Uswah Clothing

25 January 2010

Bila Kita Syahid!

Saya malu dengan anak-anak Palestin ni! Nampak je kecil dan comel (Comel sangat...! Especially budak perempuan yang baca doa tu..!), namun semangat jihad mereka jauh lebih membara dan bermakna... Kita yang kononnya dah faham Islam ni, yang kononnya sanggup menjualkan harta dan nyawa kerana Allah ni, dah sanggup mati untuk Allah, ar-Rasul dan Islam ni ke...?

Malu malu malu... Saya sangat malu!

Anda bagaimana..?




-gabbana-

24 January 2010

Increasing Returns to Scale!

Alhamdulillah, all praises be upon Allah, the Most Gracious, The Most Loving, the Most Merciful, the Most Understanding and the Most Just and Fair.


Alhamdulillah, today (Saturday) was one of my most productive days since I don't even remember when. Haha.. Yeah, lately it was quite difficult for me to have a productive time of my own. Largely, the blame is on me. I was very bad at managing my time, albeit knowing the very fact that time is a scarce commodity for everyone, especially for me. And I still am. =S

But hey, it's unfair right to complain and keep complaining "How I wish I could have 8 days in a week," or "Man... 24 hours ain't enough! Eva...!" or perhaps "Kenapala masa cepat sangat berjalan nih...?!"..? Yep, it's totally unfair and selfish because there are a lot of people, and I really mean a lot, out there who know how to optimize their time. Yet, they are given the same exact 24 hours per day and 7 days per week.






Anyhow... Today, like I said earlier, was very productive. Alhamdulillah.. =) We had qiam last night, followed by the so- called 'aktiviti-aktiviti berukhuwwah' such as playing basketball ukhuwwah and eating nasi lemak ukhuwwah. Hihihi.. I also had this special session of jogging ukhuwwah with Q, a friend from Portsmouth who came all over just to join our MABIT program. (And yes, Y, A and Ad as well! ^^) A very special friend indeed.


Afterwards, I went to Perpustakaan Sekolah Ekonomi London to do some works, though my eyes were barely able to open due to extreme exhaustion... Hehehe.. And I made the right decision. Alhamdulillah. Somehow I think I was able to grasp the materials (I did finance today) faster and somewhat more effective. Though after dinner with Mr. K, I had to succumb to my heavy eye-lids. Heh.. Was that a barakah..? If yes, my utmost gratitude and thanks to the Almighty. But if it was a test for me, I ask for his forgiveness. I am a weak and destitute human being after all, in need to be constantly reminded.

One thing for sure, If I were to stay at hom
e, I bet I would be as productive as well, though not in term of doing work. But rather in fully utilising my bed and duvet....... =p


So yeah, alhamdulillah, I am happy today. I feel healthy. I feel the ukhuwwah couldn't have been stronger. I feel I really utilised my time today. And on top of everything, I got to write this post! Hehe.. I am almost satisfied. =)

I hope I can continue this momentum
through out the term, until the final examination. Aaarrggghhh...! I hate exams, yet they are unavoidable. And this time, I need to be more serious and focus. It's my final year after all. Sigh... I still have a lot to catch-up, that's why I couldn't afford not to be in focus.

Increasing Returns to Scale?


Hahaha.. Many of you might be wondering now, what the heck is I'm blabbering about, when the title of this post seems so out of topic. Well, actually not really. For those who have learned economics, either extensively or briefly, I'm sure you have come across this term. No..?

Well, roughly and simply put, it means your outputs are more than your inputs. If you dedicate say 1 unit of input and you get 2 units of outputs, it means you are having increasing returns to scale (IRS), as opposed to decreasing returns to scale. And those who have heard of Economies of Scale, yes, this idea applies t
he very concept of IRS. IRS can be achieved mainly through specialisation, when you divide stages of production process into different departments, so that people can focus on their works. As a result, productivity increases as over time, people are getting used to their tasks and gradually become more and more efficient. This is illustrated by Adam Smith in the production line of pin-making industry. Also by Ford during the production of Model-T in the early 20th century.


Ford Model-T

Obviously, most producers would like to have IRS, because it means they are optimizing their production. They save costs, energy and resources by capturing IRS. So who on earth with the right mind doesn't like this idea right..?

And it can go beyond economic fundamentals. F
or instance, I can say I was experiencing IRS today, more or less, because I was able to cover a lot of materials in a realtively short of time. I think I have fully utilised my time, energy and opportunity and as a result, I got more than what I have expected. Alhamdulillah. That's IRS. =)

IRS in dakwah

Yes, don't be flabbergasted or anything. You are reading the right thing. Like I said, the notion of IRS can go beyond economics. Even in dakwah.

In doing dakwah works, people tend to lose their focus. Yes, they've got big ambitions and they want to do a lot of stuff. But they forget
where they are going. They want to achieve a lot of things, but they don't 'specialise,' they don't focus on works they are supposed to do. In consequence, even though their works and efforts are recognised and acknowledged, the results are not on par with the resources, time and energy they have put forward.


Yes yes yes... Allah does not look upon the results, but rather the efforts you have put in. But as Muslim, we also recognise the fact that we have to strive for the best. Putting it in a different way, results do matter. Besides being a motivation for a daie to work harder, it also works as an indicator whether all the efforts exhausted hitherto were worthwhile or not.

Allah, with His utmost Widsom and Benovelence says in the Quran;


"And say, 'Do [as you will], for Allah will see your deeds, and [so will] His messenger and the believers. And you will be returned to the Knower of the unseen and the witnessed, and He will inform you of what you used to do.'"

"Dan katakanlah, 'Bekerjalah kamu, maka Allah akan melihat pekerjaanmu, begitu juga RasulNya dan orang-orang Mukmin, dan kamu akan dikembalikan kepada Allah Yang Mengetahui yang ghaib dan yang nyata, lalu dibertikan-Nya kepada kamu apa yang telah kamu kerjakan.'"

at-Taubah, 9:105

This verse is indeed a very powerful one. It warns us, motivates us and reminds us to be productive in our works. It says, if we are doing the right thing, He will show the results of our tireless efforts to the rest of the Mukminin. Not for the sake of showing-off, but rather as a motivation and guideline for others.






But some people, they easily put aside and kick away this idea. For them, as long as they have done dakwah, that is good enough. Maybe... Maybe not. But remember, in doing our dakwah, we refer to the examples shown by our beloved ar-Rasul SAW, who through out his life as a messenger of Allah, was indeed a very focus and specialist man!

He knows which of his companions should do this and that. He makes du'a for the 2 Umars to join the force of Islam, because he knows best what to expect from these 2 Umars. And we have witnessed, when Umar al-Khattab r.a. embraced Islam, the course of dakwah was never the same again. That is IRS. He sends Mus'ab ibn Umair to Madinah, and he chose him out of many other sahabah, because again, he knows best who is Mus'ab and what are the qualities he possessed. And yes, Madinah was transformed overnight after Mus'ab was sent. That is IRS.

Of course, they are too many examples that I can illustrate, but the pointt that I'm trying to highlight is so straight forward; Rasullullah SAW could have done a lot of things in the early stage of his dakwah - he could have straight away formed a government, he could have sent delegations to Rome and Persia, he could have arranged a coup to topple Abu Sufyan and his friends. But no. He focuses on producing core groups; those who are willing to sell their souls and possessions for the sake of seeking the pleasure of Allah. He specialises in making sure the Musabiqun al-Awwalun are not merely Muslims by their names, but Muslims by their hearts. True Muslims. And when these have been achieved, when Rasulullah SAW are sure he has got strong back-ups in the course of uncertainties, then only he moves to a different stage of dakwah. That's why Islam is so easily spread afterwards; the basics are so strong that subsequent efforts to deliver the message of Allah are relatively easier. Rasulullah SAW has indeed used the right recipe of success.

Unfortunately, we Muslims nowadays are so impatient of achieving intangible results. We forget our main objective as a Khalifah in this world is to free the human being from the worldly-slavery and enslave themselves to the one and only master, Allahu Robbul A'lamin.

The main key is to be focus, and always be on the track. Once in a while, yes, you would be skidded away from the right path. But if you refuse to reposition yourself, at the end you would head for a different direction. And this is dangerous.

Of course, it is Allah who would reward us and I pray to Him that He would reward everyone and anyone who works tirelessly and unconditionally for the sake of Islam. After all, they are doing something, unlike some people who only know how to talk the talk, but not walk the walk.

But, come to the very idea of IRS, why not have productive results when they are achievable..? Why have 1 when you can have 5? Or 7? or even 9..? Start doing productive works and you can easily see the results.

And why do we need to optimise our dakwah works..? Why do the results matter..? Because whether you like it or not. the ummah is at its most vulnerable position at the moment. They are very few people who are committed in doing amar maaruf and nahi mungkar. Those who are doing serious dakwah works are almost non-existense, in the larger scale of course. Hence, that's why we need more people to join us, to be in the team. We need more talents, more contributions and more efforts because we are nothing compared to the armies of taghut. We need to strenghten our movement so that they will always be people to continue our work. We need more core groups who are selfless and ever more willing to sacrifice their bodies and souls for Allah. And we simply couldn't afford to waste any resources as at this point of time, everything counts. That's why, IRS is an interesting point to be considered by all who claim themselves to be a daie.

Ask yourself: Why not...?

Allahu a'lam.

-gabbana-

21 January 2010

Akhi - Bahagian Kelima dan Terakhir

Akhirnya 'Akhi' telah sampai ke penghujungnya. Sememangnya penulis bercadang untuk menyudahkan siri cerpen ini pada bahagian yang kelima. Kepada anda yang telah lama menunggu, penulis dengan seikhlas hati ingin memohon maaf. Pelbagai urusan yang terpaksa diutamakan menjadikan penulis sangatlah sibuk, ditambah pula dengan kesibukan berada di tahun akhir pengajian. Alhamdulillah, kini penulis berkesempatan untuk menyiapkan 'Akhi.'

Semoga para pembaca menyukai dan dapat menjiwai pengakhiran siri ini. Penulis berdoa agar usaha yang tidak seberapa ini akan diberkahi dan dirahmatiNya, Insha-Allah. Kepada anda yang ingin membaca siri-siri sebelum ini, sila klik pada link 'Cerita Pendek' di sebelah kiri blog ini. Akhir kata, selamat membaca..! =)

***

Aku memicit-micit kepalaku. Sejak akhir-akhir ini, kepalaku sering berdenyut-denyut. Nyut-nyut. Sakitnya bukan kepalang. Aku membayangkan seolah-olah ada seorang tukang batu di dalam kepalaku, yang sedang sibuk memahat dan memecahkan segala isi kepalaku. Nyut-nyut. Aduusss.. Pedihnya...!!

Aku malas mahu ke klinik atau hospital kerajaan. Manakan tidak. Kalau aku pergi, alamatnya bertambah sakitlah aku; manusia yang begitu ramai, yang bermacam ragam dan bau pasti akan menjadikan kepala otak aku ini bertambah perit dan sakit. Aku mengambil keputusan untuk ke rumah sakit sekolah sahaja. Aku adukan masalah aku kepada Mak Cik Saonah, matron rumah sakit sekolah sejak 20 tahun yang lalu. Reputasi Mak Cik Saonah sebagai veteran di sekolah itu sangat gah dan hebat sehinggakan aku dengar Tuan Haji Pengetua pun kadangkala berjumpa dengannya untuk meminta pandangan dan sokongan. Fuuhh.. Memang mantap.

Aku adukan kepadanya tentang masalah aku. Mak Cik Saonah memandang aku dengan pandangan pelik dengan bibirnya yang terjuih. Aih, pelik sangatkah penyakitku ini? Mak Cik Saonah bertanya aku beberapa soalan sebelum mengambil keputusan yang penyakit aku ini hanya pening-pening biasa akibat stress belajar. Nak SPM la katakan. Bahang panas dek cuaca kering di bulan Julai ini juga mungkin penyebab dan penyumbang kepada sakit kepalaku ini. Lantas dia memberikan sepaket ubat putih tertulis 'KK' di setiap butiran ubat tersebut. Kementerian Kesihatan. Panadol. Paracetamol. Adik-beradik la tu..

Dalam perjalanan pulang dari rumah sakit, aku bertembung dengan Masykur. Aku tersenyum. Penawar apakah yang lebih mujarab kalau bukan melihat orang yang benar-benar kita sayangi dan hargai...? Aaaahhh.... Terasa pening di kepala pantas sahaja lari meninggalkan aku. Ajaib!

"Eh Mik. Kau ok ke ni...??"

"Aku ok aku ok. Kenapa Kur..? Kau tanya macamlah kau nampak jembalang kat belakang aku ni.. Hihihi.."

"Betul ke ni Mik...? Muka kau pucat semacam je ni. Kau dah makan..? Kau tak sihat ke?"

"Betul aku sihat. Maybe aku..."

"Ha, tu apa kat tangan kau tu...??"

Masykur terus memegang tanganku dan mengangkatnya tinggi agar dia dapat melihat dengan lebih dekat paket berisi butir-butir putih yang diberikan Mak Cik Saonah.

"Kau tipu aku aku Mik. Kata ok. Ni apa ni....?"

"Mana ada aku tipu Kur. Aku pening-pening sikit je. Ok la tu namanya. Kalau kepala pecah ke, kaki tercabut ke, bibir terbakar ke, tu baru tak ok..."

"Kau main-main dengan aku ye Mik. Kita betul-betul risau pasal dia, dia boleh buat kelakar pulak!"

"Kur... Janganlah macam ni. Aku serious takde apa-apa. Tengok aku, ceria je kan..? Comel macam biasa kan..? Aku sihat, aku ok... Pening-pening sikit je. That's all, don't worry. Ok..?"

"Haaaiihhh.. Fine fine. Kau ni memang degil la Mik..."

"Dan kau memang cerewet."

Aku tersenyum. Dan Masykur tertawa kecil.


***

Sudah seminggu sakit kepalaku ini persis tidak hilang. Berdenyut-denyut. Kini denyutannya lebih hebat dan merisaukan. Dan setiap kali ia berdenyut, setiap kali itulah aku terpaksa menggenggam tanganku atau mengetap gigi gerahamku menahan sakit.

Ubat yang diberikan Mak Cik Saonah sudah habis semuanya aku telan. Setiap kali aku makan ubat berwarna putih dan pahit itu, pasti pening di kepala akan hilang. Sebentar. Dan kembali menyerang tidak lama selepas itu. Aku buntu. Kalau aku pergi ke rumah sakit sekali pun, aku pasti Mak Cik Saonah akan tetap memberikan diagnos dan preskripsi yang sama.

"Kur, jom teman aku balik jom. Aku nak baring la. Sakit kepala..."


"Eh, tunggu la kejap. Lagi setengah jam je prep nak habis."

"Tak pe la Kur. Kau siapkan kerja kau, aku nak balik. Tak tahan la..."

Masykur cepat-cepat mengemaskan barang-barangnya. Kaget. Aku tersenyum sinis, di dalam hati. Aku arif benar setiap inci dan sudut kelemahan sahabat karibku ini. Pantang diacah, pantang diajuk, pasti dia akan terus mengibarkan bendera putihnya! Namun, dia hanya mudah mengalah denganku, tidak pada yang lain. Aku fikir, hubungan kami pastinya cukup istimewa di matanya. Kadang-kadang aku berasa bersalah kerana sering menyalahgunakan kelemahannya yang satu ini untuk kepentingan peribadi.

"Eh Mik, tunggu aku!"

Ketika aku hendak turun tangga, tiba-tiba kepalaku bagai hendak meletup. Sakitnya hanya Allah sahaja yang tahu. Aku memegang erat besi tangga yang sudah berkarat. Dapat aku rasakan butir-butir cat yang sudah tertanggal dalam genggamanku. Aku memejam mata. Ya Allah.... Aku mengetap gigiku. Ya Allah... Genggamanku pada besi tangga semakin kuat. Ya Allah... Aku tidak tertahan lagi. Lutut dan kakiku terasa begitu longgar. Kepalaku berpinar dan pandanganku menjadi gelap...

"Mik...?? Mik..!! Mik................"

Suara Masykur memanggil namaku adalah perkara terakhir yang didaftarkan di kepalaku...


***

"Kur, kau rasalah, antara kita, siapa yang mati dulu..?"

Aku membetukan buntutku, agar lebih selesa duduk di atas batu sungai yang leper dan licin itu.

"Ish... Apa yang kau merepek ni Mik...? Takde topik lain ke yang kau nak borak...?"

Diam sebentar. Bunyi gelak tawa rakan-rakan kami yang sedang bermandi-manda di bawah sana jelas kedengaran. Hari itu kelas 4 Samudera mengadakan aktiviti luar kelas, dan guru kelas kami, Cikgu Tarmizi Osman membawa kami ke sini, Ulu Chepor, untuk merehatkan badan dan minda. Kami berdua sudah puas mandi dan kini duduk di tebing tinggi sungai yang mengalir. Pemandangan dari tempat kami duduk ini cukup mempesonakan.

"Bukan apa Kur. Kan Ustaz A'sim ada cakap, kita kena selalu mengingati mati. Tak kiralah bila dan di mana kita berada. Mati tu bia-bila je boleh datang menjemput kita. Sekarang pun boleh!"

"Uissshhh kau ni Mik! Memang betullah apa yang Ustaz A'sim cakap tu. Tapi janganlah spoil mood sekarang ni...!"

Aku tersenyum.

"Jiwa orang-orang mukmin itu bukan ke merindui mati..? Mereka tidak takut dengan mati malah menanti-nantikannya. Ustaz A'sim lah yang cakap. Sebab mereka tidak sabar-sabar untuk berjumpa dengan Rabb mereka yang sangat mereka cintai!"

Masykur tersenyum simpul. 1-0! Bukan senang aku nak dapat peluang ni. Bila mana ada bicara agama, acapkali dia yang juara!

"Kur... Aku ingat aku tak nak kahwinlah."

"Pulak... Eh Mik, kau ni demam ke..? Ke ada orang ketuk kepala kau tadi...??"

"Hahaha.. Kenapa pulak..?"

"Ye la, kau punya tajuk perbincangan, punyalah ekstrem..! Daripada mati, boleh pulak tukar jadi kahwin!"

Kedengaran suara Farid menjerit, memarahi sesuatu. Kami menjenguk ke bawah. Pasti Taslim yang mengusiknya!

"Hahaha.. Mana ada ekstrem Kur. Aku tak nak kahwin kat dunia ni, sebab aku nak kahwin di syurga..! Dengan bidadari!"

Aku tersenyum lebar. Masykur ketawa kecil sambil menggeleng-gelengkan kepalanya. Bunyi deruan air yang deras menyejukkan telinga. Subhanallah! Betapa indahnya ciptaan Tuhan. Keadaan sekeliling yang nyaman, ditambah pula dengan kicauan unggas yang bersahut-sahutan dan dedaunan hijau yang menyerikan mata, membuatkan aku berasa cukup tenang dan senang. Duduk pula bersama sahabat yang amat aku kasihi... Subhanallah...

"Kau ingat tak Kur, Ustaz A'sim ada bercakap tentang 7 golongan yang di akhirat nanti, akan dinaungi dengan Arasy Allah..?"

"Yup! Kenapa..?"

"Aku cukup terkesan dengan golongan yang keempat.."

"2 orang pemuda yang berkasih kerana Allah, dan bertemu dan berpisah kerana cinta akan Allah..?"

"Haah. Kau rasa kita layak tak...?"

Masykur menembak aku dengan pandangannya yang pelik. Hening sebentar. Kemudian dia mengukir senyuman di bibirnya... Senyuman yang cukup menawan dan meyakinkan.

"Insha-Allah Mik, Insha-Allah."

Kami tidak berkata apa-apa selepas itu. Hanya menikmati keadaan sekeliling. Kemudian Masykur tidak semena-mena memulakan bicara.

"Kau tau Mik...? Aku ingatlah kan... Aku ingat..."

"Ha..? Apa dia..?"

"Aku ingat aku pun nak kahwin dengan bidadari jugalah!"

Deraian tawa kami memecahkan keheningan flora Ulu Chepor...


***


Aku membuka kelopak mataku. Bau kuat seperti klorin menusuk hidungku. Siling putih dihiasi dengan ukiran-ukiran bunga melangiti tempat aku berada. Agak lama sebelum aku dapat mengagak di mana aku berada. Hospital. Itu pun setelah lengan kananku memberi isyarat sakit dan pedih. Aku lihat lengan kananku itu, dan aku nampak jarum 10 kali ganda besarnya daripada jarum menjahit milik Ummi tertusuk dalam. Mataku terus menyelusuri tiub lutcahaya yang bersambung dengan jarum itu. Aku lihat dua kantung - satunya berisi cecair berwarna kekuning-kuningan dan yang satu lagi berisi cecair seperti air biasa - bersambung dengan tiub itu. Wah, teruk benarkah penyakitku ini..?


Agak lama sebelum aku perasan aku bukan seorang di bilik itu. Di sudut bilik itu ada seorang wanita yang sedang berbaring di atas katil. Dia tidak kelihatan seperti dia memerlukan rawatan. Aku mengamatinya dengan lebih rinci. Ummi! Hatiku melompat girang. Aku cuba untuk memanggil Ummiku, tetapi entah mengapa, tiada bunyi yang keluar daripada peti suaraku. Sakitnya kepalaku bukan kepalang, seperti ditusuk-tusuk dengan pemutar skru. Aduh...

Aku melihat ke dinding. Jam menunjukkan pukul 3. Tidak aku pasti 3 pagi atau 3 petang....


Tiba-tiba perasaan mengantuk dan penat yang amat sangat menyelubungi seluruh tubuhku. Aku pejamkan mata. Gelap gelita.


***


Aku terjaga. Aku dikejutkan dek suara yang sangat aku kenali. Suara yang sangat aku rindui. Masykur. Perlahan-lahan, aku buka mataku. Aku masih di tempat yang sama. Cuma bilik itu lebih cerah daripada sebelumnya. Aku lihat Masykur, Abbi, Ummi dan Abang Wan sedang berbual-bual perlahan, mungkin tidak mahu menggangguku. Cikgu Sharifah Arfah, Penolong Kanan HEM dan Cikgu Zaitun Embun, guru fizik merangkap guru kelasku turut berada di situ.


"Ummi..."


Perbualan terhenti dan semua mata tertumpu kepadaku. Masykur mendahului yang lain terus pergi mendekatiku. Ummi kedua dan diikuti Abbi. Abang Wan hanya berdiri di tempat tadi.


"Mik! Alhamdulillah... Lama kau tidur Mik."


"Mikail sayang. How do you feel nak..? Semua ok?"


Aku tersenyum lemah. Aku tidak pasti sama ada senyum yang mereka lihat di bibirku, atau bibir pucat yang tidak bernyawa.


"I'm ok. Rasa biasa je... Dah berapa lama Mik kat sini..?"


"Baru sehari. Bila Masykur called Ummi cakap yang Mik masuk hospital, Ummi dan Abbi terus datang sini."


Aku tersenyum lagi.


"Mik, kau ingat apa-apa tak..? Kau tahu apa yang jadi malam semalam?"


Aku diam. Tidak pasti apa yang patut aku jawab.


"Kau jatuh tangga. Alhamdulillah, tak ada apa-apa sangat. Cedera ringan je. Tapi riuh la satu sekolah. Ye la, Ketua Pelajar jatuh tangga, siapa yang tak kecoh!"


Masykur mengusik. Aku hanya mampu tersenyum.


"Kur, apa kena dengan aku ni..? Takkan sakit kepala biasa pun diorang nak cucuk aku sampai macam ni..?"


Abbi mencelah.


"Mik, Mik berehat je ok..? Kami pun tak pasti lagi apa yang tak kena. We are still waiting for the diagnosis result."


Masykur hanya tersenyum. Seolah-olah memberikan kepastian kepadaku bahawa tiada apa-apa yang perlu dikhuatirkan.


Cikgu Sharifah Arfah dan Cikgu Zaitun Embun kemudian datang dekat kepadaku. Kami berbual-bual dan Cikgu Sharifah Arfah memberi jaminan yang kelonggaran akan diberikan kepada rakan-rakan yang mahu datang melawat. Aku sempat mengusik Cikgu Zaitun Embun supaya mengadakan sesi khas untukku di hospital ini kerana aku tidak mahu ketinggalan. Masykur hanya mencebik mengusik seusai aku meyatakan hasratku itu. Aku tersenyum sinis.


Tidak lama selepas itu, Cikgu Sharifah Arfah, Cikgu Zaitun Embun dan Masykur meminta diri. Walaupun aku berasa sedikit berat untuk melepaskan Masykur, tetapi aku pasti dia ada banyak kerja dan tugasan yang perlu diselesaikan.


Malam itu, hanya Ummi dan Abbi yang menemaniku. Abang Wan sudah pulang ke kolejnya.


***


Aku memakai jubah putih yang cukup bersih dan suci. Orang-orang yang berada di sekelilingku juga memakai pakaian yang sama. Semuanya kelihatan gembira dan ceria. Entah mengapa, aku juga berasa cukup gembira dan ceria. Aneh. Aku mencari-cari wajah-wajah yang aku kenali. Tidak berjaya dijumpai.


Aku memandang sekeliling. Tempat apakah ini..? Kelihatan seperti padang pasir yang cukup luas. Pasirnya putih dan halus. Tidak dapat ku kesan sempadannya. Hanya dapat ku lihat garisan horizon nun di hujung sana. Tetapi ganjil, suasananya cukup dingin dan selesa. Kami semua berjalan ke arah yang sama; suatu sumber cahaya kebiru-biruan yang tidak ku pasti di mana puncanya. Semua yang ada berbual-bual mesra sesama mereka. Kelihatan begitu selesa dan menikmati perjalanan ini.


Tiba-tiba kedengaran suara memanggil-manggil namaku. Suara yang aku tunggu-tunggu. Suara yang aku cari-cari. Masykur.


"Mik...! Mik...!"


"Kur..!"


Aku tersenyum girang.


"Mik...! Tunggu aku Mik!"


"Masykur..! Ke mari kau! Ke sini bersama aku! Di mana kau..?"


"Mik, belum tiba masa aku Mik! Belum lagi!"


Aku cuba mencari-cari sumber suara itu. Ahhh... Masykur, di mana kau..??


"Kur..! Apa maksud kau...?"


"Bersabar wahai saudaraku. Nantikan aku di sana! Kita pasti berjumpa. Pasti!"


Sayup-sayup sekali suara sahabat kecintaanku itu. Tidak lagi kedengaran suaranya selepas itu. Aku hairan. Di sana? Di mana? Namun kakiku terus melangkah ke hadapan, menuju cahaya biru itu bersama-sama yang lain...


***


Aku menutup lejar kulit coklat itu. Air mataku tidak tertahan-tahan lagi. Entah kali berapa sudah aku baca lejar milik Mikail ini. Catatan hidupnya sepanjang dia mengenali aku; dari hari pertama sehinggalah dia menghembuskan nafasnya yang terakhir. Tidak ada yang tertinggal. Tidak pernah aku bosan membacanya! Walau sekali!


Sudah 5 tahun Mikail pergi menghadap Ilahi. Aku masih ingat tarikh keramat itu, 31 Julai 2004. Hari itulah buat kali terakhir aku menatap wajah sahabat dunia akhiratku itu. Buat kali terakhir aku bisa memegang tangannya. Buat kali terakhir aku dapat membelai rambut hitam pekatnya. Dan buat kali terakhir aku dapat mengucup dahinya. Aduhai Mikail. Tidak tertahan rinduku padamu, wahai sahabatku!


Rupa-rupanya, sakit kepala yang dialaminya bukanlah sakit biasa. Dia menghidap barah otak yang sudah sampai ke peringkat terminal. Tiada apa lagi yang mampu dilakukan. Ketika Ummi dan Abbi mendengar berita itu daripada Doktor Suhaimi, doktor yang bertanggungjawab ke atas Mikail, mereka seolah-olah tidak dapat menerimanya. Ummi terutamanya, terduduk dan diam seribu bahasa apabila mendengar perkhabaran itu. Aku sebak.


Tetapi aku kagum dengan Mikail. Apabila diberitahu kepadanya tentang penyakitnya itu, walau pun pada mulanya dia sedikit terkejut, tetapi seolah-olah dia sudah dapat mengagaknya. Dan tidak lama sebelum dia mengukir senyuman, redha dengan ketentuan Ilahi.


Keadaan Mikail bertambah kritikal dari hari ke hari. Badannya cukup lemah dan tidak bermaya. Pihak hospital akhirnya membenarkan Ummi dan Abbi membawa Mikail pulang. Aku berkeras untuk ikut serta, walau pun pada mulanya dinasihati oleh Abbi untuk pulang ke sekolah meneruskan pelajaranku. Setelah menghubungi Cikgu Sharifah Arfah dan berkemas, aku mengikuti Ummi dan Abbi pulang ke Kuala Lumpur. Suatu keputusan yang tidak akan aku sesali sepanjang hayatku.


Akhirnya Malaikatul Maut datang menjemputnya seminggu selepas Mikail dibenarkan pulang. Ketika itu, aku baru selesai solat Subuh berjemaah bersama Mikail. Yang terakhir untuknya. Katanya, dia teringin benar menjadi makmumku sebelum dia pergi meninggalkan aku. Aku sebak, malah tersedu apabila Mikail menyatakan hasratnya itu. Aku setuju. Sepanjang solat, tangisan sebakku yang lebih kerap kedengaran.


Seusai memberi salam, aku menoleh ke belakang. Mikail tersenyum lemah. Wajahnya benar-benar pucat.


"Kur... "


Aku segera memegang tangannya. Sejuk.


"Kur, terima kasih ya...? Untuk segalanya..."


Jiwaku diruntun hebat. Aku genggam erat tangannya. Setiap butir kata yang diucapkannya benar-benar mengusik hati dan perasaan. Dadanya turun naik; begitu sukar dan payah untuk dia menghabiskan kata-katanya.


"Sampaikan salamku pada Ummi dan Abbi. Juga pada yang lain..."


Aku menangis. Dapat ku rasakan wajahku basah, hidungku comot dan dadaku sempit.


"Kur, jangan lupa janji kau. Kita akan berjumpa di sana ya...? Jangan lupa ya akhi..."


La ila ha illallah...


Genggamannya terlerai. Matanya tertutup. Dadanya tidak lagi berombak.


Ya, tidak akan aku lupa tarikh itu - 31 Julai 2004 - selama-lamanya.

Aku lap mataku. Aku hela nafas panjang dan hanya setelah aku dapat menenangkan diriku, aku buka kembali lejar kulit coklat itu. Terus ku buka muka surat yang terakhir yang tertulis dengan kata-kata indah Mikail....


.....................................................................................


Salam sayang dan sejahtera ke atas dirimu.


Ke hadapan sahabatku, saudaraku dan temanku Masykur...


Akhi,


Aku pasti, ketika kau membaca warkah ini, aku sudah pun tiada di alam yang fana ini. Aku pasti, tatkala kau sedang membaca coretan liku-liku hidupku ini sepanjang kau mengenali aku, segala ingatan kita bersama akan menerjah jiwamu.


Bersabarlah wahai saudaraku. Sesungguhnya Allah bersama orang-orang yang sabar. Pemergianku ini tidak lama. Malah bukan buat selama-lamanya. Ya mungkin selama-lamanya di dunia yang hina ini. Tetapi aku terus hidup, menantikan kehadiranmu di dunia sana.


Akhi,


Tiada apa yang lebih aku syukuri melainkan dapat mengenali seorang sahabat sepertimu. Tiada yang lebih aku berterima kasih melainkan diberi peluang oleh Allah untuk menyayangi seorang insan sepertimu. Dan tiada apa yang buatkan aku lebih gembira melainkan mengetahui bahawa hubungan persaudaraan kita lebih pekat dan kuat daripada hubungan darah.


Pada masa yang sama, tiada apa yang lebih aku tangisi melainkan terpaksa berpisah denganmu, wahai saudaraku. Tiada apa yang lebih memilukan melainkan mengetahui bahawa aku tidak dapat bersamamu dalam perjuangan menegakkan agama ini. Dan tiada apa yang lebih menyayatkan hati melainkan mengetahui bahawasanya kau akan meneruskan perjuangan ini sedangkan aku terpaksa berhenti di sini untuk beristirehat.


Akhi,


Jangan tangisi pemergianku ini ya..? Malah jadikan ia sebagai motivasi untukmu, agar kau berjanji pada dirimu untuk datang berjumpaku di alam sana. Jadikan ia sebagai tangkal semangat untuk kau bersama-samaku menemui Tuhan kita dalam keadaan berseri-seri. Jadikan ia sebagai azimat untuk dirimu berjihad di jalan ini, kerana Allah membeli jiwa dan harta seorang mukmin itu dengan syurga yang hakiki.


Oh ya, terima kasih kerana menemukan aku dengan usrah. Terima kasih kerana memperkenalkan aku dengan ukhuwwah. Dan terima kasih kerana mengajarkan aku apa erti mahabbah.


Sampaikan salam sayangku pada Abbi, Ummi, kakak-kakak dan abangku, Ustaz A'sim, cikgu-cikgu semuanya dan rakan-rakan kita yang lain ya..? Katakan pada mereka, jangan bersedih, bukankah setiap yang bernyawa itu pasti akan mati? Katakan juga pada mereka, jika mereka merinduiku, lihatlah pada diri sahabatku Masykur, kerana pada dirinya ada Mikail...


Doakan kesejahteraan aku di sana. Aku pasti akan sunyi tanpamu...


Yang merinduimu,
Muhammad Aedil Mikail


.....................................................................................


Aku tutup lejar kulit coklat itu. Aku pejamkan mataku dan aku ketap gigiku. Butir-butir kaca mengalir di pipi. Aku tarik nafas sedalam-dalamnya. Oh Tuhan... Begitu pedih rasa rindu ini...!


Ya Allah, semoga kau masukkan sahabatku ini di dalam golongan orang-orang yang dicintai dan diredhaiMu. 

Aku pegang erat lejar kulit coklat tertulis 'Akhi' di kulit depannya.


Ya Allah, semoga kau rahmati ruh sahabatku ini dan permudahkan urusannya di alam sana.

Aku melangkah keluar dari tanah perkuburan yang menempatkan jasad Mikail.


Ya Allah, ketemukanlah kami di telaga syurga kelak, di taman-taman indah yang kau janjikan buat mereka yang bertemu dan berpisah keranaMu...

Aku menoleh ke belakang, sekilas pandang sebelum pergi meninggalkan tempat itu.


Amin.

***

"Sesungguhnya setiap Mukmin itu bersaudara..."
- al-Hujuraat, 49:10


"Tidak beriman seseorang itu sehingga dia mencintai saudaranya sepertimana dia mencintai dirinya sendiri."
- Hadith Riwayat Bukhari dan Muslim


"Tujuh golongan yang akan diberi naungan oleh Allah pada hari yang tiada naungan melainkan naunganNya...dua orang lelaki yang berkasih sayang kerana Allah, dan mereka bertemu dan berpisah kerana cinta kepada Allah dan mengharap keredhaanNya...
-Hadith Riwayat Bukhari, Muslim, Ibn Majah dan lain-lain.



-gabbana-

Watak-watak dalam 'Akhi' adalah rekaan semata-mata. Sekiranya ada kena-mengena dengan yang hidup atau pun mati, hal itu hanyalah kebetulan. Penulis memohon maaf seandainya ada tulisan dalam siri 'Akhi' ini menyinggung perasaan mana-mana pihak. Semoga ukhuwwah yang tertaut antara kita berkekalan hingga ke syurga...! Allahu 'alam.

Hak cipta terpelihara (C) 2010.

18 January 2010

Jangan biarkan semangat itu hilang!

Alhamdulillah. Alhamdulillah. Alhamdulillah. Dengan rahmat dan inayah-Nya, Syahadatul Haq a.k.a. SH untuk penduduk-penduduk London, Warwick, Birm, Portsmouth dan kawasan sekitarnya telah pun melabuhkan tirainya lewat tengah hari tadi.

Best sangat tengok semangat dan response yang telah ditonjolkan oleh para peserta. Uiishhh... Jeles sangat tengok diorang nih! Kalau ikutkan, SH yang kali ini adalah SH yang ketiga yang telah saya ikuti. Yes, each and every SH has its own penangan. But somehow, penangan SH kali ni adalah antara yang paling 'ummmphhh' dan menyengat..! =) Memang sangat-sangat rugi ah sesiapa yang tak pergi!

The best thing about organising such a program, kitorang organiser nih yang sebenarnya benefit lebih daripada para peserta. Sebab..? Well, besides getting free reminder and refresher on our obligations as a full-time dai'e, melihat semangat adik-adik yang berkobar-kobar dan meletup-letup turut menaikkan semangat kitorang. Sangat teruja dan seronok mendengar feedback mereka. Berasa lebih best nak bergerak lebih jauh ke hadapan, sebab secara tak langsung, kitorang tahu ada barisan pelapis yang sudi dan sanggup menggalas tanggungjawab syahadah yang maha berat itu bersama-sama. Bak kata salah seorang adik peserta, sekarang bahan-bahan yang penuh dalam beg kami sudah mula diedar-edarkan untuk dikongsi bersama. Berat sama dipikul ringan dijinjing sama..! Aduh syoknya!

Namun, antara yang menjadi concern utama adalah semangat adik-adik yang melompat-lompat ini akan bertukar mejadi lari-lari anak sahaja. Kemudian mula berjalan biasa. Kemudian berjalan perlahan. Kemudian merangkak. Dan lebih takut seandainya semangat mereka terhenti begitu sahaja...! -__-" Sangat-sangatlah rugi sekiranya semangat mereka yang sudah terbakar dan meletup-letup itu tidak diteruskan..!

Untuk adik-adik yang mungkin terbaca post ini, ingat, motivasi anda semua adalah "Saya tidak mahu menjadi yang tertapis!" Ingat tak..?? Semangat dan kemahuan kita pastinya akan naik dan turun. After all, memang fitrah iman itu naik dan turun; yazid wa yankuz. Namun, jangan biarkan ia jatuh merudum seperti saham Dow Jones sewaktu Great Depression dahulu. Jangan biarkan keazaman kita untuk berubah dirobek-robek dan dihancurkan oleh rakan-rakan di sekeliling kita, yang mula memandang pelik dan enteng terhadap perubahan yang kita ingin lakukan. Jangan sekali-sekali berputus asa sebelum mencuba..!

Ingat lagi cerita Hanzalah..? Kalau tak ingat, meh saya ceritakan lagi! Memang peberet saya when it comes to story-telling nih..!

Suatu hari, Hanzalah r.a. datang bertemu Abu Bakr as-Siddiq r.a., menangis dalam kegelisahan dan kerisauan. Lantas Abu Bakr bertanya, "Hai Hanzalah, mengapa kamu menangis?"

Hanzalah menjawab dalam tangisnya itu, "Aku seorang yang munafiq!"

Sudah pasti Abu Bakr terkesima mendengar jawapan itu. Apatah lagi, Hanzalah bukanlah calang-calang orangnya! Abu Bakr bertanya lagi, "Munafiq..? Apakah yang menyebabkan kau berkata demikian hai Hanzalah...?"

"Ketika mana aku bersama ar-Rasul, aku begitu bersemangat untuk menyebarkan risalah Allah. Setiap kali aku duduk bersamanya dan sahabat-sahabat kita yang lain, aku berasa seolah-olah aku mahu berjihad there and then! Tapi setiap kali aku pulang ke pangkuan isteri dan anak-anakku, semangatku yang berkobar-kobar itu begitu mudah hilang dan cair. Entah ke mana perginya tekad dan azam aku untuk berkorban kerana Allah! Bukankah munafiq namanya itu, wahai Abu Bakr...??"

Abu Bakr tergamam. "Jika begitulah keadaannya, aku pun munafiq jugalah!"

Lantas Abu Bakr turut menyertai Hanzalah menangis tersedu-sedu. Lantas mereka berdua mengambil keputusan untuk berjumpa dengan Nabi SAW ketika itu juga.

Setelah mendengar kisah dan penjelasan kedua-dua sahabatnya, Nabi SAW tersenyum dan berkata, "Demi Zat yang menguasai diriku, jika kalian terus-menerus berada dalam kondisi seperti ketika kamu di sisiku dan dalam keadaan zikir, tentu malaikat akan mengucapkan salam buat kamu sekalian pada tempat tidur dan perjalananmu. Akan tetapi wahai Hanzalah, itu sewaktu-waktu. Wahai Hanzalah, itu sewaktu-waktu. Wahai Hanzalah, itu sewaktu-waktu..."

(Dialog antara Abu Bakr dan Hanzalah hanyalah rekaan semata-mata, untuk menghidupkan jalan cerita...)

Begitulah cerita Hanzalah yang merasakan dirinya munafiq, kerana semangatnya ketika bersama Nabi SAW tidak sama ketika dia bersama keluarganya. Tapi Nabi SAW sendiri acknowledged kemampuan dan batas-batas yang ada pada seorang insan bernama manusia. Memang ada masa-masanya semangat kita untuk menjadi saksi ke atas kebenaran yang hakiki ini, pudar dan luntur macam kotoran di kolar baju yang dibasuh dengan Dinamo. *uhuk uhuk*

Tapi, that does not mean you are completely vulnerable! Jangan sekali-kali jadikan iman yang lemah dan semangat yang susah untuk dikekalkan sebagai alasan, kenapa anda tidak boleh kekal di jalan kebenaran ini!

So macam mana nak kekalkan semangat yang dah dapat time SH...??

Ha, ingat lagi tak resolusi anda semua..? Cuba sebaiknya untuk melaksanakan resolusi-resolusi tersebut..! Kalau rasa tak berupaya, jangan risau, kitorang sentiasa di sini menghulurkan tangan keikhlasan sebagai bantuan! ;) Ukhuwwah yang telah terbina, bukanlah sebagai penambah entry baru di iPhone anda, atau menghiasi photo-page Facebook anda. Tidak! Tetapi biarlah ukhuwwah yang sangat indah ini, dibaja dan disemai, supaya kita semua dapat makan hasilnya di syurga Allah nanti..! Insha-Allah!

Ingat tau..! Jangan biarkan semangat anda yang berkobar-kobar itu dipadamkan oleh angin kedengkian dan air keseronokan duniawi! Dan jangan jadi seperti Inche Zuljaushan..! Jangan biarkan nasi yang penat dibasuh dan ditanak, menjadi bubur yang tidak sedap dan basi...!

Oh! jangan lupa 2:143 dan 2:140 ok...??

Anda semua dah tahu tanggungjawab anda sebagai saksi ke atas kebenaran yang hakiki. So... Apa tunggu lagi...?? Jom kita jalankan tugas kita sekarang...! ;)

-gabbana-

10 January 2010

Sesejuk Salju

Hari ini saji turun lagi,
Bagai tiada titik noktah,
Setiap hari gugur bagai dedaunan,
Kering dan mati,
Di musim luruh.

Salji putih sebersih sesuci,
Mata terpukau luas memandang,
Putihnya tulus dan murni,
Oh! Sungguh indah ciptaan Tuhan,
Sayang ia jarang dihargai.

Namun telingaku merah,
Tanganku gigil,
Hidungku copet,
Kakiku kecut,
Dek salji yang turun,
Sesejuk tanah Antartika.

Aduhai! Sejuknya tidak terperi,
Menusuk terus ke tulang hitam,
Angin dingin menambah sengsara,
Aku kaku,
Aku ketar,
Derita seksa sesejuk salju..!

Oh! Sesejuk salju!
Biarlah telingaku merah,
Tanganku gigil,
Hidungku copet,
Dan kakiku kecut,
Asalkan hatiku yang satu,
Tidak beku,
Sesejuk salju.

-gabbana-

6 January 2010

Jangan jadi seperti Inche Zuljaushan!

Sapa dia Inche Zuljaushan ni..?

Haaa...

Nama pun dah ala-ala menarik dan tertarik kan...?

Lets see...

Beliau adalah seorang sahabat Nabi SAW. Nama penuhnya seperti dalam IC adalah Zuljaushan al-Dhabbabiy. Untuk memudahkan urusan tulis-menulis dan ingat-mengingat, kita akan panggil dia Inche Zuljaushan sahaja.

Eh, kalau dia sahabat Nabi SAW, kenapa saya cakap jangan jadi macam dia..? Anda bertanya. Bukankah kita kena sentiasa mencontohi dan mengikuti para sahabat Nabi SAW? Anda bertanya lagi.

Haaa, bukan semua sahabat Nabi SAW yang perlu kita contohi. Gelaran sahabat ni diberikan kepada setiap orang Muslim di zaman Nabi SAW, yang pernah berjumpa dengan baginda SAW. So tak semestinya semua orang yang pernah kenal dan jumpa Nabi SAW ketika itu adalah qudwah hasanah yang perlu kita ikuti.

Apa yang menarik sangat pasal Inche Zuljaushan ni..? Kenapa tak boleh jadi macam dia?

Kisahnya begini...

Selepas Perang Badar, Nabi SAW datang berjumpa dengan Inche Zuljaushan ni dengan niat untuk mengajaknya kepada Islam. Obviously la Inche Zuljaushan masih belum memeluk Islam ketika tu. Tapi Nabi SAW tidak terus mengajaknya kepada Islam. As in, Nabi SAW takde la tanya,

"Adakah kamu mahu memeluk Islam?"

atau

"Jom peluk Islam..??"

dan bukan juga...

"Islam pasti menang suatu hari nanti dan Islam adalah agama yang benar. Kamu berminat?"

Tidak. Tetapi Nabi SAW menggunakan taktik yang lebih licik, menarik dan bijak sekali. Nabi SAW bertanya kepada Inche Zuljaushan,

"Mahukah kamu menjadi salah seorang di kalangan orang-orang yang pertama?"

Sangat menarik sebenarnya sekiranya kita memikirkan dengan mendalam mengapa Nabi SAW bertanya sedemikian rupa dan bukannya dengan pertanyaan-pertanyaan yang lain.

Fikirkan... Antara kita semua ni, berapa ramai yang suka dan kalau boleh, sentiasa nak jadi orang yang pertama...? Tak kiralah dalam hal apa pun.

Dalam peperiksaan akhir tahun darjah tiga ke...

Atau dalam pertandingan lari dalam guni ketika tadika ke...

Atau ketika nak beratur buat IC di Jabatan Pendaftaran Negara ke...

Atau ketika berebut-rebut untuk membeli belah ketika Boxing Day untuk mendapatkan kasut saiz 9 yang limited edition ke...

Atau ketika bangun pagi dan berlari ke jamban dan bilik air sewaktu di asrama dahulu...

Anda pasti dan sentiasa suka untuk menjadi yang pertama. Betul tak..? Memang fitrah dan sunnatullah manusia tu, sangat suka dan menanam cita-cita untuk sentiasa berada di depan dan menjadi yang utama dan teratas. Kalau tidak boleh dalam segala hal dan segi, at least adalah some areas yang mereka boleh jadi yang pertama.

So Nabi SAW, seorang super-murabbi yang sangat kenal dan arif akan perilaku dan sifat seorang manusia tu, menggunakan strategi mengetuk hati yang sangat hebat sebenarnya. Bagaimana baginda SAW, ketika berjumpa dengan seorang manusia yang masih belum mengenal Islam, menggunakan kaedah yang cukup lembut dan 'basah' untuk menyentuh hatinya dengan harapan Inche Zuljaushan akan tertarik dengan pelawaan itu.

Malangnya, Inche Zuljaushan tidak mahu menjadi di kalangan orang yang pertama dalam menegakkan Islam. Malah, dia menjawab,

"Tidak, aku akan lihat dahulu. Sekiranya kau menang, aku akan ikut. Tapi sekiranya kau kalah, aku tidak akan mendapat apa-apa musibah"

Aduhai malangnya Inche Zuljaushan... Sekiranya dia dapat melihat masa depan dan dapat melihat kemenangan agung Islam suatu hari nanti, sudah pasti di saat itu juga dia akan menerima pelawaan Nabi SAW itu.

"Apabila telah datang pertolongan Allah dan kemenangan, dan engkau melihat manusia berbondong-bondong masuk agama Allah, maka bertasbihlah dengan memuji TuhanMu dan mohonlah ampunan kepada-Nya. Sungguh, Dia Maha Penerima taubat."
Surah an-Nasr, 109:1-3

Dan apa yang berlaku selepas itu...? Haa... Selepas pembukaan kota Mekah, Inche Zuljaushan datang berjumpa Nabi SAW dan terus mengucapkan syahadah, bagi menyatakan keIslamannya.

Tetapi ketika itu Islam sudah menang. Sudah ribuan orang memeluk Islam seperti Inche Zuljaushan. Maka, tiada apa yang istimewanya dengan pengIslaman Inche Zuljaushan. Dia sama sahaja eperti ribuan orang yang lain.

Samakah orang yang memeluk Islam lebih awal dengan yang terkemudian..? Tidak.

Samakah orang yang bersama-sama Nabi SAW, bertungkus-lumus mempertahan agama Allah daripada dirobek dan dihancurkan dengan orang yang bersama Nabi SAW hanya ketika Islam sudah berada di puncaknya..? Tidak.

Dan adakah sama as-Saabiqun al-Awwalun dengan as-Saabiqun al-Akhirun...? Sudah semestinya tidak.

Diceritakan juga bagaimana Inche Zuljaushan, ketika hendak berjumpa Nabi SAW dilihat menggigit jari-jemarinya tanda penyesalan yang amat sangat kerana menolak pelawaan Nabi SAW untuk menjadi di kalangan yang pertama sewaktu ketika dahulu.

Op op, minta maaf. Nasi sudah menjadi bubur!

So kita macam mana..? Mahukah kita menjadi seperti Inche Zuljaushan..? Sudah tentu tidak.

Tapi sedar tak sedar, ramai antara kita yang sebenarnya dalam proses menjadi seperti Inche Zuljaushan; dengan menolak pelawaan untuk meyebarkan agama Allah ketika mana Islam berada di tempat yang hina dan lemah, tetapi pantas menyertai kenderaan dakwah seandainya Islam itu berada di puncak. Tidak mahu bersusah payah berpenat lelah, hanya mahu bersenang-lenang, duduk di sofa yang empuk sambil minum teh o' ais limau dan makan karipap panas.

Ramai antara kita yang segan dan berasa berat untuk menaiki keretapi yang sudah berhenti di depan mata, dengan harapan masih banyak lagi keretapi yang akan tiba nanti. Tapi bagaimana kalau keretapi yang berhenti di depan mata adalah keretapi yang terakhir? Tidak ada lagi keretapi yang akan berhenti selepas ini..? Ingat! Keretapi akan tetap tiba di destinasi, sama ada kita menaikinya atau tidak! Tetapi rugilah kita kalau keretapi tiba di destinasi tanpa kita di dalamnya..! Lagi rugilah kita seandainya keretapi yang berlalu pergi di depan mata adalah keretapi yang terakhir, tidak ada lagi selepasnya!

Ayuh! Marilah kita melaksanakan tugas kita sebagai khalifah di muka bumi Allah ini! Jom kita lasso keluarga kita, kawan-kawan kita dan orang-orang yang dekat dengan kita untuk bersama-sama menegakkan agama Allah. Jangan sampai Allah menggantikan kita dengan kaum yang lain, kerana kita semua nak jadi macam Inche Zuljaushan! Wal i'ya dzubillah..

"Dan Alangkah ngerinya sekiranya kamu melihat orang-orang yang berdosa itu menundukkan kepalanya di hadapan TuhanNya, (mereka berkata), "Ya Tuhan kami, kami telah melihat dan mendengar, maka kembalikanlah kami (ke dunia), nescaya kami akan mengerjakan kebajikan. Sungguh, kami adalah orang yang yakin."
Surah as-Sajdah, 32:12

Ingat, sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tiada gunanya!

Jom kita jadi golongan yang pertama!

Jangan jadi seperti Inche Zuljaushan...!

Allahu 'alam.
-gabbana-

4 January 2010

Cekodok di Bath

"Orang Melayu ni, pergi mana-mana pun nak makan cekodok jugak.." kata mak saya dengan penuh yakin.

Kami di Bath ketika itu. Setelah kurang lebih 2 jam memandu kereta, kami akhirnya sampai di bandar yang terkenal dengan tinggalan sabun mandi, berus gigi dan paip air orang-orang Romawi sewaktu ketika dahulu. Memang menarik.

Memang mak saya goreng cekodok hari itu. Hazab sungguh rasanya, makan cekodok yang digoreng oleh ibu sendiri setelah sekian lama tidak menjamah kuih tradisional orang Melayu itu.

Lagi-lagi pulak pekena cekodok pisang rangup di tepi sungai Avon di Bath. Fuuhhh... Memang rekod dunia la. Ada ke anda dan pakcik anda, atau nenek anda pernah makan cekodok pisang di tepi sungai Avon di Bath...?? Saya tidak rasa begitu. Kalau ada pun, hanyalah lepat pisang dan bukan cekodok pisang.

Oh sungguh lama saya tidak mengupdate blog ini kan..? Anda boleh lihat habuk-habuk dan sawang-sawang sudah pun terkumpul di sebelah kanan tak berapa atas blog ini. Anda nampak..? Kalau anda nampak, pasti ada yang tidak kena dengan mata anda.

Keluarga saya datang menziarahi saya kurang lebih 2 minggu lepas; antara faktor utama mengapa saya gagal untuk mengupdate blog ini. (Suka hati je kan salahkan orang lain..? *uhuk*)

Berikut merupakan ringkasan aktiviti saya sepanjang cuti musim sejuk ini.

Ke Bandar Syaitan Amsterdam.

Ke Bandar Bosan Brussels.

Ke Bandar Tipu Daya Tapi Chanteque Lille.

Ke Bandar Kotor Dan Boleh Tahan-la Paris.

Ke Glasgow untuk aktiviti yang paling menarik di abad ini; PMS!!! Memang terbaeekkk!! =)))

Dan sekarang kembali ke London. Oh kalau ada kesempatan, memang saya ingin benar bercerita tentang segala macam aktiviti yang telah saya lakukan sepanjang cuti ini! Terutamanya pengalaman-pengalaman yang sangat menarik di PMS! ;)

Oh saya masih sangat teringin untuk makan cekodok pisang rangup gorengan bonda terchenta!

*terliur*

"Ya Allah... Hindarkan aku daripada futur kepadaMu Ya Rabbi. Tetapkan hati daku yang lemah ini di atas agamaMu Ya Rahman. Kekalkan himmahku dan moga aku terus tsabat di atas jalanMu ini Ya Rahim. Amin."

-gabbana-

Related Posts with Thumbnails
"Sesungguhnya Allah membeli dari orang-orang mukmin, baik diri mahupun harta mereka dengan memberikan syurga kepada mereka. Mereka berperang di jalan Allah; sehingga mereka membunuh atau terbunuh...

Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan demikian itulah kemenangan yang Agung."

-At Taubah, 9:111

  © Blogger template 'Ultimatum' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP