sahajalah, dosa menjadi sesuatu yang indah..."


Si anak mengangguk perlahan. Matanya sedikit berkaca, dan pandangannya tidak dipusatkan di mana-mana. Dia termenung jauh...


"Din..? Din.."


Si ibu mengusap lembut rambut anaknya itu. Tersenyum.


"Din ok tak ni..?"


"Ye bu..? Ok ok, Din ok.. Cuma Din tengah memikirkan penjelasan ibu tadi."


Si ibu hanya mendiamkan diri, menantikan anaknya untuk menyambung bicara.


"Maksudnya bu, kita diberi pilihan untuk berbuat dosa semata-mata supaya kita boleh menyesali keingkaran kita itu dan kemudiannya kembali kepadaNya? Dan sebenarnya, Allah lebih sayang pada mereka yang sedaya upaya untuk taat dan patuh padaNya? Macam tu ke bu..?"


Si ibu tersenyum tanda setuju.


"Tapi di sepanjang perjalanan kehidupan ni, liku-liku yang licin dan ranjau-ranjau yang tajam sering membuatkan manusia terjatuh,terseliuh, tergelincir... Dan yang membezakan golongan yang mendapat keampunan dan dicintaiNya dengan mereka yang tidak, adalah orang-orang yang selepas jatuh, bangkit semula untuk meneruskan perjalanan mereka, sambil membersihkan kotoran yang melekat pada tubuh badan mereka. Kan bu..?"


Kali ini si ibu mengangguk pula. Sedikit laju anggukannya, kerana begitu khusyuk dan gembira mendengar jawapan anaknya itu.


"Begitulah kurang lebih Din.. "

"Alhamdulillah... Sekarang Din dah faham! Dah jelas! Tak perlu pening-pening lagi.. Din tahu yang memang Din boleh harapkan pada ibu! Terima kasih bu!"



Si anak lantas mendakap erat ibunya, dan dihadiahkan kucupan manja pada pipi kanan ibunya.


Si ibu sedikit terkejut tetapi hatinya penuh dengan rasa syukur dan gembira. Dibalasnya kucupan anaknya itu dengan kucupan di dahi si anak pula.


"Oh Din, sebelum ibu terlupa. Ingatlah kata-kata yang penuh berhikmah dan bijaksana ini...


'Orang yang merasakan dirinya tidak berdosa,lantas tidak pernah meminta ampunan daripada Allah yang Esa, dialah orang yang paling berdosa dan Allah tidak akan mengampunkanNya. Maka nerakalah tempat baginya untuk selama-lamanya.


Sedangkan orang yang merasakan dirinya penuh dengan dosa, lantas dengan penuh kesungguhan bertaubat meminta keampunan daripadaNya, dialah orang yang bebas daripada dosa kerana Allah telah mengampunkanNya. Maka syurgalah baginya, untuk selamanya...' "


-gabbana-

25 September 2010

Walaweh!

Nak tanya pendapat jujur kau orang.

Sedap tak kalau nama jenama pakaian Walaweh!...? Cukup catchy tak? Akan buat kau orang tertarik untuk beli tak?

Sila beri pendapat hones kau orang. Kerjasama kau orang amat saya hargai. ;)

Terima kaseh banyak.

-gabbana-

Model Ekonomi Baru

Wah wah wah...!

Sekarang ni, jika anda membuka mana-mana surat khabar tempatan, baik berbahasa Melayu mahupun Inggeris, anda akan dapati hampir semuanya sibuk dan rancak berbicara tentang Model Ekonomi Baru (The New Economic Model) atau pun Program Transformasi Ekonomi (Economic Transformation Program) yang dilancarkan oleh Inche Perdana Menteri kita baru-baru ini.

Model Ekonomi Baru 

Apa kobondonya Model Ekonomi Baru ni jang..? Mungkin anda tertanya-tanya. Baru? Maksudnya ada yang lama lah..? Lebih kurang begitulah.. Model ekonomi baru (MEB) ini adalah anak otak (brainchild) Inche PM kita, selaras dengan gagasan 1Malaysia yang sedang gah dicanang-canangkannya. Habis tu, part mana yang model lamanya..? Anda tertanya lagi.

Sebelum ini, Malaysia berada di atas landasan model ekonomi yang dirancang oleh Tun Dr. Mahathir, Inche PM kita yang keempat, iaitu Dasar Ekonomi Baru. Namun, dasar tersebut dilihat sudah lapuk dan tidak lagi relevan dengan keadaan semasa. Lantas Inche Najib PM kita, dibantu oleh pegawai-pegawainya yang berkaitan, telah merangka satu polisi baru bagi menjana dan membangunkan ekonomi Malaysia dengan lebih rancak dan berterusan.

Apakah yang dijanjikan oleh MEB?

Sepertimana yang anda mungkin sudah boleh jangkakan, MEB menjanjikan transformasi ekonomi yang pom pom pom. Maksudnya, pelbagai rancangan dan 'janji-janji manis' telah dicanangkan dalam menjual MEB kepada rakyat. Antara sasaran yang ingin dicapai melalui polisi ini adalah peningkatan Pendapatan Negara Kasar sebanyak US$523 bilion menjelang tahun 2020. Di samping itu, MEB juga menyasarkan peningkatan pendapatan kasar negara per kapita meningkat kepada US$15,000 menjelang tahun yang sama. Juga, penyediaan 3.3 juta peluang pekerjaan baru dalam tempoh masa sepuluh tahun mendatang.

Wah, cukup mengagumkan bukan? Malah secara peribadinya, saya juga amat teruja dengan MEB ini. Apatah lagi setelah membaca laporan ekonomi yang dikeluarkan oleh CIMB dan AmBank dalam mengulas program ini (Ingat! MEB adalah program, dan bukannya pelan!), saya amat kagum dengan perancangan yang telah digariskan. Projek-projek mega seperti MRT (Mass Rail Transit) yang menyerupai sistem pengangkutan ringan yang sedia ada cuma lebih meluas jaringannya, sistem keretapi laju dari Kuala Lumpur ke Singapura, penaiktarafan Kuala Lumpur, pembinaan kompleks beli-belah 1Malaysia, penaiktarafan sungai-sungai yang strategik sebagai tarikan pelancongan dan pelbagai lagi menjadikan MEB kelihatan begitu gah dan hampir sempurna. 

Peta MRT yang dicadangkan; merangkumi kawasan Kuala Lumpur dan sekitarnya yang lebih meluas

Apatah lagi MEB juga menekankan pembangunan luar bandar melalui penekanan pada sektor pertanian. Jika dilihat daripada mata kasar, sememangnya MEB menjanjikan pulangan yang lumayan buat semua pihak. 

Ada udang di sebalik batu?

Namun hakikatnya, tiada apa yang sempurna. Sekiranya MEB dikaji dan diselidiki dengan teliti dan mendalam, anda akan mendapati begitu banyak kelemahan dan kepincangan yang ada padanya.

Antara kebobrokan yang agak ketara adalah aspek pembangunan material yang melampau dan berlebihan. Tiada masalah sekiranya penekanan diberikan terhadap pembangunan material sekiranya ia diimbangi dengan pembangunan insani dan rohani, namun sedih sekali, hal ini langsung tidak kelihatan pada MEB. Lebih menyedihkan, MEB dilihat langsung tidak menggariskan langkah-langkah atau usaha-usaha untuk menangani korupsi sosial yang semakin menular di kalangan rakyat Malaysia marcapada ini.

Lihatlah sekeliling dan anda akan mendapati kebejatan sosial sudah mencapai tahap yang tidak mampu lagi dikawal. Buang anak sudah semacam suatu pertandingan. Pesta arak dan seks bebas dilihat sebagai trend masa kini; lebih memilukan penyertaan muda-mudi yang beragama Islam semakin meningkat jumlahnya. Pemandu teksi yang memalukan negara, dengan sikap mereka yang biadap dan kurang ajar bukan lagi suatu penyakit, tetapi sudah menjadi barah. Pegawai-pegawai kerajaan yang korup dan tidak efisien merugikan rakyat dan negara. Pegawai polis yang sewajibnya menjaga keamanan dan menjadi contoh kepada masyarakat, tidak lagi dihormati dan digeruni atas kepincangan mereka sendiri.

 Sebuah pesta kaum Nabi Lut di ibukota. Pelbagai bangsa dan kaum; memang semangat 1Malaysia!

Baru-baru ini, kes pembunuhan Datuk Sosilawati Lawiya yang mendapat liputan meluas media tempatan mahupun antarabangsa, membuka mata masyarakat bahawa rakyat Malaysia tidaklah sesopan dan berbudi bahasa seperti yang disangka. Tahniah kepada pihak polis kerana berjaya menyelesaikan kes tersebut kurang daripada 2 minggu. Tetapi mengapa kes-kes seperti pembunuhan kejam adik Nurin Jazlin, Teoh Beng Hock dan Altantuya Sharibuu masih tidak diselesaikan sehingga ke saat ini? Adakah pihak polis pilih bulu dan kasih dalam menjalankan tugas mereka? Kekejaman para penjenayah di Malaysia kadangkala menyebabkan saya terfikir, negara Malaysia tidak ubah seperti negara-negara miskin dan susah di Afrika dan Amerika Selatan, di mana para penjenayah bermaharajalela dan berkuasa. Tetapi bezanya, Malaysia bukanlah negara yang susah... Cukup ironik. 

Sarawak dan Terengganu, 2 negeri yang cukup kaya dengan hasil petroleum mereka. Pada masa yang sama, 2 negeri ini juga merupakan antara negeri yang termiskin di Malaysia. Melihatkan Menara Berkembar Petronas yang berdiri gah, siapa sangka masih ada rakyat Malaysia yang masih tidak mendapat kemudahan asas hidup, termasuklah bekalan air bersih, bekalan elektrik dan makanan asasi yang mencukupi. Melihatkan pembangunan pesat lahiriah di seluruh negara terutamanya di Kuala Lumpur, siapa sangka masih ada penduduk negara ini nun di Sabah sana yang menjadikan siput babi sebagai makanan ruji mereka...

Lihatlah! Bukalah mata anda! Aduuuuhhh... Malu! Pening! Sakit kepala...!

Masalah-masalah yang disenaraikan di atas mungkin tidak sampai 5% daripada keseluruhan krisis yang sedang dihadapi oleh negara. Tetapi, apakah yang dilakukan oleh pihak pemerintah, baik kerajaan mahu pun pembangkang dalam menangani kebejatan moral yang sudah sampai pada tahap yang kritikal ini? Non ado. Kerajaan begitu sibuk melaung-laungkan polisi ini dan itu, pelan ini dan itu, rancangan ini dan itu.. Untuk apa..? Untuk dilihat sebagai 'kerajaan rakyat,' bukan sahaja di kalangan rakyat Malaysia, tapi juga di mata dunia. Ramai juga yang tidak lari daripada bersyak wasangka terhadap MEB ini, memandangkan Pilihanraya Umum yang semakin dekat.

Bagaimana dengan pihak pembangkang..? 2 x 5 = 10. Ya betul, mereka ada menyuarakan kebimbangan mereka terhadap keberkesanan MEB. Tetapi kita bukan hanya berbincang tentang MEB di sini, atau peranan mereka sebagai pembangkang setiap kali kerajaan datang dengan program-program mereka yang terbaru. Lebih penting daripada itu, apakah peranan mereka dalam menjadi pembangkang yang berkesan? Bagaimana dengan negeri-negeri yang dikuasai oleh pihak pembangkang; adakah mereka jauh lebih baik daripada negeri-negeri yang lain? Terutamanya daripada aspek pembangunan rohani dan insani?

Kurang daripada 10 tahun lagi, kita mensasarkan untuk mencapai taraf negara maju. Tetapi melihatkan situasi semasa dan realiti sebenar rakyat Malaysia, kita sebenarnya masih amat jauh dengan impian tersebut. Bukan pesimis, tetapi realistik. Berpijaklah di bumi yang nyata...

Sudah 53 tahun kita merdeka daripada penjajahan manusia, tetapi di mana kita pada hari ini...? Bangunlah daripada tidurmu! Kembalilah kepada Islam yang sebenar, kerana hanya dengan Islam dan sistemnya sahaja yang dapat mengembalikan maruah ummah ini!


-gabbana-

24 September 2010

Indahnya Dosa (sambungan)

"Alhamdulillah.. Kalau macam tu, Din dah dapatlah jawapan untuk soalan Din tu!"

"Hah..? Jawapan..? Mana ada bu! Din masih tak faham.. Terangkanlah bu!"

"Haha.. Din Din.. Macam ni.. Din pernah dengar sebuah hadith Qudsi ni tak..?"

"Yang mana satu bu..?"

"Hadith yang ini...

Dari Abi Hurairah r.a. bahwa Rasullullah SAW bersabda : 

Allah SWT berfirman :

Aku adalah sepertimana yang hambaKu fikirkan tentang diriKu. Aku bersama-samanya ketika dia mengingatiKu. Sekiranya dia mengingatiKu ketika dia bersendirian, Aku akan mengingatinya bersendirian. Sekiranya dia mengingatiKu di dalam sebuah perkumpulan, Aku akan mengingatinya dalam perkumpulan yang lebih baik daripada itu.

Barangsiapa yang mendekat kepadaKu satu hasta maka Aku akan mendekat kepadanya satu lengan, dan barang siapa mendekat kepadaKu satu lengan maka Aku akan mendekat kepadanya dua lengan, dan jika ia menghampiri kepadaKu dengan berjalan maka Aku menemuinya dengan berlari.' 

(Hadits diriwayatkan oleh Bukhari-Muslim)

Ha, Din pernah dengar..?"

"Uhhmm.. Macam pernah... Tapi tak pasti ah bu... Hadith ni pasal apa bu..? Boleh ke Allah berlari..?"
"Haha.. Din Din.. Bukan tu maksud yang hendak disampaikan oleh hadith ni. Tapi yang lebih utama, intipati hadith ni. Agak-agak Din lah, apa mesej yang hendak disampaikan oleh hadith ni?"

"Uuuhhmmmm, nanti jap eh, Din fikir.."

Si ibu tersenyum lagi. Sudah berapa kali dia tersenyum pada hari itu. Dia tidak kisah; demi tarbiyyah anaknya yang tercinta itu... Dia mengusap lagi rambut kerinting anaknya. Lembut.

"Din rasalah bu.. Hadith ni nak tunjukkan kasih sayang Allah tak..?"

Alhamdulillah syukur, getus hati si ibu.

"Betul tu Din. Hadith ni memang nak tunjukkan betapa agungnya kasih sayang Allah kepada kita. Din bayangkanlah, Allah sentiasa nak 'membeli' daripada kita dengan harga yang lebih baik. Sedangkan Dia adalah pemilik kita, tuan kita dan pencipta kita. Memang tak munasabah!"

"Maksud ibu...?
"Ye lah Din, kalau ikutkan, Dia tak perlu pun nak menawarkan kita dengan ganjaran yang begitu hebat dan tinggi nilainya. Dia yang menciptakan kita, dia yang memiliki kita! Tu pun, dah bermacam-macam nikmat dan kelebihan yang Dia kurniakan pada kita. Namun dia masih nak memberikan hadiah buat hamba-hambaNya yang mengingatiNya sepanjang masa, hamba-hambaNya yang mahu kembali kepadaNya..

Din bayangkanlah.. Kalau kita mendekatkan diri kita dengan Allah sejauh satu hasta, Allah akan dekat dengan kita sejauh satu lengan. Dan kalau kita berjalan kepada Allah, Dia akan berlari kepada kita! Subhanallah Din.. Hebatnya jual-beli Allah ni. Rugilah manusia yang sombong, yang tidak tahu bersyukur dan tidak mahu kembali kepadaNya..."

"Tapi bu..."

Si anak terdiam. Dahinya berkerut-kerut, berat memikirkan sesuatu.

"Tapi apa Din..?"

Si ibu bertanya dengan penuh manja.

"Tapi.. Din masih tak dapat nak kaitkan dengan soalan Din tadi... Apa kena-mengena hadith ni, dengan hakikat yang manusia tu diberi pilihan untuk menjadi hamba yang soleh atau hamba yang ingkar..?"

Si ibu tersenyum lagi.

"Din agak-agaklah, apa kaitannya..?"

bersambung lagi... ;)


-gabbana-

23 September 2010

Indahnya Dosa

Seorang anak kelihatan kebingungan. Dia menggaru-garu kepalanya. Lantas dia mengambil keputusan untuk pergi dan bertanya kepada ibu kesayangannya.

"Ibu... Din nak tanya sesuatu la bu. Boleh tak..?"

Si ibu yang sedang sibuk memotong sayur meletakkan pisau panjangnya. Dia merenung wajah anak tunggalnya itu dengan penuh kasih sayang. Dia tersenyum.

"Sudah tentu. Ada apa nak..?"

"Ibu pastikah..? Din boleh tunggu.."

Haha.. Tawa kecil si ibu di dalam hati. Si ibu kenal benar anaknya itu. Tidak sabar. Inkuirinya sangat tinggi. Sekiranya dia benar-benar mahukan sesuatu, dia pasti mendapatkannya dengan apa cara sekali pun.

"Pasti. Jom kita duduk di depan..."

Si ibu lantas membasuh tangannya dengan cermat dan teliti. Dilapnya pada tuala kecil yang digantung pada peti sejuk.

Setibanya ibu di ruang tamu, dilihat anaknya begitu resah. Panas punggung. Seperti ada sesuatu yang benar-benar mengacau jiwa anak terunanya itu.

Si ibu mengambil tempat di sebelah anaknya. Si ibu merenung mata anaknya itu. Dipegang paha gebu anaknya itu dengan lembut dan penuh kasih. Senyuman manis penyejuk hati mengukir bibir si ibu.

"Kenapa ni Din..? Macam ada masalah besar je ibu tengok.. Din ok ke ni..?"

Anak muda yang baru sahaja melangkah ke alam yang baru itu memandang ibunya. Diam seribu bahasa. Dia tidak tahu bagaimana hendak memulakan bicara.

"Uhmm...? Kenapa ni nak..? Cakaplah.. Ibu ada di sini. Din boleh cakap apa sahaja dengan ibu.."

Si ibu tersenyum lagi. Memujuk. Dan pujukan halusnya itu berjaya. Si anak berasa cukup selesa dan tenang. Dia berdehem kecil, tanda mahu memulakan bicara.

"Macam ni bu... Uhmm.. Din pelik la bu..."

Si anak tampak resah kembali. Si ibu mula berasa risau; berat benarkah masalah anakku ini?

"Apa yang peliknya Din..? Ceritalah.."

"Haaah.. Uhhmmm... Din pelik dan bingung... Kan semua orang nak masuk syurga kan..? Dan nak masuk syurga kena buat banyak-banyak amal kebaikan dan elakkan daripada melakukan kemungkaran. Kan bu..?"

"Haah, betullah tu. Semua orang nak masuk syurga. Orang yang bukan Islam pun ramai yang nak masuk syurga."

Si ibu tersenyum. Dia masih belum dapat mengesan ke manakah perbualan ini akan dihalakan.

"Tapi kan bu... Pastinya Allah tak suka pada hambaNya yang melakukan banyak dosa kan..? Pastinya Allah nak semua hamba-hambaNya masuk syurga kan bu..?"

Si ibu mengangguk tanda setuju.

"Dah tu, kenapa Allah beri peluang pada hamba-hambaNya melakukan dosa? Kenapa Allah bagi pilihan pada manusia untuk buat maksiat dan kemungkaran..? Macam pelik.. Allah tak suka, tapi Dia izinkan manusia bergelumang dengan noda dan dosa. Bukan setakat tu, Dia izinkan pula iblis dan tentera-tenteranya menghasut dan menggoda manusia. Bertambah mudahlah manusia untuk jatuh ke dalam lembah kemungkaran... Dia tak faham la bu..."

Wah, terdetik di hati si ibu. Si ibu tidak dapat menahan dirinya daripada mengukir senyuman yang lebar. Seronok dan sejuk hatinya apabila anak kesayangannya itu bertanyakan soalan sebegitu rupa. Tidak disangkanya anak bujangnya itu sudah mula menampakkan kematangan dalam berfikir.

"Hhhmm... Macam mana ibu nak jawab soalan Din ni eh. Uhhmm.. Macam ni lah. Ibu bagi satu contoh eh...?

Ok, bayangkan Din baru balik daripada sekolah. Tengah penat-penat tu, berpeluh-peluh semua, haus, lapar, belum sempat nak berehat-rehat, tiba-tiba ibu datang marah-marah pada Din. Tak semena-mena ibu meradang pada Din. Apa perasaan Din..?

Ok, jangan jawab dulu. Sekarang bayangkan, belum sempat Din cakap apa-apa, belum pun Din nak respon, tiba-tiba ibu dah maafkan Din. Tiba-tiba je ibu tersenyum gembira seolah-olah tiada apa yang berlaku sebelum tu. Haaa... Sekarang, apa perasaan Din..?"

Si ibu tersenyum kepuasan. Dia menantikan jawapan daripada anaknya.

Si anak memberikan pandangan seribu tanda tanya pada ibunya. Biar betul mak aku ni...

"Err... Pelik..? Mesti Din rasa ibu dah tak betul. Demam ke..."

"Haha. Pelik kan..? Ok, sekarang ni ibu nak Din bayangkan suatu situasi yang sedikit berbeza.

Din baru balik dari sekolah, situasi yang sama, Din penat semua. Tiba-tiba ibu datang dan buat muka masam dengan Din. Ibu marah, tapi kali ni bersebab. Ibu dapat tahu daripada cikgu Din di sekolah yang Din ponteng kelas.."

"Eh mana ada bu! Din takkan buat macam tu! Janji...!"

"Hahaha.. Ibu tahu, ibu tahu... Ibu nak Din cuba bayangkan je..."

Si ibu mengusap-usap rambut anaknya. Anakku...

"Ok, bayangkan eh. Dalam ibu marah-marah tu, Din pun sedar akan kesilapan Din, dan Din rasa betul-betul menyesal. Din pun minta maaf pada ibu, dan berjanji tak akan ulangi kesilapan yang sama. Din juga berjanji yang Dia akan minta maaf pada cikgu Din.

Ibu tersenyum dan ibu peluk Din erat-erat. Ibu cium dan usap Din dan ibu cakap, ibu maafkan Din dan ibu sayang Din dan ibu dah tak marah pada Din."

Si anak tersenyum. Dia seolah-olah sedang menghayati imaginasi kreatif yagn sedang bermain di fikirannya.

"Ok sekarang, apa perasaan Din..?"

Si anak terdiam. Berfikir. Kening kirinya sedikit terangkat, tanda dia sedang serius berfikir.

"Hhhmmm... Gembira? Suka? Teruja? Lega..? Semua ada..! Tapi rasa syok dan sangat-sangat best ah..!"

Si anak kelihatan ceria dan riang. Si ibu menarik nafas dan tersenyum penuh kejayaan.

"Alhamdulillah.. Kalau macam tu, Din dah dapatlah jawapan untuk soalan Din tu!"

"Hah..? Jawapan..? Mana ada bu! Din masih tak faham.. Terangkanlah bu!"

"Haha.. Din Din.. Macam ni.. Din pernah dengar sebuah hadith Qudsi ni tak..?"

"Yang mana satu bu..?"

bersambung...

-gabbana-

21 September 2010

Feel Like Crying...

I feel like crying now, for a couple of reasons..

One of 'em, I was just about to finish writing this post, quite a long one when I accidentally deleted it. Stupid me. I started writing it last night, and yet, it took less than a microsecond to disappear into the thin air. What an irony. I tried to recover it but hey, guess what? I won't be writing this post if I did succeed.. TT__TT

Another reason, I went to PWTC this morning, supposedly sitting down comfortably in the Merdeka hall, listening to whatever those gov's officials got to say about the New Economic Model and probably later witnessing Najib Tun Razak officiating the whole thingy. And guess again! I am now in front of my PC at my desk, looking somber, tired and bored, writing this post. I rushed this morning just to make sure I'll be arriving at PWTC on time. Yet, when I did arrive, people were busy eating breakfast and all. And I later found out that the event would start at 10am, instead of 9. What a complete waste of time. I could have just taken my own sweet time, strolling the street leisurely, enjoying the morning sun. But no, my virtuous self told me that I must arrive on time. And I did. Bravo.

Worst, I didn't manage to get a seat. They were thousands of people just like myself, hoping to at least benefit more or less from the event. So it was just natural that some of us were not able to sit down in the hall. Survival of the fittest. Thanksla Charles Darwin! And thanksla the organiser, for making the event open to all!

Even the public screen outside the hall was not good enough to accommodate everyone. I did stand for awhile, but my legs gave way. Luckily I had Firdaus with me, or else I think I could have collapsed or even died of extreme boredom. I thought Idris Jala's speech was quite ok though. Eventually we sat at this desk, whereby the registration for this OKU's sort of training program took place awhile ago. And as fate had it, we had this productive conversation with this Kakak Aziah, a volunteer for the OKU thingy, on lotsa issues and topics. I thought she was cool.

I also met a few friends. I did expect that to happen, considering the overwhelming participants. So it wasn't that bad. At the end, we decided to go back to our office as we were not benefiting from the event. At all. Even the workshops were full with enthusiastic industrialists and bankers and managers and whatevers. I didn't care much. I feel bad though, because all we got from the event, putting aside Idris Jala's okeyish speech, that cool Kakak and meeting my friends, were just free refreshments. Ha ha. So yes, I did feel like crying because the whole thing did exhaust me. With nothing much in return.

And the worst thing that happened to me today (and a few friends of mine) that DID make me cry, was THE betrayal. Nah, don't feel like talking about it. It hurts much. Enough for me to say that it was so unbelievable, I doubt even Ripleys would want to consider it. I was shaking when I first heard about it. Still am. Oh God.. Still couldn't devour it. Whatever..

And oh! I went to the pantry hoping that I could enjoy a cup of hot chocs in this gloomy weather.. And to sorta alleviate my spirit after whatever crap that has taken place. But it seems, even the coffee machine was against me. Written on the small screen was 'Chocolate finished.' Same thing happened with Mochacino. So I ended up having this super-bitter cuppa..!

Oh what a day!

-gabbana-

9 September 2010

Celoteh Penghujung Ramadhan

Ketika menghadiri sebuah liqa' di Masjid Sultan Abdul Aziz Shah di Shah Alam baru-baru ini, seorang Akh telah mengutarakan satu pendapat/idea/hujah yang sangat menarik dan ada benarnya. Lontaran pendapatnya itu membuatkan saya terkedu dan berfikir panjang.

Tatkala Ramadhan menuju ke penghujungya, berbondong-bondong umat Islam menyerang kompleks beli-belah untuk membeli pakaian baru untuk menyambut ketibaan Syawal. Ada juga yang sudah awal-awal lagi membeli persiapan untuk menyambut hari lebaran yang mulia. Dan antara alasan atau sebab yang dikemukakan mengapa perlunya mereka membeli pakaian baru sempena Syawal yang tiba (walaupun pakaian yang lama masih elok dan cantik) adalah untuk memenuhi tuntutan sunnah; memakai pakaian baru atau yang terbaik di hari raya, hari kemenangan yang penuh mulia.

Namun, pernahkah kita semua terfikir kaitan amalan/adat ini dengan ayat al-Quran, kata-kata Allah dalam surah al-A'raf ayat 26?

"Wahai anak cucu Adam! Sesungguhnya kami telah menyediakan pakaian untuk menutupi auratmu dan untuk perhiasan bagimu. Tetapi pakaian TAQWA, itulah yang lebih baik. Demikianlah sebahagian tanda-tanda kekuasaan Allah, mudah-mudahan mereka ingat."

Dan pernahkah anda terfikir mengapa hari raya 'Aidil Fitri itu dianggap sebagai hari kemenangan..? Kemenangan jenis apakah yang telah kita capai? Layakkah kita menjadi pemenang di hari lebaran yang penuh kemuliaan itu?

Sejauh mana antara kita yang benar-benar menghayati konsep Ramadhan sebagai madrasah Tarbiyyah? Sejauh mana yang seusai sebulan berpuasa di bulan Ramadhan, dia menjadi seorang insan yang jauh lebih baik dan positif daripada dirinya yang sebelumnya?

Sebenarnya, pakaian baru dan terbaik yang sewajarnya kita pakai pada hari pertama di bulan Syawal bukanlah baju melayu teluk belanga bersampingkan songket Terengganu atau baju kebaya fesyen terbaru berlabuci beribu. Tetapi pakaian yang paling baik adalah pakaian taqwa. Dan pakaian taqwa ini hanya dapat dibentuk, diasuh, disemai dan ditanam dalam jiwa seandainya sebulan di bulan Ramadhan digunakan sebaik-baiknya.

Tanya diri anda (dan juga saya), mengimbas kembali 29 hari yang lalu sepanjang bulan Ramadhan ini, sejauh mana yang telah kita capai? Adakah kita benar-benar menjaga tangan, mulut, mata, telinga dan yang lebih utama, hati kita daripada perkara-perkara yang dilarangNya? Dan yang lebih mencabar untuk kita, sejauh mana kita betul-betul berhati-hati dalam menjaga dan menahan diri kita daripada berbuat sesuatu yang mengurangkan pahala puasa kita..?

Menjaga diri daripada perkara yang membatalkan puasa itu senang. Tetapi mengawal diri daripada perkara-perkara yang menghilangkan/mengurangkan pahala puasa, itu susah.

Sejauh mana kita menghayati ruh Ramadhan? Sejauh mana kita berusaha mengejar Lailatul Qadar? Sejauh mana kita berazam untuk menjadikan Ramadhan kali ini bukan sekadar lebih baik, tetapi JAUH lebih baik daripada Ramadhan yang sebelumnya?

Kemenangan di bulan Syawal bukanlah kerana kita telah berjaya berpuasa, menahan lapar dan dahaga selama 30 hari. Hebat. Memang hebat. Anda pernah mendengar cerita orang bukan Islam yang ingin mencuba-cuba berpuasa? Mereka tidak mampu menahannya. Ramai yang mencuri-curi makan sebelum tiba waktu berbuka. Nah, pastinya anda hebat bukan? Bukan calang-calang orang yang dapat berpuasa selama 30 hari dalam setiap tahun!

Tapi bukan kehebatan itu yang menjadikan Syawal penuh dengan kegemilangan dan kejayaan. Kemenangan yang dimaksudkan adalah apabila kita berjaya memegang segulung ijazah Sarjana Muda Kepujian daripada madrasah Ramadhan yang penuh dengan mehnah dan cabaran. Ya, ramai yang mendaftar diri, malah mengikuti proses pengajaran dan pembelajaran selama 30 hari kursus pengajian dengan penuh komitmen. Tapi lebih ramai jumlahnya yang gagal dalam peperiksaan akhir. Sangat sedikit yang berjaya menerima segulung ijazah kepujian, memakai jubah TAQWA di hari graduasi.

Saya mendoakan agar kita semua terpilih untuk menjadi graduan berjaya madrasah Ramadhan! Insha-Allah...

***

Terlalu banyak perkara yang berlaku semenjak kali terakhir saya menulis di blog ini. Melihatkan diri ini, kadangkala hati menjadi sedih, sesal dan sayu. Mengapa? Tarbiyyah yang pernah diterima sebelum ini nampaknya belum benar-benar meresap ke dalam hati. Seperti span. Hanya ibarat mencicah biskut Digestive ke dalam air teh tarik panas; hanya bahagian luarnya sahaja yang basah, dalamnya masih kering dan rangup.

Kadang-kadang diri ini tertanya, hipokritkah aku..? Munafiqkah aku..? Astaghfirullah hal 'adzim.. Bila mana munajat dipanjatkan, amat sukar untuk mata ini mengalirkan airnya. Keras sangatkah hatiku ini? Sudah cukup baguskah aku ini, sedangkan kekasih Allah pun sampai basah-basah janggutnya bermunajat memohon keampunan daripadaNya? Astaghfirullah hal adzim.. Jahiliyyah-jahiliyyah tanpa disedari terus meresap ke dalam diri. Yang lebih menakutkan, hati ini berbunga riang apabila dihidangkan dengan juadah keseronokan dan kelalaian. Ya Allah.. Astaghfirullah..

Maaf, bukan sengaja untuk menjadikan tulisan kali ini bermoodkan sayu dan sedih. Tapi seringkali saya tertanya, sejauh mana saya akan pergi dengan tarbiyyah ini? Adakah saya mampu bertahan? Orang lain sudah bergerak laju ke hadapan. Berlari pecut seolah-olah tidak kenal apa itu penat dan lelah. Sedangkan saya? Suatu ketika dahulu mungkin pernah berlari-lari anak. Tetapi kini, entah merangkak pun tidak.

Hari ini sudah seminggu lebih saya melangkah ke alam pekerjaan. Cabarannya besar. Cukup besar. Ramai orang sudah futur kerananya. Buat masa ini, keadaan masih terkawal; mungkin disebabkan suasana di bulan Ramadhan yang penuh keberkatan. Kerja pun masih belum banyak. Tapi senarionya pasti berbeza dalam 2-3 minggu akan datang. Risaunya.. Takutnya.. Macam-macam yang pernah saya dengar. Dan kini saya sendiri yang akan mengalaminya. Medan yang sebenar. Ya Allah! Kuatkanlah hati hambaMu ini! Bantulah aku sepertimana yang Kau sukai!

***

Di kesempatan ini, saya dengan serendah-rendah dan sehina-hina diri, dengan penuh tulus ikhlas Insha-Allah, ingin memohon sejuta kemaafan daripada rakan-rakan yang mengenali diri ini, juga kepada para pembaca yang terus setia membaca tulisan-tulisan saya. Saya tahu saya adalah seorang insan yang punya banyak dosa. Alangkah cantik dan leganya sekiranya anda semua boleh meringankan beban ini dengan menghalalkan segala salah silap saya pada anda, juga mendoakan saya agar ditempatkan bersama para kekasihNya. Biidznillahi ta'ala..

Marilah kita bersama-sama bermuhasabah dan menilai kembali sejauh mana telah kita bertapak di bulan Ramadhan kali ini. Dan tandakan tempat anda berhenti; semoga pada tahun hadapan kita boleh pergi lebih jauh lagi.

Dengan satu syarat; Ramadhan kali ini bukan Ramadhan yang terakhir untuk kita...

SELAMAT HARI RAYA 'AIDIL FITRI! Jadikan ia hari kemenangan sebenar untuk kita semua! ;)

Allahu ta'ala a'lam.

-gabbana-

Related Posts with Thumbnails
"Sesungguhnya Allah membeli dari orang-orang mukmin, baik diri mahupun harta mereka dengan memberikan syurga kepada mereka. Mereka berperang di jalan Allah; sehingga mereka membunuh atau terbunuh...

Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan demikian itulah kemenangan yang Agung."

-At Taubah, 9:111

  © Blogger template 'Ultimatum' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP